Dydaktyka PC-5F-DYD1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki.
- Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie).
- Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.
- Podstawowe typy systemów (kształcenia) dydaktycznych.
- Planowanie pracy pedagogicznej: cele, treści, zasady, metody kształcenia, formy organizacyjne, środki dydaktyczne.
- Sposoby konstruowania pracy pedagogicznej nakierowanej na cel.
- Style kierowania uczeniem się.
- Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów.
- Edukacja zdalna, uwarunkowania i wyzwania.
W cyklu 2022L:
Treści wykładów: 1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii 2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów 3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce 4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia 5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły. Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2022Ln:
Treści wykładów: 1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii 2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów 3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce 4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia 5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły. Treści ćwiczeń: 1. Cele i treści kształcenia 2. Metody i formy kształcenia, środki dydaktyczne 3. Projektowanie zajęć |
W cyklu 2023L:
Treści wykładów: Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2023Ln:
Treść wykładów: 1. Dydaktyka jako praktyka kulturowa i dyscyplina naukowa Treść ćwiczeń: 1. Cele kształcenia: formułowanie celów ogólnych i ich operacjonalizowanie |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Ln: | W cyklu 2024Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie na poziomie elementarnym pojęcia dydaktyczne: nauczanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształcenie.
Zna i rozumie wybrane elementy przedmiotu dydaktyki: cele i wyniki kształcenia, metody kształcenia, treść kształcenia, proces kształcenia, zasady dydaktyczne, style nauczania, systemy dydaktyczne, sposoby konstruowania pracy pedagogicznej nakierowanej na cel; zagadnienie ukrytego programu szkoły.
Zna wielorakie uwarunkowania procesu kształcenia.
Umiejętności
Potrafi zaprojektować podstawowe zajęcia opiekuńczo-wychowawcze z wykorzystaniem odpowiednich celów, metod, form, środków i zasad dydaktycznych.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych związanych z planowaniem zajęć.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania.
Literatura
W cyklu 2022L:
Literatura do wykładów: 1. Obowiązkowa: 2. Uzupełniająca Literatura do ćwiczeń: |
W cyklu 2022Ln:
Czesław Kupisiewicz (doktor honoriscausa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia |
W cyklu 2023L:
Kruszewski K. (2004). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: PWN |
W cyklu 2023Ln:
D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. D. Sterna, Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce. A. Tłuściak-Deliowska, M. Czyżewska, Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia... czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. |
Uwagi
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2022Ln:
Metody kształcenia: - wykład - rozmowa kierowana - metody oparte na działaniu praktycznym Liczba godzin kontaktowych: 21h Praca samodzielna: 10h Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 10h |
W cyklu 2023L:
Metody kształcenia: Liczba godzin kontaktowych: 30h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 |
W cyklu 2023Ln:
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - rozmowa kierowana - dyskusja - metody oparte na działaniu praktycznym NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny zajęciowe: 12h + 9h Konsultacje: 5h Praca samodzielna: 8h Przygotowanie się do egzaminu: 15h Liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: