Warsztat tworzenia projektów profilaktycznych PC-2S-WTP
TREŚCI PROGRAMOWE
- Profilaktyka społeczna – definicje pojęć, klasyfikacje oddziaływań, cele i zadania profilaktyki
- Proces powstawania programu profilaktycznego oraz cechy skutecznego programu profilaktycznego
- Diagnozowanie problemów społecznych i zapobieganie im w środowisku
- Warsztat profilaktyczny, zasady jego budowania,
- Modelowe programy profilaktyczne
- Współpraca z organizacjami rządowymi, pozarządowymi i lokalnymi społecznościami przy realizacji projektów profilaktycznych
- Zasady konstruowania programu profilaktycznego;
- Możliwości i ograniczenia we współczesnej profilaktyce społecznej
W cyklu 2021Z:
1. Profilaktyka społeczna –definicje pojęć, klasyfikacje oddziaływań, cele i zadania profilaktyki. |
W cyklu 2022Z:
1. Pojęcie i cele profilaktyki społecznej 2. Program wychowawczo - profilaktyczny szkoły - założenia, konstrukcja. 3. Diagnoza potrzeb, oczekiwań i zasobów podmiotów życia szkolnego. 4. Rola nauczyciela w procesie diagnozowania - diagnoza nauczycielska w kontekście działań profilaktycznych. 5. Analiza wybranych programów profilaktyczno-wychowawczych w szkołach - programy promujące i chroniące zdrowie uczniów - programy promujące bezpieczeństwo uczniów 6. Cele, treści i działania w programach wychowawczych i profilaktycznych. 7. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w powstawaniu zachowań ryzykownych 8. Budowa programu profilaktycznego 9. Dostosowanie programów do konkretnego środowiska szkolnego 10. Konstruowanie programów profilaktycznych i wychowawczych nastawionych na konkretny problem 11. Ewaluacja programów profilaktycznych i wychowawczych 12. System rekomendacji programów profilaktycznych |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę na temat zasad konstruowania programów profilaktycznych
Umiejętności
Potrafi wyznaczyć cele projektu profilaktycznego.
Umie sformułować zadania projektu profilaktycznego
Potrafi zaplanować podstawowe formy działań oraz zaproponować pozycje w budżecie projektu profilaktycznego.
Definiuje cele i rezultaty projektu profilaktycznego.
Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością wychowawczą
Literatura
W cyklu 2021Z:
Literatura: Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, Szkoła. Środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej Kielce 2004 |
W cyklu 2022Z:
Gaś Z., Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. UMCS, Lublin 2000 Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR Ostaszewski K., Standardy profilaktyki, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2016 Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce, 2004 Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002 |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Ćwiczenia - analiza tekstów źródłowych, praca w grupie, zajęcia tematyczne, dyskusja, pokaz, metoda projektów, burza mózgów, metaplan Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2022Z:
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: