Emisja głosu PC-5F-EMG
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawowe zagadnienia dotyczące prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji.
- Problematyka ustawienia, rozwijania i doskonalenia głosu.
- Oddech przeponowo-żebrowy. Faza wydechowa.
- Ćwiczenia fonacyjne/ artykulacyjne/ dykcyjne.
- Nauka prawidłowego ustawienia i emisji głosu.
- Techniki rehabilitacji głosu.
W cyklu 2020L:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. |
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. |
W cyklu 2021L:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. |
W cyklu 2021Ln:
Treści poruszane na zajęciach: |
W cyklu 2022L:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. |
W cyklu 2023L:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. |
W cyklu 2023Ln:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności fizycznej i zaangażowania, ponieważ w procesie mówienia publicznego, prawidłową emisję wspiera praca całego ciała. W przypadku zaburzeń emisyjnych, ćwiczenia fizyczne (na podstawowym poziomie, dostosowanym do możliwości studenta), przywracają prawidłowy przebieg procesu zdrowego mówienia. Student powinien osiągnąć elementarne umiejętności związane ze znajomością sposobu posługiwania się głosem i słowem w wystąpieniach publicznych (umiejętność kierowania własnym głosem i wyrazistością mowy). Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta utrwalone w formie pliku wideo. Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji. - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu. - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu. |
W cyklu 2024L:
reści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji; - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych; - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy; - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji; - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu; -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
W cyklu 2024Ln:
Treści poruszane na zajęciach: - Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji; - przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych; - przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy; - przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji; - ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu; -Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego - pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy.
Zna zagadnienia dotyczące ustawiania, rozwijania i doskonalenia głosu.
Zna zasady dotyczące higieny głosu, zapoznał się z ćwiczeniami kształtującymi prawidłową dykcję i emisję głosu, zapoznał się z metodami rehabilitacji głosu.
Umiejętności
Ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem.
Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządem mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze.
Kompetencje społeczne
Dokonuje refleksji nad realizacją zajęć dydaktycznych wymagających posługiwania się głosem, ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się aparatem artykulacyjnym, wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze.
Ma świadomość konieczności samokształcenia w zakresie dykcji, emisji i higieny głosu.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo.
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)
6. godz. w kontakcie bezpośrednim
4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów
10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym
5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia:
Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1
Literatura
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.
Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S: "Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995.
Literatura uzupełniająca:
Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.
W cyklu 2020L:
Literatura |
W cyklu 2020Ln:
Literatura |
W cyklu 2021L:
Literatura |
W cyklu 2021Ln:
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2022L:
Literatura |
W cyklu 2023L:
Literatura |
W cyklu 2023Ln:
Klemensiewicz Z.(oprac.) , uzup. Urbańczyk S.:Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M., „Aby język giętki”, Wrocław, 2001. |
W cyklu 2024L:
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S: "Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001 |
W cyklu 2024Ln:
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000. Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S: "Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995. Literatura uzupełniająca: Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001 |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS. szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). Pozostałe grupy- adresy wskazane na poziomie grup |
W cyklu 2020Ln:
Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS. szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). |
W cyklu 2021L:
Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS. szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). |
W cyklu 2021Ln:
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. |
W cyklu 2022L:
Przedmiot realizowany jest zgodnym z planem zajęć METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia w kontakcie bezpośrednim |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: ćwiczenia fizyczne indywidualne i grupowe, wykład aktywizujący. |
W cyklu 2023Ln:
Przedmiot realizowany jest zgodnym z planem zajęć METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia w kontakcie bezpośrednim |
W cyklu 2024L:
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) 6. godz. w kontakcie bezpośrednim 4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów 10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym 5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia: Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1 |
W cyklu 2024Ln:
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo. NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) 6. godz. w kontakcie bezpośrednim 4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów 10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym 5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia: Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: