Doradztwo zawodowe dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PC-5F-DZS
WYKŁAD
- Rynek pracy a wzory karier w XXI wieku
- Znaczenie pracy w życiu osób z niepełnosprawnościami
- Teoretyczne i prawne założenia poradnictwa zawodowego w szkole
- Wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej
- Teorie rozwoju zawodowego
- Nauczyciel jako doradca
ĆWICZENIA
- System rehabilitacji zawodowej i poradnictwa zawodowego w Polsce
- Diagnoza w poradnictwie zawodowym - metody i techniki określania potencjału ucznia
- Metody, formy i proces wspomagania ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej
- Przygotowanie młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy
- Niepełnosprawność a ograniczenia i możliwości zawodowe uczniów
W cyklu 2023Z:
Specyfika rozwoju zawodowego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
W cyklu 2023Zn:
Specyfika rozwoju zawodowego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
W cyklu 2024Z:
Specyfika rozwoju zawodowego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
W cyklu 2024Zn:
Specyfika rozwoju zawodowego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna koncepcje rozwoju zawodowego człowieka, które stanowią teoretyczne podstawy poradnictwa zawodowego.
Zna wybrane metody i techniki określania potencjału ucznia przydatne w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej.
Potrafi scharakteryzować metody i formy oraz proces wspierania uczniów w konstruowania kariery edukacyjno-zawodowej, opisuje drogi rozwoju zawodowego.
Rozumie znaczenie przygotowania młodzieży do samokształcenia, pracy nad własnym rozwojem oraz do aktywnego uczestnictwa w rynku pracy, wyjaśnia pojęcie rynku edukacyjnego i rynku pracy oraz uczenia się przez całe życie.
Zna prawne założenia poradnictwa zawodowego w szkole.
Umiejętności
Potrafi rozpoznać specyficzne problemy w rozwoju zawodowym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Potrafi dokonać analizy ograniczeń i możliwości zawodowych w odniesieniu do niepełnosprawności.
Kompetencje społeczne
Jest gotowy do podejmowania refleksji nad znaczeniem postawy etycznej w pełnieniu roli nauczyciela – doradcy.
Kryteria oceniania
Analiza przygotowania studentów do zajęć
Analiza aktywności podczas zajęć
Egzamin pisemny
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Kurkus-Rozowska, B. (1998). Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Zeszyt Informacyjno-metodyczny Doradcy Zawodowego, (10). s. 37-47.
- Szczepankowska, B., Ostrowska A. (1998) (red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Zeszyty informacyjno – metodyczne doradcy zawodowego. Krajowy Urząd Pracy: Warszawa
- Łukaszewicz A. (2008). Wewnątrzszkolny system doradztwa, czyli przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy w warunkach polskich. W: M. Kotarba, M. Łuczak (red.), ABC poradnictwa zawodowego w szkole. Praca zbiorowa. (s. 25-48). Warszawa: KOWEZiU.
- Wojtasik B. (2011). Podstawy poradnictwa kariery. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa: KOWEZiU.
- Wolan-Nowakowska M. (2018). Wykorzystanie informacji o zawodach w poradnictwie zawodowym i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Polityka Społeczna (1), s. 22-26.
Literatura uzupełniająca:
- Duda W., Wieczorek G., Kukla D. (2010), Tendencje i wyzwania poradnictwa zawodowego, Częstochowa: Wyd. UJD.
- Kargulowa A. (2009), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Minta J. (2012). Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery. Warszawa: KOWEZiU.
- Wolan-Nowakowska M. (2017). Biopsychospołeczny model niepełnosprawności a poradnictwo zawodowe dla osób z niepełnosprawnościami. W: J. Bluszcz (red.). Doradca zawodowy na drodze do profesjonalizmu – oczekiwania a rzeczywistość, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, s. 61-71.
- Wolan-Nowakowska M. (2012). Młodzież w sytuacji wyboru zawodu. Analiza porównawcza uczniów z dysfunkcją narządu ruchu i pełnosprawnych. Warszawa: Wyd. APS.
W cyklu 2023Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15/15 |
W cyklu 2023Zn:
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; metody aktywizujące, projekty grupowe, gry dydaktyczne, gry interakcyjne, praca z tekstem źródłowym. ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 9/12 ECTS 2 pkt |
W cyklu 2024Z:
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15/15 |
W cyklu 2024Zn:
Metody kształcenia: wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i filmów; metody aktywizujące, projekty grupowe, gry dydaktyczne, gry interakcyjne, praca z tekstem źródłowym. ćwiczenia praktyczne - indywidualne i grupowe |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: