Kultura języka PC-5F-KUJ
- Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów.
- Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy.
- Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności.
- Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych.
- Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych.
- Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty.
- Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów.
- Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej.
- SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu.
- Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści.
- Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści.
- Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu.
- Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności.
- Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym.
- Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów.
- „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału.
W cyklu 2020L:
Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja |
W cyklu 2020Ln:
Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja |
W cyklu 2021L:
Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja |
W cyklu 2021Ln:
Przedmiot Kultura Języka przekazuje podstawy wiedzy o języku polskim, kształtuje wysoki poziom kompetencji lingwistycznej i komunikacyjnej, opisuje najważniejsze cechy współczesnej polszczyzny. Jednocześnie przekazuje wiedzę o podstawowych, |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna Ustawę o Języku Polskim.
Posiada wiedzę o języku jako instrumencie pedagogicznego oddziaływania.
Zna istotę języka, normę językową, kryteria językowej poprawności, identyfikuje rodzaje błędów językowych.
Zna rodzaje stylów wypowiedzi i ich udział w różnorodnych sytuacjach pedagogicznych typowych dla pedagogiki specjalnej.
Umiejętności
Umie dostrzegać błędy językowe i mechanizmy ich powstawania w tekstach mówionych i pisanych.
Potrafi dokonać korekty błędów językowych w tekstach mówionych i pisanych.
Ma rozwiniętą umiejętność posługiwania się różnymi formami wypowiedzi, rozwiniętą wrażliwość na słowo, odznacza się wysokim poziomem etyki słowa.
Ma rozwiniętą własną kompetencję lingwistyczną i komunikacyjną, by coraz sprawniej i zgodnie z językową normą posługiwać się językiem.
Kompetencje społeczne
Potrafi, dzięki swym wykształconym kompetencjom językowych zachowań, uczestniczyć w najróżnorodniejszych formach międzyludzkich kontaktów w społecznej przestrzeni.
Kryteria oceniania
Przesyłanie wszystkim (!) studentom , w każdym tygodniu, merytorycznych prezentacji w Power-Poincie-w każdym tygodniu rozsyła się
je przez USOS WEB do ponad 300 studentów oraz realizacja zajęć poprzez aplikację Teams.
• Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz
wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu
• Pozwolę sobie przypomnieć o naszym zobowiązaniu , którym jest analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie
powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i
formy.
Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych,
dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz
usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą
słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także.
Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria
• uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku…
• poprawności językowej i różnych jej aspektów, m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej….i innych
• ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu
• poziomu intelektualnego tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu…
• ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej
Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006.
Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006
Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008.
Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016
Literatura uzupełniająca:
Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004
Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II
Lewandowska- Tarasiuk E., W teatrze prezentacji. O sztuce perswazji, Warszawa 2005.
Akty prawne o języku polskim z nowelizacją 200-2003
Apel KRASPu 2015 przeciwko mowie nienawiści.
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
• Przesyłanie wszystkim (!) studentom , w każdym tygodniu, merytorycznych prezentacji w Power-Poincie-w każdym tygodniu rozsyła się https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3affbfb2834eaa4b7f8c9078e703e4d846%40thread.tacv2/1614080747788?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22e1e6d124-52a4-4025-8063-a88ac00be690%22%7d |
W cyklu 2020Ln:
• Przesyłanie wszystkim (!) studentom , w każdym tygodniu, merytorycznych prezentacji w Power-Poincie-w każdym tygodniu rozsyła się https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a98aacdcf06554a178328860efa07224c%40thread.tacv2/1616174280744?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22e1e6d124-52a4-4025-8063-a88ac00be690%22%7d |
W cyklu 2021L:
• Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz |
W cyklu 2021Ln:
• Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: