Komunikacja w szkole PC-5F-KOS
- Procesy komunikowania się.
- Akt komunikacji, nadawca, odbiorca.
- Aktywne słuchanie, aktywne nadawanie komunikatu.
- Komunikacja werbalna i niewerbalna.
- Emocje w komunikacji. Asertywność i empatia w komunikacji.
- Proces i wzorce komunikowania się na terenie szkoły.
- Style komunikowania się uczniów i nauczyciela.
- Bariery komunikacyjne w klasie szkolnej.
- Zasady i formy prawidłowej komunikacji nauczyciela z rodzicami.
- Komunikacja w grupie rówieśniczej.
- Praca z grupą rówieśniczą.
- Konflikty z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcami.
- Porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych.
- Nauczyciel w procesie komunikacji - autoprezentacja.
- Media i ich wpływ na zmiany współczesnej komunikacji.
W cyklu 2020L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2020Ln:
Treści programowe: Metody kształcenia: wykład problemowy, pogadanka, dyskusja, burza mózgów, praktycznego działania |
W cyklu 2021L:
Treści: |
W cyklu 2022L:
Treści: Pojęcie, formy, uwarunkowania skutecznej komunikacji. |
W cyklu 2022Ln:
Treści: Uwarunkowania skutecznej komunikacji. Aktywne słuchanie. Autoprezentacja. Style komunikacji nauczyciela z uczniami. Zasady skutecznego porozumiewania się z rodzicami. Bariery komunikacji w szkole. Komunikacja w sytuacjach konfliktowych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji interpersonalnej, w tym pojęcie aktu komunikacji, procesu i wzorów komunikowania się na terenie szkoły, komunikacji niewerbalnej.
Rozumie zasady rządzące procesem komunikowania się, zna style i wzory komunikowania się uczniów i nauczyciela, zasady aktywnego słuchania i efektywnego nadawanie komunikatów, bariery w komunikowaniu się.
Zna zasady porozumiewania się emocjonalnego w klasie i w sytuacjach konfliktowych; w szczególności bariery komunikacyjne w klasie szkolnej.
Zna zasady i formy prawidłowej komunikacji nauczyciela z rodzicami, innymi nauczycielami oraz uczniami w szkole.
Umiejętności
Potrafi porozumiewać się w sytuacji konfliktowej, w tym: aktywnie słuchać oraz dokonać analizy sytuacji konfliktowej oraz zaproponować różne strategie rozwiązania zidentyfikowanych problemów komunikacyjnych, zna techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem.
Potrafi komunikować się z innymi nauczycielami, specjalistami oraz osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych.
Potrafi scharakteryzować style komunikowania się uczniów i nauczyciela.
Kompetencje społeczne
Wykazuje gotowość do podejmowania prawidłowej komunikacji i współpracy z otoczeniem (z innymi nauczycielami, specjalistami, kadrą pomocniczą, rodzicami i opiekunami uczniów oraz ze środowiskiem lokalnym) podczas realizowani działań edukacyjnych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych.
Wykazuje wrażliwość na problemy w zakresie komunikacji na terenie szkoły.
Literatura
W cyklu 2020L:
Czerwiński K., Knocińska A., Okrasa M. (red.) (2012). Szkoła, komunikacja i edukacja: komunikowanie w różnorodnych relacjach interpersonalnych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. |
W cyklu 2020Ln:
Kordziński J. (2016). Szkoła dialogu czyli O narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem. Warszawa: Wolters Kluwer. Mądry-Kupiec M. (2011). Komunikacja werbalna nauczyciela i ucznia na lekcji.. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". McKay, M.,Davis, M., Fanning, P. (2018). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP. Steward, J. (2000) Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: PWN |
W cyklu 2021L:
Czerwiński K., Knocińska A., Okrasa M. (red.) (2012). Szkoła, komunikacja i edukacja: komunikowanie w różnorodnych relacjach interpersonalnych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Kordziński J. (2016). Szkoła dialogu czyli O narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem. Warszawa: Wolters Kluwer. Mądry-Kupiec M. (2011). Komunikacja werbalna nauczyciela i ucznia na lekcji.. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". McKay M., Davis M., Fanning P. (2019). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pease A. (2003). Mowa ciała. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”. |
W cyklu 2022L:
Birkenbihl V.F. (1997). Komunikacja werbalna. |
W cyklu 2022Ln:
Kojsa W., Procesy komunikacyjne w szkole, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001. Łobocki M., Wybrane problemy wychowania: nadal aktualne. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004 (rdz III i V). Maliszewski W. J., Komunikacja społeczna a wartości w edukacji. Nowe znaczenie i sytuacje. Humanistyczne (i inne) konteksty komunikowania się i ja w obszarze wartości wewnątrz edukacji, tom I, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007. Sufa B., Komunikacja niewerbalna. O porozumiewaniu się nauczycieli i uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2008. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia odbywają się za pośrednictwem aplikacji MS Teams Grupa 1 Grupa 2 Grupa 3 Grupa 4 Grupa 5 Grupa 6 Grupa 7 |
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia odbywają się za pośrednictwem aplikacji MS Teams Grupa 1 Grupa 2 Grupa 3 Sposób pomiaru efektów kształcenia: przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej. |
W cyklu 2021L:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe: 15h |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe: 15h |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe: 15h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: