Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych PC-5F-KPW1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Profilaktyka w szkole i klasie szkolnej.
- Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły - założenia, konstrukcja.
- Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego.
- Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych.
- Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego.
- Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych nastawionych na problem. Monitorowanie i ewaluacja kształtujące kompetencje społeczne uczniów z niepełnosprawnością i ich zastosowanie w klasach włączających.
- Przesłanki teoretyczne programów, efektywność programów rozwijających kompetencje społeczne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Metodyka wykorzystywania programów.
W cyklu 2024L:
1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące; Podczas wybranych ćwiczeń studenci przygotowują projekt, który będzie prezentowany grupie, dokonując tym samym pogłębioną analizę wybranego tematu. Podczas prezentowanych zagadnień wokół wybranego tematu, weryfikowane są na bieżąco treści programowe przedmiotu oraz analiza zakładanych efektów uczenia. |
W cyklu 2024Ln:
1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące; Podczas wybranych ćwiczeń studenci przygotowują projekt, który będzie prezentowany grupie, dokonując tym samym pogłębioną analizę wybranego tematu. Podczas prezentowanych zagadnień wokół wybranego tematu, weryfikowane są na bieżąco treści programowe przedmiotu oraz analiza zakładanych efektów uczenia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna istotę programu wychowawczego.
Zna przesłanki teoretyczne programów profilaktycznych uzależnień oraz programów zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży.
Zna metodykę wykorzystywania konstruowanych programów wychowawczych, ich założenia teoretyczne oraz klasyfikacje programów kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji w grupach rówieśniczych.
Umiejętności
Określa cele podejmowanych działań wychowawczych w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej.
Potrafi skonstruować program wychowawczy w przedszkolu i szkole oraz dokonywać ich ewaluacji.
Potrafi tworzyć programy kształtujące kompetencje emocjonalno-społeczne dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i stosować te programy w grupach przedszkolnych i klasach włączających.
Potrafi budować programy kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych.
Potrafi ocenić efektywność programów rozwijających kompetencje społeczno–emocjonalne dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami.
Kompetencje społeczne
Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania.
Angażuje się w życie szkoły i klasy.
Jest gotów do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska.
Literatura
W cyklu 2024L:
Ostaszewski K.(2016) Standardy profilaktyki, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa. Kustra Cz.,Fopka-Kowalczyk M.(2013) Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w środowisku otwartym: stare i nowe wyzwania dla społeczności lokalnych, AKAPIT, Toruń Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K. (2013)Profilaktyka społeczna: aspekty teoretyczno-metodyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice Gaś Z. (2000) Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin. Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR. Szpringer M. (2004). Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce. Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. Szymańska J. (2002) Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa. programyrekomendowane |
W cyklu 2024Ln:
Ostaszewski K.(2016) Standardy profilaktyki, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa. Kustra Cz.,Fopka-Kowalczyk M.(2013) Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w środowisku otwartym: stare i nowe wyzwania dla społeczności lokalnych, AKAPIT, Toruń Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K. (2013)Profilaktyka społeczna: aspekty teoretyczno-metodyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice Gaś Z. (2000) Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin. Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR. Szpringer M. (2004). Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce. Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. Szymańska J. (2002) Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa. programyrekomendowane |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupie, analiza przykładów Nakład pracy studenta/studentki: Ćwiczenia - 30 godz. ECTS - 4 |
W cyklu 2024Ln:
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupie, analiza przykładów Nakład pracy studenta/studentki: Ćwiczenia - 12 godz. ECTS - 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: