Metody ekspresji muzyczno-ruchowej PC-5F-MEM
- Charakterystyka rozwoju muzycznego i ruchowego dziecka, wzajemne powiązania sfer rozwoju w kontekście edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Polisensoryczne wspieranie rozwoju z wykorzystaniem metod ekspresji muzyczno-plastyczno-ruchowych i jego znaczenie w edukacji i terapii dziecka.
- Cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć muzyczno-ruchowych.
- Metody i ich dobór, łączenie metod, adaptacja metod do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Wykorzystanie metod ekspresji muzyczno-ruchowych podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, włączanie ich w strukturę innych zajęć.
- Planowanie zajęć, formy organizacji zajęć, organizacja przestrzeni zajęć, zaplecze techniczne do zajęć muzyczno-ruchowych.
- Konstruowanie i ewaluowanie pojedynczych zajęć, cyklów zajęć, programów, prezentowanie efektów zajęć.
- Diagnostyczny, terapeutyczny aspekt ekspresji muzyczno-ruchowej.
- Etyczne aspekty zajęć, których podstawą jest ekspresja muzyczno-ruchowa.
W cyklu 2020L:
Charakterystyka rozwoju muzycznego i ruchowego dziecka, wzajemne powiązania sfer rozwoju w kontekście edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
W cyklu 2020Ln:
Charakterystyka rozwoju muzycznego i ruchowego dziecka, wzajemne powiązania sfer rozwoju w kontekście edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
W cyklu 2021L:
Charakterystyka rozwoju muzycznego i ruchowego dziecka, wzajemne powiązania sfer rozwoju w kontekście edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna cele, treści kształcenia, materiały i pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas zajęć opierających się na ekspresji muzyczno-ruchowej
Rozumie znaczenie polisensorycznego wspierania rozwoju ucznia z wykorzystaniem metod ekspresji muzyczno-ruchowej w edukacji i terapii dziecka z niepełnosprawnością.
Zna podstawy rozwoju muzyczno-ruchowego dziecka, rozumie znaczenie podejmowania działań w tym obszarze rozwoju w kontekście edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zna metody ekspresji muzyczno-ruchowej, jej przeznaczenie, zastosowanie, założenia metodyczne i organizacyjne, wie w jaki sposób zaadaptować ją do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Potrafi wybierać metody, łączyć je i adaptować do indywidualnych potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wykorzystywać różnorodne materiały i pomoce dydaktyczne podczas zajęć.
Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia z wykorzystaniem metod ekspresji, muzyczno-ruchowej, dokonywać ewaluacji zajęć, generować nowe sposoby rozwiązywania problemów podczas zajęć.
Potrafi analizować przebieg zajęć wykorzystujących aktywność muzyczno-ruchową, potrafi dokonywać oceny zajęć i sytuacji edukacyjnych i terapeutycznych.
Potrafi analizować wytwory i zachowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w celu rozpoznania ich trudności i znalezienia dla nich odpowiednich rozwiązań metodycznych.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki w procesie wpierania rozwoju uczniów podczas zajęć muzyczno-ruchowych.
Jest gotów do podejmowania działań wykazując cechy refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia podejmowanych przez siebie działań w edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jest gotów do podejmowania w swojej pracy różnorodnych działań opartych na ekspresji muzyczno-ruchowej, które mogą stanowić inspirację do organizowania działalności innych ludzi na rzecz środowiska społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jest gotów to podjęcia krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności oraz postaw w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz oceny wykorzystania kreatywnych metod opartych na ekspresji we własnej pracy.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności na zajęciach - również w trybie on- line !!
Konspekt i przeprowadzenie zajęć muzyczno - ruchowych
Przygotowanie i przeprowadzenie jednego z ćwiczeń
słuchanie muzyki metodą Batti Strauss.
Linki do konkretnych zajęć ( Aplikacja MTeams) znajdują się w informacjach szczegółowych dla poszczególnych grup . Każda grupa zajęciowa, w ramach przedmiotu, ma swój osobny zespół w aplikacji MTeams
Literatura
Kalendarz muzyczny w przedszkolu - Urszula Smoczyńska
Teoria uczenia się muzyki. Niemowlęta i małe dzieci. - Edwin E. Gordon
Laworowska R.: Muzyka i ruch. WSiP. Warszawa 1988
3. Gierczak A.: Ekspresja ruchowa na lekcjach muzyki. „ Nauczanie Początkowe” ZNP. Kielce 1993/94 (1-2)
Z uwagi na pandemię zaleca się korzystanie z sieci internet.
Przykładowy link:
https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4
Link do Zajęć :
Linki do konkretnych zajęć ( Aplikacja MTeams) znajdują się w informacjach szczegółowych dla poszczególnych grup . Każda grupa zajęciowa, w ramach przedmiotu, ma swój osobny zespół w aplikacji MTeams
W cyklu 2020L:
Kalendarz muzyczny w przedszkolu - Urszula Smoczyńska Teoria uczenia się muzyki. Niemowlęta i małe dzieci. - Edwin E. Gordon Laworowska R.: Muzyka i ruch. WSiP. Warszawa 1988 3. Gierczak A.: Ekspresja ruchowa na lekcjach muzyki. „ Nauczanie Początkowe” ZNP. Kielce 1993/94 (1-2) Z uwagi na pandemię zaleca się korzystanie z sieci internet. |
W cyklu 2020Ln:
Kalendarz muzyczny w przedszkolu - Urszula Smoczyńska Teoria uczenia się muzyki. Niemowlęta i małe dzieci. - Edwin E. Gordon Laworowska R.: Muzyka i ruch. WSiP. Warszawa 1988 3. Gierczak A.: Ekspresja ruchowa na lekcjach muzyki. „ Nauczanie Początkowe” ZNP. Kielce 1993/94 (1-2) Z uwagi na pandemię zaleca się korzystanie z sieci internet. |
W cyklu 2021L:
Kalendarz muzyczny w przedszkolu - Urszula Smoczyńska Teoria uczenia się muzyki. Niemowlęta i małe dzieci. - Edwin E. Gordon Laworowska R.: Muzyka i ruch. WSiP. Warszawa 1988 3. Gierczak A.: Ekspresja ruchowa na lekcjach muzyki. „ Nauczanie Początkowe” ZNP. Kielce 1993/94 (1-2) |
W cyklu 2021Ln:
Kalendarz muzyczny w przedszkolu - Urszula Smoczyńska Teoria uczenia się muzyki. Niemowlęta i małe dzieci. - Edwin E. Gordon Laworowska R.: Muzyka i ruch. WSiP. Warszawa 1988 3. Gierczak A.: Ekspresja ruchowa na lekcjach muzyki. „ Nauczanie Początkowe” ZNP. Kielce 1993/94 (1-2) Linki do konkretnych zajęć ( Aplikacja MTeams) znajdują się w informacjach szczegółowych dla poszczególnych grup . Każda grupa zajęciowa, w ramach przedmiotu, ma swój osobny zespół w aplikacji MTeams |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Z uwagi na pandemię zaleca się korzystanie z sieci internet. |
W cyklu 2020Ln:
Z uwagi na pandemię zaleca się korzystanie z sieci internet. |
W cyklu 2021Ln:
Zaliczenie na ocenę |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: