Konstruowanie programów wychowawczych i profilaktycznych PC-5F-KPW
1. Pojęcie profilaktyki społecznej i istota wychowania. Cele profilaktyki i wychowania
2. Poziomy oddziaływań profilaktycznych
3. Strategie oddziaływań profilaktycznych;
4. Profilaktyka oparta na wiedzy i profilaktyka integracyjna
5. Rola czynników ryzyka i czynników chroniących w powstawaniu zachowań ryzykownych
6. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły. Przesłanki teoretyczne programów, cele, zadania, założenia
7. Zasady tworzenia programów profilaktyczno-wychowawczych
8. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego
9. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych
10. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych
11. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego
12. Analiza aktualnych przykładowych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach
- programy promujące i chroniące zdrowie uczniów
- programy promujące bezpieczeństwo uczniów
13. Konstruowanie programów wychowawczo-profilaktycznych nastawionych na dany problem
14. Monitorowanie kompetencji społecznych uczniów
15. Metodyka wykorzystywania programów
16. Ewaluacja programów profilaktyczno-wychowawczych (określenie metod ewaluacyjnych i podjętych działań profilaktyczno-wychowawczych)
17. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktyczno-wychowawczego
18. System rekomendacji programów profilaktyczno-wychowawczych
W cyklu 2021Ln:
1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej |
W cyklu 2022Ln:
1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej |
W cyklu 2023Ln:
1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące; Podczas wybranych ćwiczeń studenci przygotowują projekt, który będzie prezentowany grupie, dokonując tym samym pogłębioną analizę wybranego tematu. Podczas prezentowanych zagadnień wokół wybranego tematu, weryfikowane są na bieżąco treści programowe przedmiotu oraz analiza zakładanych efektów uczenia. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę o uczestnikach działalności wychowawczej i profilaktycznej w edukacji.
Zna teoretyczne przesłanki projektowania programów profilaktycznych.
Zna zasady diagnozowania zachowań ryzykownych w kontekście działań profilaktycznych.
Zna terminologię i zasady konstruowania, oceny i wdrażania programów wychowawczo-profilaktycznych.
Zna metodykę wykorzystywania konstruowanych programów wychowawczych, ich założenia teoretyczne oraz klasyfikacje programów kształtowania postaw wobec uczniów z niepełnosprawnością i relacji w grupach integracyjnych.
Zna zasady tworzenia programów mających na celu kształtowanie właściwych postaw wobec uczniów z niepełnosprawnością.
Umiejętności
Określa cele podejmowanych działań wychowawczych w szkole i klasie.
Potrafi skonstruować program wychowawczy i profilaktyczny w przedszkolu i szkole oraz dokonywać ich ewaluacji.
Potrafi zaprojektować oddziaływania wychowawcze kształtujące kompetencje społeczne w klasie integracyjnej i dokonać oceny jego efektywności.
Potrafi opracować programy kształtowania postaw wobec uczniów z niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych.
Potrafi ocenić efektywność programów rozwijających kompetencje społeczne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością.
Kompetencje społeczne
Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania.
Kryteria oceniania
ocena przygotowanego, zaprezentowanego oraz omówionego przez studenta/studentkę podczas zajęć wybranego programu profilaktyczno-wychowawczego realizowanego w szkole, obecność i aktywność studenta/studentki na zajęciach
Literatura
Literatura podstawowa:
Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,
Dąbrowska-Jabłońska I. (2006) Terapia dzieci i młodzieży: metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls
Gaś Z. (2006). Profilaktyka w szkole. Warszawa : Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne.
Szpringer M. (2002) Profilaktyka społeczna. Rodzina- Szkoła- Środowisko lokalne, Kielce: Akademia Świętokrzyska
W cyklu 2021Ln:
Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin 2000 |
W cyklu 2022Ln:
Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin 2000 |
W cyklu 2023Ln:
Gaś Z. (2000) Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin Ostaszewski K.(2016) Standardy profilaktyki, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR Szpringer M. (2004). Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. Szymańska J. (2002) Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa |
Uwagi
W cyklu 2021Ln:
Nakład pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych: 12 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupie, analiza przykładów Nakład pracy studenta/studentki: |
W cyklu 2022Ln:
Nakład pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych: 12 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia stosowane podczas zajęć: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, metoda problemowa, praca w grupie, analiza przykładów Nakład pracy studenta/studentki: |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia: metoda podająca, dyskusja, prezentacja, analiza przypadku, analiza kampanii reklamowych, projekty Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: