Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych PC-5F-DSP
- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych.
- Diagnozowanie relacji społecznych w grupach integracyjnych – charakterystyka metod, sposoby ich używania i interpretacja wyników.
- Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców; z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi; uczniów uzdolnionych.
- Uwarunkowania kształcenia uczniów z:
• niepełnosprawnością intelektualną,
• zaburzeniem wzroku,
• zaburzeniami słuchu,
• zaburzeniami ruchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną,
• niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji,
• całościowym zaburzeniem rozwoju,
• ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
• zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych.
- Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania.
- Sporządzanie diagnozy edukacyjnych potrzeb ucznia:
• rozpoznawanie potencjału ucznia na podstawie diagnozy funkcjonalnej,
• określenie możliwości i ograniczeń w realizacji zadań wynikających z roli ucznia.
- Działania postdiagnostyczne – wyznaczanie kierunków pracy edukacyjno-terapeutycznej (określanie wymagań edukacyjnych i wskazań terapeutycznych).
- Ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych ucznia. Monitorowanie realizacji programów.
W cyklu 2021Z:
- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych. - Uwarunkowania kształcenia uczniów z: - Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności |
W cyklu 2021Zn:
- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych. - Uwarunkowania kształcenia uczniów z: - Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności |
W cyklu 2022Z:
Uwarunkowania kształcenia uczniów z: - Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi |
W cyklu 2022Zn:
- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych. - Uwarunkowania kształcenia uczniów z: - Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności |
W cyklu 2023Z:
- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych. - Uwarunkowania kształcenia uczniów z: - Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. |
W cyklu 2023Zn:
Uwarunkowania kształcenia uczniów z: - Potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów z trudnościami adaptacyjnymi |
W cyklu 2024Zn:
- Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych. - Uwarunkowania kształcenia uczniów z: - Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023Zn: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2024Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna uwarunkowania kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zna pojęcie i proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy; kryteria diagnostyczne (ICD, DSM, ICF).
Zna wybrane narzędzia do diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Zna założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych; zasady i metody ewaluacji programów.
Umiejętności
Potrafi dokonać funkcjonalnej charakterystyki ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; określić potrzeby edukacyjne i uwarunkowania kształcenia uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, zaburzeniem wzroku, zaburzeniami słuchu, chorobą przewlekłą, w tym psychiczną, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, całościowym zaburzeniem rozwoju, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi (ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z migracją jednego lub obojga rodziców lub opiekunów, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, wyznaniowymi, oraz uczniów uzdolnionych.
Przeprowadzić diagnozę edukacyjnych potrzeb ucznia i diagnozę relacji społecznych w grupie integracyjnej.
Kompetencje społeczne
Wykazuje gotowość przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno-terapeutycznego w edukacji włączającej.
Postępuje zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych i określania wskazań terapeutycznych.
Literatura
W cyklu 2021Z:
BIBLIOGRAFIA: Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52. Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009. Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka. Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej, Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku. Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot: GWP. Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot:GWP Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalne. Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS. Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89 Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28 Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls. Śmiechowska- Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74. Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS. Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/ |
W cyklu 2021Zn:
BIBLIOGRAFIA: Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52. Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009. Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka. Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej, Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku. Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot: GWP. Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot:GWP Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalne. Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS. Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89 Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28 Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls. Śmiechowska- Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74. Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS. Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/ |
W cyklu 2022Z:
Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52. |
W cyklu 2022Zn:
BIBLIOGRAFIA: Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52. Chrzanowska, A. (2009). Asystent kulturowy - innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, Analizy, Raporty, Ekspertyzy, wyd. Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, nr 5/2009. Czarnocka, M., (2017). Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy: nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów, Warszawa: Wiedza i praktyka. Cieśleńska, B., Wiśniewska E. (red.) (2020). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w teorii i praktyce szkolnej, Płock: Wydawnistwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku. Kielin J., Klimek-Markowicz, K., (2013). Krok po kroku: nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczą i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot: GWP. Limont, W. (2016), Uczeń zdolny: jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot:GWP Marcinkowska, B., Wołowicz, A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalne. Markowska-Manista, U., Pasamonik, B. (red.) (2017). Kryzys migracyjny. Perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. Tom II. Warszawa: APS. Olechowska, A., (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89 Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28 Plichta P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami, Kraków: Impuls. Śmiechowska- Petrovskij, E. (red.) (2016). Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych. Warszawa: UKSW Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74. Walkiewicz-Krutak M. (2017). Funkcjonalne konsekwencje zaburzeń widzenia a trudności w rozwoju umiejętności czytania i pisania dzieci słabowidzących w młodszym wieku szkolnym. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno- rehabilitacyjnych (s. 129–146). Warszawa: Wydawnictwo APS. Walkiewicz-Krutak M. (2015). Słabowzroczność w aspekcie klinicznym i funkcjonalnym. W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej (s. 198–219). Warszawa: Wydawnictwo APS. Wojnarska, A. (red.) (2011). Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wydawnictwo UMCS. Uczeń z przewlekłą chorobą i z innymi dysfunkcjami - materiały Ośrodka Rozwoju Edukacji: https://www.ore.edu.pl/2015/03/uczen-przewlekle-chory-i-z-innymi-dysfunkcjami/ |
W cyklu 2023Z:
Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52. |
W cyklu 2023Zn:
Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52. |
W cyklu 2024Zn:
Brzezińska, A., Jabłoński, S., Ziółowska, B., (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, nr2, s.37-52. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6 |
W cyklu 2021Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6 |
W cyklu 2022Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: SUMARYCZNA PUNKTÓW ECTS: 6 |
W cyklu 2023Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2023Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2024Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: