Metodologia badań pedagogicznych jakościowych PC-5F-MBJ1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Zasady projektowania badań jakościowych w pedagogice specjalnej.
- Przesłanki teoretyczne wyboru strategii analizy danych w metodologii jakościowej.
- Zagadnienia metodologiczne związane z prowadzeniem badań jakościowych, analiza hermeneutyczna, strukturalna i metodologia teorii ugruntowanej.
- Budowa kwestionariusza wywiadu.
- Zasady prowadzenia wywiadów indywidualnych i grupowych.
- Swobodne metody zbierania danych, metody etnograficzne i analiza danych wizualnych.
- Metody analizy narracji.
- Metody analizy danych archiwalnych.
- Przetwarzanie danych jakościowych, kategoryzacja i kodowanie.
- Wnioski z badań.
- Konstruowanie i prezentacja raportów z badań.
- Zalety i wady badań jakościowych.
W cyklu 2024Z:
Treści zajęć: |
W cyklu 2024Zn:
Paradygmat badań ilościowych, a paradygmat badań jakościowych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Rozumie specyfikę badań jakościowych w aspekcie teoretycznym i praktycznym.
Zna metodologiczne założenia prowadzenia badań jakościowych.
Zna metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach jakościowych.
Zna założenia analizy danych jakościowych.
Umiejętności
Planuje proces badań jakościowych.
Dobiera odpowiednie metody, techniki i narzędzia do celu badań.
Konstruuje własne narzędzia do realizacji badań jakościowych
Analizuje i interpretuje wyniki badań jakościowych, formułuje wnioski pedagogiczne z badań.
Kompetencje społeczne
Rozumie konieczność przestrzegania etyki badań naukowych.
Literatura
W cyklu 2024Z:
Obowiązkowa: |
W cyklu 2024Zn:
Gibbs G.(2015),Analizowanie badań jakościowych. Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne; Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: Godzin naocznych: 21 Łączna liczba ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: