Historia wychowania PC-5F-HWI
TREŚCI PROGRAMOWE
- Wychowanie i nauczanie w starożytnej Grecji i Rzymie (działalność nauczycielska sofistów, Sokratesa, myśl Platona i Arystotelesa. Ideały wychowawcze w ateńskiej polis. Epoka hellenistyczna).
- Nauka i oświata w średniowiecznej Europie (typy szkół, uniwersytety, treści nauczania)
- Humanizm i reformacja wobec edukacji (myśl pedagogiczna, szkolnictwo jezuickie
i protestanckie).
- Poglądy pedagogiczne J.A. Komeńskiego i J. Locke'a.
- Nauka, oświata i kultura epoki Oświecenia (dokonania encyklopedystów francuskich, działalność edukacyjna pijarów, reforma Komisji Edukacji Narodowej).
- Myśl pedagogiczna i praktyka edukacyjna w XIX w. na ziemiach polskich i w Europie (szkolnictwo elementarne, szkoły średnie, szkoły zawodowe, kształcenie wyższe, edukacja kobiet. Reformy oświatowe. Poglądy pedagogiczne czołowych pedagogów europejskich).
- Edukacja na przełomie XIX/XX w. (idee ruchu Nowego Wychowania. Pajdocentryzm
i pedologia w teorii i praktyce pedagogicznej). Edukacja na ziemiach polskich w początkach XX w. (Galicja, Królestwo Polskie, ziemie zaboru pruskiego).
W cyklu 2020Z:
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej zakres i cele. Wychowanie spartańskie i ateńskie. Wychowanie w starożytnym Rzymie w okresie republiki i cesarstwa. Wychowanie i oświata w średniowieczu: wychowanie stanowe; Karol Wielki i jego wpływ na rozwój oświaty; powstanie uniwersytetów w Europie zachodniej i południowej. Odrodzenie w Europie Zachodniej i w Polsce (Erazm z Rotterdamu, Mikołaj Rej); reformacja i jej skutki dla oświaty; szkolnictwo różnowiercze w Europie zachodniej (Jan Sturm) i w Polsce. Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej (Stanisław Konarski i Collegium Nobilium; Szkoła Rycerska). Komisja Edukacji Narodowej. Kierunki rozwoju oświaty europejskiej w XIX wieku (Pestalozzi, Herbart, Spencer). Początki wychowania przedszkolnego (August Cieszkowski, Fryderyk Froebel, Edmund Bojanowski). Oświata pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński – Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie – Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Oświata w Księstwie Warszawskim: Izba Edukacyjna i jej działalność na polu upowszechniania szkoły elementarnej. Rusyfikacja szkolnictwa w Królestwie Polskim po Powstaniu Listopadowym; reforma szkolna Aleksandra Wielopolskiego; wybuch Powstania Styczniowego i ponowna rusyfikacja; strajk szkolny 1905 roku. Oświata polska pod zaborem pruskim; Kulturkampf, strajk dzieci we Wrześni. Oświata w zaborze austriackim i działalność Józefa Dietla. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego: ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza, wychowanie narodowe i państwowe – założenia, przedstawiciele. Ćwiczenia: Myśl pedagogiczna w starożytności: Platon, Arystoteles, Kwintylian. Założenie Akademii Krakowskiej. Casa Giocosa Vittorina da Feltre. Kontrreformacja, Ignacy Loyola, kolegia jezuickie i Ratio studiorum. Racjonalizm, realizm i naturalizm w wychowaniu: myśl pedagogiczna Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau. Wizja szkolnictwa dla ludu w koncepcji Grzegorza Piramowicza. Polska myśl pedagogiczna 1 połowy XIX wieku (Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki, Klementyna Hoffmanowa). Polska myśl pedagogiczna 2 połowy XIX wieku (pozytywizm warszawski). Pedagodzy Nowego Wychowania: Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. |
W cyklu 2020Zn:
Opis treści programowych: Wykład: Średniowiecze a Renesans. Uniwersytety w średniowieczu. Humanizm renesansowy wobec edukacji: poglądy pedagogiczne Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja. Szkolnictwo renesansowe: szkoły dworskie (Casa Giocosa Vittorina da Feltre). Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau (w skrócie). Szkolnictwo polskie pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński i Liceum Krzemienieckie. Oświata w Księstwie Warszawskim; oświata w Królestwie Polskim do wybuchu Powstania Styczniowego (reforma Wielopolskiego); pozytywizm warszawski. Oświata pod zaborem pruskim: Kulturkampf, strajk dzieci we Wrześni. Oświata pod zaborem austriackim: Józef Dietl i Rada Szkolna Krajowa. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego (Sejm Nauczycielski, ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza). Ćwiczenia: Szkolnictwo renesansowe: szkoły średnie wyznaniowe (gimnazja protestanckie, kolegia jezuickie). Metody wychowawcze stosowane w gimnazjach protestanckich i w kolegiach jezuickich w XVI-XVIII w. Myśl pedagogiczna Klementyny z Tańskich Hoffmanowej i wychowanie polskich dziewcząt w XIX wieku („hodowla aniołów”). |
W cyklu 2021Z:
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej zakres i cele. Wychowanie spartańskie i ateńskie. Wychowanie w starożytnym Rzymie w okresie republiki i cesarstwa. Wychowanie i oświata w średniowieczu: wychowanie stanowe; Karol Wielki i jego wpływ na rozwój oświaty; powstanie uniwersytetów w Europie zachodniej i południowej. Odrodzenie w Europie Zachodniej i w Polsce (Erazm z Rotterdamu, Mikołaj Rej); reformacja i jej skutki dla oświaty; szkolnictwo różnowiercze w Europie zachodniej (Jan Sturm) i w Polsce. Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej (Stanisław Konarski i Collegium Nobilium; Szkoła Rycerska). Komisja Edukacji Narodowej. Kierunki rozwoju oświaty europejskiej w XIX wieku (Pestalozzi, Herbart, Spencer). Początki wychowania przedszkolnego (August Cieszkowski, Fryderyk Froebel, Edmund Bojanowski). Oświata pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński – Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie – Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Oświata w Księstwie Warszawskim: Izba Edukacyjna i jej działalność na polu upowszechniania szkoły elementarnej. Rusyfikacja szkolnictwa w Królestwie Polskim po Powstaniu Listopadowym; reforma szkolna Aleksandra Wielopolskiego; wybuch Powstania Styczniowego i ponowna rusyfikacja; strajk szkolny 1905 roku. Oświata polska pod zaborem pruskim; Kulturkampf, strajk dzieci we Wrześni. Oświata w zaborze austriackim i działalność Józefa Dietla. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego: ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza, wychowanie narodowe i państwowe – założenia, przedstawiciele. Ćwiczenia: Myśl pedagogiczna w starożytności: Platon, Arystoteles, Kwintylian. Założenie Akademii Krakowskiej. Casa Giocosa Vittorina da Feltre. Kontrreformacja, Ignacy Loyola, kolegia jezuickie i Ratio studiorum. Racjonalizm, realizm i naturalizm w wychowaniu: myśl pedagogiczna Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau. Wizja szkolnictwa dla ludu w koncepcji Grzegorza Piramowicza. Polska myśl pedagogiczna 1 połowy XIX wieku (Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki, Klementyna Hoffmanowa). Polska myśl pedagogiczna 2 połowy XIX wieku (pozytywizm warszawski). Pedagodzy Nowego Wychowania: Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. |
W cyklu 2021Zn:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH Ćwiczenia: |
W cyklu 2022Zn:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH Ćwiczenia: |
W cyklu 2022Z:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH Wykład: Ćwiczenia: |
W cyklu 2023Zn:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH Ćwiczenia: |
W cyklu 2023Z:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH Wykład: Ćwiczenia: |
W cyklu 2024Z:
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej zakres i cele. Wychowanie spartańskie i ateńskie. Wychowanie w starożytnym Rzymie w okresie republiki i cesarstwa. Wychowanie i oświata w średniowieczu: wychowanie stanowe; Karol Wielki i jego wpływ na rozwój oświaty; powstanie uniwersytetów w Europie zachodniej i południowej. Odrodzenie w Europie Zachodniej i w Polsce (Erazm z Rotterdamu, Mikołaj Rej); reformacja i jej skutki dla oświaty; szkolnictwo różnowiercze w Europie zachodniej (Jan Sturm) i w Polsce. Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej (Stanisław Konarski i Collegium Nobilium; Szkoła Rycerska). Komisja Edukacji Narodowej. Kierunki rozwoju oświaty europejskiej w XIX wieku (Pestalozzi, Herbart, Spencer). Początki wychowania przedszkolnego (August Cieszkowski, Fryderyk Froebel, Edmund Bojanowski). Oświata pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński – Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie – Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Oświata w Księstwie Warszawskim: Izba Edukacyjna i jej działalność na polu upowszechniania szkoły elementarnej. Rusyfikacja szkolnictwa w Królestwie Polskim po Powstaniu Listopadowym; reforma szkolna Aleksandra Wielopolskiego; wybuch Powstania Styczniowego i ponowna rusyfikacja; strajk szkolny 1905 roku. Oświata polska pod zaborem pruskim; Kulturkampf, strajk dzieci we Wrześni. Oświata w zaborze austriackim i działalność Józefa Dietla. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego: ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza, wychowanie narodowe i państwowe – założenia, przedstawiciele. Ćwiczenia: Myśl pedagogiczna w starożytności: Platon, Arystoteles, Kwintylian. Założenie Akademii Krakowskiej. Casa Giocosa Vittorina da Feltre. Kontrreformacja, Ignacy Loyola, kolegia jezuickie i Ratio studiorum. Racjonalizm, realizm i naturalizm w wychowaniu: myśl pedagogiczna Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau. Wizja szkolnictwa dla ludu w koncepcji Grzegorza Piramowicza. Polska myśl pedagogiczna 1 połowy XIX wieku (Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki, Klementyna Hoffmanowa). Polska myśl pedagogiczna 2 połowy XIX wieku (pozytywizm warszawski). Pedagodzy Nowego Wychowania: Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. |
W cyklu 2024Zn:
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej zakres i cele. Wychowanie spartańskie i ateńskie. Wychowanie w starożytnym Rzymie w okresie republiki i cesarstwa. Wychowanie i oświata w średniowieczu: wychowanie stanowe; Karol Wielki i jego wpływ na rozwój oświaty; powstanie uniwersytetów w Europie zachodniej i południowej. Odrodzenie w Europie Zachodniej i w Polsce (Erazm z Rotterdamu, Mikołaj Rej); reformacja i jej skutki dla oświaty; szkolnictwo różnowiercze w Europie zachodniej (Jan Sturm) i w Polsce. Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej (Stanisław Konarski i Collegium Nobilium; Szkoła Rycerska). Komisja Edukacji Narodowej. Kierunki rozwoju oświaty europejskiej w XIX wieku (Pestalozzi, Herbart, Spencer). Początki wychowania przedszkolnego (August Cieszkowski, Fryderyk Froebel, Edmund Bojanowski). Oświata pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński – Jan i Jędrzej Śniadeccy; Liceum Krzemienieckie – Tadeusz Czacki i Hugo Kołłątaj. Oświata w Księstwie Warszawskim: Izba Edukacyjna i jej działalność na polu upowszechniania szkoły elementarnej. Rusyfikacja szkolnictwa w Królestwie Polskim po Powstaniu Listopadowym; reforma szkolna Aleksandra Wielopolskiego; wybuch Powstania Styczniowego i ponowna rusyfikacja; strajk szkolny 1905 roku. Oświata polska pod zaborem pruskim; Kulturkampf, strajk dzieci we Wrześni. Oświata w zaborze austriackim i działalność Józefa Dietla. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego: ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza, wychowanie narodowe i państwowe – założenia, przedstawiciele. Ćwiczenia: Myśl pedagogiczna w starożytności: Platon, Arystoteles, Kwintylian. Założenie Akademii Krakowskiej. Casa Giocosa Vittorina da Feltre. Kontrreformacja, Ignacy Loyola, kolegia jezuickie i Ratio studiorum. Racjonalizm, realizm i naturalizm w wychowaniu: myśl pedagogiczna Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau. Wizja szkolnictwa dla ludu w koncepcji Grzegorza Piramowicza. Polska myśl pedagogiczna 1 połowy XIX wieku (Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki, Klementyna Hoffmanowa). Polska myśl pedagogiczna 2 połowy XIX wieku (pozytywizm warszawski). Pedagodzy Nowego Wychowania: Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna genezę i źródła czynności wychowawczych człowieka w oparciu o działania pedagogiczne podejmowane w okresie antyku i kolejnych epokach, co pozwala na uporządkowanie wiedzy dotyczącej wychowania i kształcenia na przestrzeni wieków.
Ma orientację w podstawowych koncepcjach filozofów i pedagogów, dotyczących istoty wychowania i kształtowania osobowości wychowanka w skali rozwoju cywilizacji europejskiej do XX wieku.
Ma wiedzę o tradycjach pedagogiki polskiej w poszczególnych okresach historycznych, rozumie jej rozwój i konteksty kulturowe wyróżniające ją od koncepcji ogólnoeuropejskich.
Zna najwybitniejszych przedstawicieli polskiej i europejskiej pedagogiki zarówno w zakresie teorii, jak i praktyki. Zna genezę
i rozwój instytucji edukacyjnych oraz zakres ich kompetencji
w kontekście historycznym.
Umiejętności
Potrafi powiązać wiedzę historyczną na temat genezy i rozwoju instytucji oświatowo-wychowawczych z innymi obszarami pedagogiki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych.
Umie zaprezentować swoje poglądy, zgłosić wątpliwości i dobrać stosowną argumentację, wspartą wybranymi perspektywami teoretycznymi i poglądami różnych autorów.
Kompetencje społeczne
Właściwie ocenia poziom swojej wiedzy i zdobytych umiejętności, rozumie znaczenie ciągłego doskonalenia swych umiejętności
i pogłębiania wiedzy związanej z wychowaniem i kształceniem.
Zdaje sobie sprawę ze znaczenia dziedzictwa kulturowego własnego kraju, szanuje jego tradycję i historię.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: |
W cyklu 2020Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA NADOBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: |
W cyklu 2021Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2022Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA NADOBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2022Z:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Teksty źródłowe: Monografie: Słowniki i encyklopedie: |
W cyklu 2023Zn:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA LITERATURA NADOBOWIĄZKOWA |
W cyklu 2023Z:
Syntezy: Teksty źródłowe: Monografie: Słowniki i encyklopedie: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: Link do grupy 1 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6cde89eebd9e489a97cae8e7be43242b%40thread.tacv2/conversations?groupId=9b8ec7f5-2398-4b97-8f11-ff2869a439da&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 2 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad483d89d30b84b7ca41976e214472d09%40thread.tacv2/conversations?groupId=8be24c57-3593-4de7-b030-fd75a5643779&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 3 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3a15d9fe4aa146d8bf1dc009e18a8034%40thread.tacv2/conversations?groupId=657f9d1d-53bd-429a-8080-582f2a9759fd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 4 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4c5444ff049f4e0299e54c01e968971c%40thread.tacv2/conversations?groupId=031604d3-4aa9-4aa6-a76f-ffdcd0e3cd12&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 5 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab43337217f9e433184bb7f403551974d%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e3f5b93-b272-434f-a4d5-c636a5777208&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 6 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a30c609d6d6ac4aaa8673e201dcac6fbd%40thread.tacv2/conversations?groupId=f6cac64c-6497-4036-b3ca-38b97b80e050&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 7 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0ad4364e38cf4f4a944db44e710fb7f8%40thread.tacv2/conversations?groupId=681a4341-5a4c-4d21-b191-ddd51817f5eb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 8 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6d9efcb2c0e147859ad5bfcce46259bd%40thread.tacv2/conversations?groupId=728abde0-e143-4b10-9c5c-cdbd9c29191b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 9 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae6befcc4b92a48dfacaf17381c4778a2%40thread.tacv2/conversations?groupId=d731633b-5bb7-4820-adfb-69baf180f482&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 10 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a62bd05ff9e264037987bb6ec69da6bbc%40thread.tacv2/conversations?groupId=b956e94e-2abf-4fb6-9b4e-0e11ac1fd03f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 11 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3afcee0a8c254401b64ca3d0e2f3de54%40thread.tacv2/conversations?groupId=97d773b2-d85e-4111-9c8c-767894730f3c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do wykładu - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abaebc19a7a5d41d6b0f66dd374c838a9%40thread.tacv2/conversations?groupId=dfe21148-1f88-4035-bc86-3f1e7b1877e5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Zn:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: Link do grupy 1 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa4203a84628a49d694134debf9b5b60c%40thread.tacv2/conversations?groupId=7d35ac83-6055-4f68-9121-456264e1a709&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2022Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2022Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2023Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2023Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2024Z:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Zn:
Opis metod kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: