Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziny PC-2S-WRR
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Rodzina jako instytucja społeczna – definicje, funkcja i rola rodziny.
2. Cykl życia rodziny i różnice w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością.
Tematy 1 i 2 zrealizowano podczas zajęć 07.03.2020r.
3. Wymiary współpracy z rodziną (diagnoza, opracowywanie IPET i realizacja zaleceń IPET, ewaluacja, rozwijanie kompetencji rodzicielskich)
4. Formy współpracy grupowej: spotkania inaugurujące współpracę, spotkania okresowe – wywiadówki, okolicznościowe, konferencje, dla rodziców, rozwiązywanie sytuacji konfliktowych i inne.
5. Formy współpracy indywidualnej z rodzicami: rozmowy indywidualne o osiągnięciach, możliwościach i trudnościach dziecka, pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, spotkania z udziałem eksperta, spotkania trójstronne, spotkania w domu ucznia.
Tematy 3, 4, 5 zrealizowano 08.03.2020r.
6. Prawa i obowiązki rodziców w prawie oświatowym. Konstytucja RP. Ustawa o systemie oświaty. Konwencja o prawach dziecka. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych.
Sposób realizacji
- zdalna realizacja zajęć (on-line)
- materiały w dokumencie PDF do analizy własnej przesłano 19.03.2020r. na grupowy adres mailowy, przewodnicząca grupy potwierdziła otrzymanie wiadomości
- materiały: Ustawa o systemie oświaty, Konstytucja RP, Konwencja o prawach dziecka, Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Ustawa o pomocy państwa w wychowaniu dzieci, Ustawa o karcie dużej rodziny, Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Ustawa o pomocy społecznej, Ustawa o świadczeniach zdrowotnych.
Praca własna studenta
Opracowanie w podziale na grupy tabeli uwzględniającej miejsce rodziny/rodzica w polskim prawie (poszczególnych aktach prawnych).
Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.
7. Style wychowawcze i postawy rodzicielskie
Sposób realizacji
- zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Zoom 25.04.2020r. prezentacja multimedialna z komentarzami prowadzącego
(Beata Rajter is inviting you to a scheduled Zoom meeting.
Topic: Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziny
Time: Apr 25, 2020 10:00 AM Warsaw
Join Zoom Meeting
https://us04web.zoom.us/j/74959267184?pwd=Y0VaNG5PVk9reDZYOXppdldjVlRndz09
Meeting ID: 749 5926 7184
Password: 7UMifS)
- Kwestionariusz dla Rodziców do Badania Postaw Rodzicielskich: zapoznanie z narzędziem i ze sposobem wypełnienia
Praca własna studenta
- wypełnienie Kwestionariusza M.Ziemskiej i analiza wyników w formie pisemnej
Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.
7. Metody diagnozy środowiska rodzinnego
Sposób realizacji
- zdalna realizacja zajęć (on-line) poprzez aplikację Zoom 26.04.2020r.
(Beata Rajter is inviting you to a scheduled Zoom meeting.
Topic: Współpraca z rodzicami i formy wsparcia rodziny
Time: Apr 26, 2020 10:00 AM Warsaw
Join Zoom Meeting
https://us04web.zoom.us/j/78525878840?pwd=Ni9neEVIRTBoN3VQdU8xR3ZIemd5UT09
Meeting ID: 785 2587 8840
Password: 020292)
- Prezentacja multimedialna: omówienie elementów budowy Kwestionariusza Diagnozy Środowiska Rodzinnego (KDŚR)
Praca własna studenta
- praca pisemna dotycząca kluczowych pytań, które powinien zawierać KDŚR
Studenci przesyłają prace do prowadzącego (w wyznaczonym terminie). Po analizie prowadzący przesyła każdemu studentowi informację zwrotną.
Sposób realizacji kolejnych tematów będzie zależny od decyzji MEN.
8. Umiejętności i techniki komunikacji przydatne w pracy terapeuty.
9. Sposoby budowania wsparcia rodzicielskiego. Trudności we współpracy.
10. Praca z rodziną dziecka z niepełnosprawnością
11. Projektowanie i przeprowadzanie zajęć dla rodziców.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i potrafi przeanalizować cykl życia rodziny i wskazać różnice w rodzinach z dzieckiem zdrowym i z niepełnosprawnością
Zna modelową procedurę informowania rodziców o zaburzeniach rozwoju dziecka
Zna i potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców reprezentujących negatywne postawy rodzicielskie: unikającą, nadmiernie wymagającą
Zna i potrafi scharakteryzować zachowanie rodziców reprezentujących pozytywne postawy rodzicielskie: akceptacja, uznanie praw dziecka w rodzinie jako równych, współdziałanie z dzieckiem, rozumna swoboda
Zna „Kwestionariusz dla rodziców do badania postaw rodzicielskich” autorstwa Marii Ziemskiej
Umiejętności
Wie, jak pracować z rodzicami reprezentującymi różne postawy rodzicielskie
Umie skonstruować informację zwrotną z diagnozy informującą o zaburzeniach w rozwoju dziecka
Umie napisać kontrakt współpracy z rodzicami dziecka z zaburzeniami w rozwoju reprezentującymi negatywne postawy rodzicielskie
Umie zastosować w praktyce „Kwestionariusz dla rodziców do badania postaw rodzicielskich” autorstwa Marii Ziemskiej
Potrafi: zainicjować i przeprowadzić rozmowę z rodzicami dziecka
Kompetencje społeczne
Przestrzega zasad tyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
-aktywność w trakcie zajęć,
- przygotowanie do zajęć,
- znajomość literatury,
-ocena pracy pisemnej (scenariusze rozmowy/spotkania/zajęć z rodzicami)
-ocena z kolokwium
- podczas realizowania zajęć w formie zdalnej on-line (22.03., 25.04., 26.04. 2020r.) osiąganie zakładanych efektów uczenia będzie weryfikowane na podstawie złożonych przez studentów prac zaliczeniowych (wypełnienie i analiza wyników kwestionariusza m.Ziemskiej, scenariusz rozmowy z rodzicem reprezentującym negatywną postawę, "szkielet" kwestionariusza diagnozy środowiska rodzinnego, scenariusz spotkania z rodzicami) oraz obecności na zajęciach (poprzez aplikację Teams).
Praktyki zawodowe
Nie uwzględniono
Literatura
• Adamski F. (2002) Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo UJ.
• Babiuch M. (2007) Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: WSiP.
• Danielewicz D, Pisula E. (2011) Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwo APS.
• Giddens A., Sutton, P.W. (2012) Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. VII)
• Gordon T. (2000) Wychowanie bez porażek. Warszawa: IW PAX
• Jakoniuk-Diallo A, Kubiak H. (red.) (2010) O co pytają rodzice dzieci niepełnosprawnych. Warszawa:Difin.
• Kawula S., Brągiel J., Janke A. (2012) Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyk. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”
• Kielin J. (2011) Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego. Gdańsk: GWP
• Kwaśniewska G. (red.) (2007) Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
• Mendel M. (2000) Rodzice i szkoła. Toruń: Wydawnictwo „Adam Marszałek”
• Parchomiuk M. (2007) Rodzice dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec sytuacji trudnych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
• Pisula, E. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
• Ryś. (2004). Systemy rodzinne. Metody badania struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. CMPP-P MEN: Warszawa
• Zasępa E., Wołowicz A (2010) Jakość życia rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo APS
• Ziemska M. (2005) Rodzina współczesna. Warszawa: Wydawnictwo UW
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: