Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka PC-2S-WRD
TREŚCI PROGRAMOWE
- Wczesne wspomaganie rozwoju – podstawowe założenia.
- Rozwój prenatalny dziecka. Analiza poszczególnych trymetrów życia.
- Uwarunkowania rozwoju ruchowego; rozwój postawy, lokomocji, manipulacji i chwytania.
- Uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju emocjonalnego.
- Uwarunkowania, etapy i stymulacja rozwoju społecznego.
- Założenia teoretyczne i praktyczne wybranych metod terapeutycznych wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju małego dziecka.
W cyklu 2020L:
Treści programowe: |
W cyklu 2020Ln:
Treści programowe: |
W cyklu 2021L:
Treści programowe: 1. Wczesne wspomaganie rozwoju – podstawowe założenia teoretyczne i rozwiązania systemowe. 2. Analiza procesu wczesnego wspomagania rozwoju w ujęciu teoretycznym oraz praktycznym: diagnoza funkcjonalna, program usprawniania, instruktaż pracy dla rodziny w środowisku domowym. 3. Założenia teoretyczne i praktyczne wybranych technik metod terapeutycznych wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju małego dziecka, uwrażliwianie na zasoby i potencjał środowiska rodzinnego dziecka objętego wwr. |
W cyklu 2021Ln:
Treści programowe: 1. Wczesne wspomaganie rozwoju – podstawowe założenia teoretyczne i rozwiązania systemowe. 2. Analiza procesu wczesnego wspomagania rozwoju w ujęciu teoretycznym oraz praktycznym: diagnoza funkcjonalna, program usprawniania, instruktaż pracy dla rodziny w środowisku domowym. 3. Założenia teoretyczne i praktyczne wybranych technik metod terapeutycznych wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju małego dziecka, uwrażliwianie na zasoby i potencjał środowiska rodzinnego dziecka objętego wwr. |
W cyklu 2022L:
Treści programowe: |
W cyklu 2022Ln:
Treści programowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną wiedzę o teoriach i systemach wczesnego wspomagania, zna terminologię specjalistyczną
Streszcza akty prawne regulujące wczesną interwencję i wczesne wspomaganie rozwoju w Polsce
Opisuje wszystkich uczestników procesu wczesnego wspomagania rozwoju
Umiejętności
Rozpoznaje potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci o zaburzonym rozwoju i na tej podstawie konstruuje program wczesnego wspomagania rozwoju
Kompetencje społeczne
Dokonuje samooceny własnych kompetencji w zakresie planowania i realizowania zajęć z małym dzieckiem o zaburzonym rozwoju
Literatura
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021L:
Literatura obowiązkowa: Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Cytowska, B., Winczura, B. (red.), (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls. Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga, koordynacja, Warszawa: PWN. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.), (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: wyd. CEBP. Krauze-Sikorka, H., Kuszak, K., Rura, G., Sadowska, K. (2016). Dziecko do lat trzech w systemie opieki i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kwaśniewska, G. (red.), (2007). Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin: wyd. UMCS. Piotrowicz, R. (red.), (2018). Małe dziecko - poznanie w zabawie. Warszawa: Wydawnictwo APS. Sasse, M. McKail, G. (2010). Smart start. Praktyczne ćwiczenia według metody "Udanego startu". Kielce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ. Strassmeier, W. (2011). Interwencja wczesnodziecięca. Gdańsk: Harmonia Universalis. |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: Cieszyńska, J., Korendo, M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. Cytowska, B., Winczura, B. (red.), (2014). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Impuls. Goddard-Blythe, S. (2011). Jak osiągać sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga, koordynacja, Warszawa: PWN. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (red.), (2019). Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach. Kraków: wyd. CEBP. Krauze-Sikorka, H., Kuszak, K., Rura, G., Sadowska, K. (2016). Dziecko od lat trzech w systemie opieki i edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Kwaśniewska, G. (red.), (2007). Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin: wyd. UMCS. Piotrowicz, R. (red.), (2018). Małe dziecko - poznanie w zabawie. Warszawa: Wydawnictwo APS. Sasse, M., McKail., G. (2010). Smart START. Praktyczne ćwiczenia według metody Udanego startu. Kilelce: Wydawnictwo JEDNOŚĆ. |
W cyklu 2022L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
grupa ćwiczeniowa dla II DUPC-TPEw Metody kształcenia: Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Ln:
gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-TPEw1 gr. ćwiczeniowa II ZU/PC-TPEw2 Metody kształcenia: Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021L:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azntl_PnKrULOD9MyD8jktuQXd0P9O9jbWzhbv43ivMg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7ea566af-b08f-4123-b1f5-bac7aa98ffde&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: Zajęcia ze studentami: 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie się do kolokwium: 15 Przygotowanie analizy studium przypadku: 20 Przygotowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju: 30 Przygotowanie ćwiczeń/aktywności dla dziecka: 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2021Ln:
grupa 1 grupa 2 Metody kształcenia: dyskusja, pokaz, analiza dokumentów, ćwiczenia, projekt, film. Nakład pracy studenta: Zajęcia ze studentami: 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Analiza przypadku: 30 Przygotowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju: 30 Przygotowanie ćwiczeń dla dziecka, instruktażu dla rodzica: 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2022L:
grupa ćwiczeniowa dla II DUPC-TPEw Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Ln:
grupa ćwiczeniowa dla II DUPC-TPEw Metody kształcenia: Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: