Metodologia badań pedagogicznych ilościowych PC-5F-MBI1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Ilościowe badania w pedagogice specjalnej.
- Badania triangulacyjne.
- Zasady projektowania badań ilościowych w pedagogice specjalnej.
- Konceptualizacja i operacjonalizacja w badaniach ilościowych: pojęcia i definicje oraz zmienne i wskaźniki.
- Rodzaje i zasady doboru prób badawczych w badaniach ilościowych.
- Pomiar w badaniach ilościowych: trafność i rzetelność pomiaru.
- Narzędzia pomiarowe w badaniach ilościowych: indeksy i skale.
- Skale ilościowe – konstruowanie; budowa kwestionariusza ankiety.
- Rodzaje pytań kwestionariuszowych, błędy w formułowaniu pytań kwestionariuszowych.
- Kodowanie danych ilościowych.
- Analiza danych ilościowych.
- Konstruowanie raportów z badań ilościowych.
- Prezentacja wyników badań ilościowych.
W cyklu 2024Z:
Opis szczegółowy: |
W cyklu 2024Zn:
Opis szczegółowy: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada rozszerzoną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań ilościowych w zakresie pedagogiki specjalnej.
Zna metodologiczne założenia prowadzenia badan ilościowych.
Zna metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach jakościowych.
Zna założenia analizy danych ilościowych.
Umiejętności
Planuje proces badań ilościowych.
Dobiera metody, techniki i narzędzia do celu badań ilościowych.
Konstruuje własne narzędzia do realizacji badań ilościowych.
Analizuje i interpretuje wyniki badań ilościowych, formułuje wnioski pedagogiczne z badań.
Kompetencje społeczne
Rozumie konieczność przestrzegania etyki badań naukowych.
Wykazuje gotowość przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego.
Literatura
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta (2 ECTS) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: