Diagnostyka w pedagogice specjalnej PC-5F-DPS
- Podstawy diagnostyki w pedagogice specjalnej – analiza historyczna.
- Cele, założenia i obszary diagnozy.
- Cechy diagnozy w pedagogice specjalnej.
- Diagnoza rozwoju i funkcjonalna, ICF. Diagnoza nozologiczna wg klasyfikacji ICD, DSM.
- Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej ─ analizy jakościowe i ilościowe.
- Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych placówek i instytucji.
- Orzecznictwo psychopedagogiczne a orzekanie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
- Pedagogiczne metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Modele podejmowanych działań przez zespoły specjalistów i modele działania diagnostów.
- Modele diagnozowania w pedagogice (Ziemski, Kępiński, Obuchowska, Marcinkowska, modele diagnozy dydaktycznej, wychowawczej i środowiskowej, ujęcie strukturalno-dynamiczne, i in.).
- Wyznaczniki metodyki diagnozy.
- Diagnoza w planowaniu procesu rehabilitacji wychowanka: obszary, w których mogą występować przyczyny utrudniające funkcjonowanie osoby w różnych obszarach jej życia. Diagnoza na użytek działań resocjalizacyjnych.
- Rozpoznawanie błędów wychowawczych i ich wpływu na funkcjonowanie osoby.
- Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji oraz socjoterapii - ewaluacja i efektywność w kształceniu specjalnym.
- Uwarunkowania kontaktu diagnostycznego.
- Metody, techniki i narzędzia diagnozy pedagogicznej - ocena funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnością i niedostosowanych społecznie.
- Planowanie i konstrukcja narzędzi diagnozy w pedagogice specjalnej.
- Diagnoza pedagogiczna w polskim prawie oświatowym – zadania nauczycieli i specjalistów, zasady sporządzania opinii, zawartość wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.
- Analiza dokumentów i wytworów pod kątem określania specjalnych potrzeb edukacyjnych.
- Postępowanie etyczne w procesie diagnozowanie pedagogicznego.
- Ewaluacja edukacyjna.
W cyklu 2020Z:
1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej 2. Cele, założenia, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej 3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej 4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju 5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie 6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji 7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji 8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej |
W cyklu 2020Zn:
1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej 2. Cele, założenia, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej 3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej. 4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju 5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie 6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji 7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji 8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej |
W cyklu 2021Z:
1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej 2. Cele, założenia, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej 3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej 4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju 5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie 6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji 7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji 8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej |
W cyklu 2021Zn:
1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej 2. Cele, założenia, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej 3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej. 4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju 5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie 6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji 7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji 8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej |
W cyklu 2021Ln:
1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej 2. Cele, założenia, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej 3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej. 4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju 5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie 6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji 7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji 8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej |
W cyklu 2022Z:
1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej 2. Cele, założenia, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej 3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej 4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju 5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie 6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji 7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji 8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej |
W cyklu 2022Zn:
1. Teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej 2. Cele, założenia, obszary, cechy i uwarunkowania diagnozy pedagogicznej 3. Procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej 4. Metody diagnostyczne w ocenie specyfiki zaburzeń rozwoju 5. Wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i osób niedostosowanych społecznie 6. Ocena skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji 7. Rola i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji 8. Normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna teoretyczne podstawy diagnozowania w pedagogice specjalnej.
Określa cele, założenia, obszary i cechy diagnozy.
Rozróżnia procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe.
Określa przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju.
Zna wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego osób z niepełnosprawnościami i niedostosowanych społecznie.
Ocenia skuteczności stosowanych metod wychowania, nauczania specjalnego, rehabilitacji i resocjalizacji oraz socjoterapii.
Określa rolę i miejsce diagnostyki opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej w pracy różnych instytucji.
Zna zasady i normy etyczne związane z diagnozowaniem w pedagogice specjalnej.
Umiejętności
Rozróżnia procedury badań diagnostycznych.
Analizuje dokumenty i wytwory ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjno-terapeutycznych.
Interpretuje wyniki diagnozy pedagogicznej.
Konstruuje proste narzędzia do diagnozy pedagogicznej.
Potrafi planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kompetencje społeczne
Wykazuje się aktywnością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań wynikających z uczenia się roli pedagoga specjalnego.
Jest świadomy znaczenia procesu diagnozowania w pracy pedagoga specjalnego.
Wykazuje gotowość przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego.
Literatura
W cyklu 2020Z:
- Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44 |
W cyklu 2020Zn:
Szczegółowe informacje dotyczące zakresu stron podawane będą na poszczególnych ćwiczeniach. Koordynator przedmiotu zastrzega możliwość zmiany na liście lektur z uwagi na edukacje zdalną. - Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44 |
W cyklu 2021Z:
- Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44. |
W cyklu 2021Zn:
- Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44. |
W cyklu 2021Ln:
- Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44. |
W cyklu 2022Z:
- Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44. |
W cyklu 2022Zn:
- Dłużniewska, A., Szubielska, M. (2017). Diagnoza – definicja, klasyfikacja, modele, narzędzia. W: K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 20-44. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia na platformie MS Teams w czasie zgodnym z planem zajęć. --------------------------------------------------------------------------------------------- Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia na platformie MS Teams w czasie zgodnym z planem zajęć. - gr 3. dr B. Trochimiak (studenci są członkami zespołu) Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Kontakt do koordynatora przedmiotu: btrochimiak@aps.edu.pl Link do zespołu wykładowego na Teams: |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: