Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem PC-2S-WRA
TREŚCI PROGRAMOWE
- Psychospołeczne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z autyzmem - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie.
- Problematyka zespołu wyplenia sił u rodziców dzieci z autyzmem - analiza badań empirycznych, przyczyny i symptomatologia, wpływ na funkcjonowanie dziecka i współpracę ze środowiskiem szkolnym i terapeutycznym.
- Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. Postawy rodzicielskie pozytywne i negatywne oraz ich konsekwencje dla rozwoju dziecka oraz zakresu współpracy ze szkoła, nauczycielami i specjalistami. Cele, zasady, metody i formy pracy z rodzicami reprezentującymi różne postawy. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego.
- Zasoby rodzinne w procesie wspierania rozwoju dziecka z autyzmem. Opracowywanie kontraktu współpracy z rodzicami dziecka z autyzmem reprezentującymi negatywne i pozytywne postawy rodzicielskie.
- Formy wsparcia rodziny z dzieckiem z autyzmem. Formy współpracy z rodziną dziecka z autyzmem: indywidualne i grupowe Plany współpracy z rodzicami dziecka z autyzmem.
W cyklu 2020Z:
1. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem z autyzmem - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwa dzieci z autyzmem oraz uwarunkowania ich funkcjonowania w poszczególnych okresach życia dziecka (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Problemy adaptacji rodziny do diagnozy autyzmu, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie. 2. Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny - swoistość sytuacji rodzin z dzieckiem z autyzmem. 4. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego. Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. Cele, metody i formy współpracy. 5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka z autyzmem. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka z autyzmem w rodzinie. 6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka z autyzmem w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z autyzmem. Personalizowanie procesu współpracy w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości rodziny. 7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka z autyzmem. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka z autyzmem. |
W cyklu 2021Z:
1. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem z autyzmem - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwa dzieci z autyzmem oraz uwarunkowania ich funkcjonowania w poszczególnych okresach życia dziecka (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Problemy adaptacji rodziny do diagnozy autyzmu, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie. 2. Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny - swoistość sytuacji rodzin z dzieckiem z autyzmem. 4. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego. Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. Cele, metody i formy współpracy. 5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopa) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka z autyzmem. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka z autyzmem w rodzinie. 6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka z autyzmem w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z autyzmem. Personalizowanie procesu współpracy w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości rodziny. 7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka z autyzmem. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka z autyzmem. |
W cyklu 2022Z:
1. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziny z dzieckiem z autyzmem - kontakty interpersonalne, funkcjonowanie społeczne, sytuacja ekonomiczna, trudności w codziennym funkcjonowaniu, stres rodzicielski. Utrudnienia życiowe rodziców (matki, ojcowie) i rodzeństwa dzieci z autyzmem oraz uwarunkowania ich funkcjonowania w poszczególnych okresach życia dziecka (czynniki podmiotowe, socjodemograficzne, społeczne, materialne). Problemy adaptacji rodziny do diagnozy autyzmu, etapy w akceptacji niepełnosprawności dziecka w rodzinie. 2. Wpływ rodzaju zaburzeń rozwoju dziecka na funkcjonowanie rodziny - swoistość sytuacji rodzin z dzieckiem z autyzmem. 4. Współpraca z rodziną dziecka z autyzmem w świetle prawa oświatowego. Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka z autyzmem. Cele, metody i formy współpracy. 5. Charakterystyka postaw rodzicielskich (wg. M. Ziemskiej, M. Plopy) - ich wpływ na współpracę z placówką, nauczycielami, szkołą, zakres wspierania dziecka z autyzmem. Możliwości wspierania funkcjonowania dziecka z autyzmem w rodzinie. 6. Uwarunkowania specyfiki pracy z rodziną dziecka z autyzmem w poszczególnych okresach życia dziecka (z uwzględnieniem czynników po stronie rodziców, po stronie szkoły/placówki, po stronie nauczycieli, specjalistów). Relacje między rodziną a specjalistami. Zasady diagnozowania sytuacji rodzinnej dziecka z autyzmem. Personalizowanie procesu współpracy w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości rodziny. 7. Wsparcie społeczne rodziny dziecka z autyzmem. Rodzaje i źródła wsparcia społecznego. Formalne i nieformalne systemy wsparcia społecznego rodziny dziecka z autyzmem. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna specyfikę funkcjonowania rodzin wychowujących dziecko z autyzmem i jej uwarunkowania
Zna cele, formy, metody i zasady współpracy z rodzina dziecka
Umiejętności
Potrafi zaprojektować kontrakt z rodzicami i dostosować jego zapisy do indywidualnych uwarunkowań
Potrafi zaplanować i poprowadzić tematyczny warsztat dla rodziców/rodzeństwa
Kompetencje społeczne
Dostrzega potrzebę współpracy z rodziną dziecka/osobą dla osiągnięcia indywidualnych celów edukacji i terapii.
Literatura
W cyklu 2020Z:
* Gorajewska D./ red./ (2007). Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA. |
W cyklu 2021Z:
* Gorajewska D./ red./ (2007). Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA. |
W cyklu 2022Z:
* Gorajewska D./ red./ (2007). Rodzina – normalność w niepełnosprawności. Warszawa: Wyd. INTEGRACJA. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
LINK DO ZESPOŁU W APLIKACJI TEAMS: kod do zespołu: xqkqqoi Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15 godz. ćwiczeń Przygotowanie się do zajęć, studiowanie literatury - 10 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych - 5 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: