Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych PC-5F-KIT
- Podstawy prawne konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET).
- IPET jako forma realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i wskazań wynikających z wielospecjalistycznych ocen poziomu funkcjonowania ucznia.
- Zakres i sposób dostosowania programu wychowania przedszkolnego lub wymagań edukacyjnych do potrzeb wychowanka.
- Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów o charakterze rewalidacyjnym, socjoterapeutycznym lub resocjalizacyjnym a zajęcia rewalidacyjne, socjoterapeutyczne, resocjalizacyjne.
- Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej możliwe do wskazania w IPET i zasady ich określania.
- Działania wspierające rodziców ucznia oraz współpraca z innymi podmiotami w zakresie realizacji IPET i zadań placówki.
- Monitorowanie i ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
- Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
W cyklu 2021L:
1. Miejsce ICD i ICF w procesie wspomagania rozwoju dziecka 2. Koncepcje konstruowania programów terapeutycznych 3. Proces wspomagania rozwoju: diagnozowanie - programowanie działań terapeutycznych - multidyscyplinarne postępowanie 4. Zasady konstruowania programów 5. Proces ewaluacji 6. studia przypadków- analiza diagnoz oraz opracowanie na ich podstawie programów terapeutycznych |
W cyklu 2021Ln:
1. Miejsce ICD i ICF w procesie wspomagania rozwoju dziecka 2. Koncepcje konstruowania programów terapeutycznych 3. Proces wspomagania rozwoju: diagnozowanie - programowanie działań terapeutycznych - multidyscyplinarne postępowanie 4. Zasady konstruowania programów 5. Proces ewaluacji 6. studia przypadków- analiza diagnoz oraz opracowanie na ich podstawie programów terapeutycznych |
W cyklu 2022L:
Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z SPE |
W cyklu 2022Ln:
-Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z SPE |
W cyklu 2023L:
Pedagogiczne i prawne podstawy konstruowania IPET |
W cyklu 2023Ln:
-Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z SPE |
W cyklu 2024Ln:
Prawne podstawy organizacji i udzielania pomocy psychologicznej uczniom z SPE -WOPFU a konstruowanie IPET -Etapy konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (IPET ) -Określanie celów długo i krótkoterminowych -Warunki realizacji celów / zasady, zadania, metody, środki, miejsce czas/ -Ewaluacja- cele, przedmiot , sposoby -Struktura IPETu- przykłady rożnych ujęć -IPET a scenariusz zajęć -Opracowywanie scenariuszy zajęć -Dokumentacja zajęć -Współpraca ze środowiskiem, wykorzystanie codziennych sytuacji w procesie terapii -Cechy dobrego programu |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna obowiązujące podstawy prawne dotyczące konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
Zna elementy indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i rozumie pojęcia w nim zawarte.
Umiejętności
Potrafi dokonać analizy orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i innych dokumentów wychowanka.
Określić obszary i wskazania terapeutyczne dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.
Zaprojektować proces ewaluacji indywidualnych programów edukacyjnych.
Kompetencje społeczne
Podejmuje odpowiedzialne decyzje na rzecz dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w edukacji włączającej.
Dostrzega i rozumie konieczność zespołowej pracy na rzecz organizowania edukacji oraz terapii dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Dostrzega potrzebę postępowania zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i określania wskazań terapeutycznych.
Literatura
W cyklu 2021L:
1. Głodkowska J (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej 2. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja. |
W cyklu 2021Ln:
2. Marcinkowska B.(2009). Diagnoza dla jakości życia osób z niepełnosprawnością intelektualną.(w:) PEDAGOGIKA SPECJALNA. Różne poszukiwania – wspólna misja. |
W cyklu 2022L:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS. Rozporządzenie MEN z dn.28.08.2017 z późniejszymi zmianami |
W cyklu 2022Ln:
Kłodnicka,O.(2018). IPET dla dziecka z diagnozą autyzmu w edukacji przedszkolnej. Warszawa, ORE. Rozporządzenie MEN z dn.28.08.2017 z późniejszymi zmianami |
W cyklu 2023L:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS. Rozporządzenie MEN z 09.08.2017 |
W cyklu 2023Ln:
Kłodnicka,O.(2018). IPET dla dziecka z diagnozą autyzmu w edukacji przedszkolnej. Warszawa, ORE. Rozporządzenie MEN z dn.28.08.2017 z późniejszymi zmianami |
W cyklu 2024Ln:
Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010): Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wyd. APS. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 12 Przygotowanie się do zajęć - 30 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Przygotowanie studiów przypadku-programów- 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 98 Liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 15 Przygotowanie się do zajęć - 30 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Przygotowanie studiów przypadku-programów- 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 98 Liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2022L:
Metody kształcenia Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15 |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15 |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia Godziny kontaktowe , ćwiczenia: 15 |
W cyklu 2023Ln:
Metody kształcenia Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15 |
W cyklu 2024Ln:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 12 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 15 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia (opracowanie IPET)- 20 Liczba punktów ETCS - 2.00 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: