Dydaktyka PC-5F-DYD
- Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki.
- Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie).
- Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.
- Podstawowe typy systemów (kształcenia) dydaktycznych.
- Planowanie pracy pedagogicznej: cele, treści, zasady, metody kształcenia, formy organizacyjne, środki dydaktyczne.
- Sposoby konstruowania pracy pedagogicznej nakierowanej na cel.
- Style kierowania uczeniem się.
- Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów.
- Edukacja zdalna, uwarunkowania i wyzwania.
W cyklu 2020L:
Treści programowe: |
W cyklu 2020Ln:
Treści programowe: |
W cyklu 2021L:
Opis treści programowych |
W cyklu 2021Ln:
Opis treści programowych |
W cyklu 2022L:
Treści wykładów: Treści ćwiczeń: |
W cyklu 2023L:
Treści wykładów: Treści ćwiczeń: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2023L: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie na poziomie elementarnym pojęcia dydaktyczne: nauczanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształcenie.
Zna i rozumie wybrane elementy przedmiotu dydaktyki: cele i wyniki kształcenia, metody kształcenia, treść kształcenia, proces kształcenia, zasady dydaktyczne, style nauczania, systemy dydaktyczne, sposoby konstruowania pracy pedagogicznej nakierowanej na cel; zagadnienie ukrytego programu szkoły.
Zna wielorakie uwarunkowania procesu kształcenia.
Umiejętności
Potrafi zaprojektować podstawowe zajęcia opiekuńczo-wychowawcze z wykorzystaniem odpowiednich celów, metod, form, środków i zasad dydaktycznych.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych związanych z planowaniem zajęć.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania.
Literatura
W cyklu 2020L:
Krzysztof Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. WN PWN, Warszawa 2004 (lub wydania wcześniejsze). |
W cyklu 2020Ln:
Krzysztof Kruszewski (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. WN PWN, Warszawa 2004 (lub wydania wcześniejsze). |
W cyklu 2021L:
Literatura: |
W cyklu 2021Ln:
Literatura: |
W cyklu 2022L:
Czesław Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia Krzysztof Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Krzysztof Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła. Geoff Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. GWP, Sopot 2010 |
W cyklu 2023L:
Czesław Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia Krzysztof Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Krzysztof Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła. Geoff Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. GWP, Sopot 2010 |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia odbywają się w aplikacji MS Teams. Wykład: Ćwiczenia: Grupa 1: Grupa 2: Grupa 3: Grupa 4 Grupa 5 Grupa 6: Grupa 7: Grupa 8: Grupa 9: Grupa 10: Grupa 11: |
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia odbywają się w aplikacji MS Teams. |
W cyklu 2021L:
Opis metod kształcenia |
W cyklu 2021Ln:
Opis metod kształcenia |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
W cyklu 2023L:
METODY KSZTAŁCENIA NAKŁAD PRACY STUDENTA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: