Kompetencje pedagoga specjalnego PC-5F-KPS
- Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne.
- Cechy osobowości pedagoga specjalnego.
- Rola i zadania pedagoga specjalnego w nauczaniu włączającym.
- Samorozwój, samodoskonalenie, kształcenie ustawiczne nauczyciela. Plan rozwoju zawodowego.
- Wsparcie i doskonalenie zawodowe nauczycieli - formy doskonalenia oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
- Współpraca z innymi nauczycielami w celu doskonalenia warsztatu pracy.
W cyklu 2020Z:
Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. |
W cyklu 2020Zn:
Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. |
W cyklu 2021Z:
Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. |
W cyklu 2021Zn:
Kompetencje nauczycieli w świetle potrzeb ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych w edukacji włączającej – wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej.
Zna zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Umiejętności
Potrafi wskazać i scharakteryzować obszary kompetencji nauczyciela włączającego.
Potrafi wymienić zadania i określić rolę pedagoga specjalnego w systemie edukacji włączającej.
Potrafi samodzielnie planować i realizować program własnego rozwoju osobowego i zawodowego a także inspirować uczestników procesów pedagogicznych do planowania i realizowania własnego rozwoju i uczenia się przez całe życie.
Kompetencje społeczne
Wykazuje gotowość do świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego.
Wykazuje gotowość okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy oraz profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie lub grupie wychowanków.
Dostrzega potrzeby ciągłego poszerzania swojej wiedzy merytorycznej, rozwijania i uczenia się przez całe życie.
Potrafi współpracować z innymi nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, samodzielne wypowiedzi, zgłaszane pomysły, sprawdzian pisemny.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura podstawowa: U. Jeruszka: Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wyd. Difin, Warszawa 2016; Stefan M. Kwiatkowski (redakcja naukowa): Kompetencje przyszłości, Wyd. FRSE, Warszawa 2018; J. Głodkowska (red): Dydaktyka specjalna w przygotowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wyd. APS, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca: J. Szempruch, Pedeutologia, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013; J. Doroszewska, Pedagogika Specjalna, T.1, Ossolineum, 1989; J.Michalski (red): Nauczyciel szkoły specjalnej - szanse i bariery działalności zawodowej, Wyd. APS, Warszawa 2002.
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 15 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: wykład. Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 9 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 9 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 9 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 1. |
W cyklu 2021Z:
Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 15 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2021Zn:
Tematyka zajęć może być modyfikowane - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 15 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 15 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
W cyklu 2022Zn:
Nakład pracy studenta: - godziny kontaktowe (wykład) – 15 godz. ; - zapoznanie się z literaturą – 15 godz.; - przygotowanie do kolokwium – 10 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: