Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych PC-5F-KIT1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawy prawne konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET).
- IPET jako forma realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i wskazań wynikających z wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania ucznia.
- Zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego lub wymagań edukacyjnych do potrzeb wychowanka.
- Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów o charakterze rewalidacyjnym, socjoterapeutycznym lub resocjalizacyjnym a zajęcia rewalidacyjne, socjoterapeutyczne, resocjalizacyjne.
- Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej możliwe do wskazania w IPET i zasady ich określania.
- Monitorowanie i ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
- Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
W cyklu 2024L:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2024Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno–terapeutycznych oraz zasady i metody ich ewaluacji.
Umiejętności
Potrafi dokonać analizy orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Określić obszary i wskazania terapeutyczne dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.
Zaprojektować proces ewaluacji indywidualnych programów edukacyjnych.
Kompetencje społeczne
Podejmuje odpowiedzialne decyzje na rzecz dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w edukacji włączającej.
Dostrzega potrzebę postępowania zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i określania wskazań terapeutycznych
Literatura
W cyklu 2024L:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. Śmiechowska-Petrovskij,E.( 2017). Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku szkolnym. Warszawa: Wyd. Naukowe UKSW. Walczak, G.( 2011). Diagnoza funkcjonalna podstawa konstruowania indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością bądź z niepełnosprawnością. Warszawa: Wyd. APS ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym |
W cyklu 2024Ln:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS. Marcinkowska, B. (2012). Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wyd. APS. Śmiechowska-Petrovskij,E.( 2017). Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku szkolnym. Warszawa: Wyd. Naukowe UKSW. Walczak, G.( 2011). Diagnoza funkcjonalna podstawa konstruowania indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością bądź z niepełnosprawnością. Warszawa: Wyd. APS ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym |
Uwagi
W cyklu 2024L:
METODY KSZTAŁCENIA: Rozmowa kierowana, pogadanka, metody aktywizujące, działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 15 godz. Przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z literaturą przedmiotu) - 20 godz. Przygotowanie zadań zaliczeniowych - 15 godz. Przygotowanie zaliczenia - IPET-u - 15 godz. Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2024Ln:
METODY KSZTAŁCENIA: Rozmowa kierowana, pogadanka, metody aktywizujące, działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 12 godz. Przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z literaturą przedmiotu) - 23 godz. Przygotowanie zadań zaliczeniowych - 15 godz. Przygotowanie zaliczenia - IPET-u - 15 godz. Liczba punktów ECTS - 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: