Kultura organizacyjna szkoły i jej diagnozowanie PC-5F-KSD
TREŚCI PROGRAMOWE
- Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej.
- Rozwój kultury włączającej szkoły.
- Diagnozowanie kultury szkoły.
- Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej.
- Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania.
- Samokształceniowe zespoły nauczycielskie.
- Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Współpraca z rodzicami uczniów.
- Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami
i kadrą pomocniczą.
- Przywódcza rola dyrektora.
- Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej.
- Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym.
Współpraca z samorządem lokalnym.
- Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego.
W cyklu 2020L:
- Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej. |
W cyklu 2020Ln:
- Kultura organizacyjna szkoły włączającej. Pojęcie kultury szkoły, kultura szkoły włączającej. |
W cyklu 2021L:
ZAKRES TEMATYCZNY - Rozwój kultury włączającej szkoły. - Diagnozowanie kultury szkoły. - Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej. - Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania. - Samokształceniowe zespoły nauczycielskie. - Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów. - Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą. - Przywódcza rola dyrektora. - Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej. - Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym. - Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego. |
W cyklu 2021Ln:
ZAKRES TEMATYCZNY: - Rozwój kultury włączającej szkoły. - Diagnozowanie kultury szkoły. - Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej. - Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania. - Samokształceniowe zespoły nauczycielskie. - Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów. - Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą. - Przywódcza rola dyrektora. - Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej. - Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym. Kapitał społeczny. Kultura zarzązania w organizacji w koncepcjach F. Laloux i P. Senge - Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego. |
W cyklu 2022L:
ZAKRES TEMATYCZNY - Rozwój kultury włączającej szkoły. - Diagnozowanie kultury szkoły. - Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej. - Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania. - Samokształceniowe zespoły nauczycielskie. - Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów. - Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą. - Przywódcza rola dyrektora. - Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej. - Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym. - Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego. |
W cyklu 2022Ln:
ZAKRES TEMATYCZNY: - Rozwój kultury włączającej szkoły. - Diagnozowanie kultury szkoły. - Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej. - Indeks włączania i inne narzędzia wspomagające rozwój szkoły włączającej. Założenia teoretyczne, budowa i metodyka stosowania Indeksu włączania. - Samokształceniowe zespoły nauczycielskie. - Rola i organizacja wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli. Współpraca z rodzicami uczniów. - Współpraca nauczycieli. Współpraca w zespole szkolnym, z innymi nauczycielami, specjalistami i kadrą pomocniczą. - Przywódcza rola dyrektora. - Zaangażowanie rodziców w życie szkoły i ich udział w życiu społeczności szkolnej. - Współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem. Miejsce szkoły w środowisku lokalnym. Współpraca z samorządem lokalnym. Kapitał społeczny. Kultura zarzązania w organizacji w koncepcjach F. Laloux i P. Senge - Działania szkoły na rzecz kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnością, udział szkoły w budowaniu środowiska włączającego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna pojęcia: kultura organizacyjna i klimat szkoły.
Rozumie zasady rozwoju kultury włączającej szkoły.
Rozumie przywódczą rolę dyrektora szkoły.
Zna założenia teoretyczne, budowę i metodykę stosowania indeksu włączania oraz inne narzędzia wspomagające rozwój edukacji włączającej w szkole.
Rozumie rolę i zna zasady organizacji wewnątrzszkolnych systemów doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Zna zasady współpracy szkoły z różnymi środowiskami wychowawczymi.
Umiejętności
Potrafi dokonać diagnozy kultury szkoły.
Potrafi współpracować z nauczycielami, specjalistami, kadrą pomocniczą, rodzicami i opiekunami uczniów oraz ze środowiskiem lokalnym.
Potrafi tworzyć szkolne bazy zasobów metodycznych dla edukacji włączającej.
Potrafi wskazać kierunki oddziaływania szkoły na rzecz budowania środowiska włączającego, dbać o miejsce i rangę szkoły w środowisku lokalnym.
Kompetencje społeczne
Jest gotów do angażowania się w życie klasy i szkoły, podejmowania na rzecz szkoły działań zmierzających do budowania kultury szkoły włączającej.
Wykazuje gotowość do kształtowania postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnościami, inspirowania i organizowania działalności środowiska lokalnego na rzecz osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82. Literatura uzupełniająca: Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83. Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238. Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125. |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82. Literatura uzupełniająca: Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83. Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238. Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125. |
W cyklu 2021Ln:
Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82. Literatura uzupełniająca: Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83. Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238. Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125. |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82. Literatura uzupełniająca: Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83. Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238. Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125. |
W cyklu 2022Ln:
Szczecińska D. (2010). Kultura organizacyjna efektywnej szkoły. (w:) I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondráková (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Zielona Góra. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U., Strutyńska E. (2014). Szkoła w perspektywie organizacyjnej. Przegląd wybranych typologii kultur organizacyjnych, Zarządzanie i Edukacja, 94, 63-82. Literatura uzupełniająca: Dobrzyniak, M. (2015). Kultura organizacyjna placówki edukacyjnej – perspektywa ucznia i nauczyciela w świetle badań własnych. Szkoła - Zawód - Praca, 10, 69-83. Dorczak, R. (2011). Co wiemy o kulturze organizacyjnej szkół biorących udział w projekcie reformy nadzoru pedagogicznego?. W: Niemierko B., Szmigel M.K. (red.), Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy. Kraków: Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjne, 231-238. Furmanik, M. (2012). Kultura organizacyjna w szkołach różnych krajów. Zarządzanie Publiczne, 1(21), 115–125. Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009), Koncepcje strategii organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego. Pedagogika Społeczna, 3(57), 113–125. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h Przygotowanie pracy zaliczeniowej i prac domowych - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h Przygotowanie pracy zaliczeniowej i prac domowych - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h Przygotowanie prac domowych - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 15h, wykład - 15h Przygotowanie do testu zaliczającego wykład - 5h Przygotowanie pracy zaliczeniowej i prac domowych - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: