Wybrane programy, metody rehabilitacji, terapii osób ze sprzężoną niepełnosprawnością PC-2S-WPN
TREŚCI PROGRAMOWE
- Wybrane metody rehabilitacji i terapii, m.in.: MRR Weroniki Sherborne, Poranny Krąg, Metoda Domana, Metoda Vojty, terapia taktylna Masgutowej, Metoda Peto, Metoda Dobrego Startu, Metoda N.C. Kephart, Kinezjologia edukacyjna Denissona, Terapia ręki, Pedagogika M. Montessori, Bajkoterapia, Biblioterapia, Program aktywności Knillów, Little room.
- Wybrane metody z uwzględnieniem następujących obszarów oddziaływań:
• wzrok, słuch, dotyk, węch, smak
• orientacja w przestrzeni
• motoryka mała i duża
• umiejętności komunikacyjne
• samodzielność
• dojrzałość społeczna i emocjonalna
• metody ogólnorozwojowe
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna wybrane metody rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością
Zna czynniki warunkujące skuteczność doboru metod terapeutycznych
Umiejętności
Umie planować pracę edukacyjno-terapeutyczną
Umie stosować odpowiednie metody edukacyjno-terapeutyczne w pracy
Umie poddać analizie specyfikę doboru metod w pracy edukacyjno-terapeutycznej
Umie określić podstawowe funkcje, cele, założenia wybranych metod
Umie przygotować prezentację wybranej metody
Potrafi tworzyć różnorodne sytuacje zadaniowe dla osób z niepełnosprawnością złożoną
Kompetencje społeczne
Jest otwarty i wrażliwy na potrzeby osób z niepełnosprawnością złożoną
Kryteria oceniania
Wykład, metody eksponujące, elementy studium przypadku
Literatura
Affolter, F. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język. Warszawa: WSiP.
Błeszyński, J., Baczała, D., Binnebesel, J. (red.) (2008). Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną - w ujęciu pedagogicznym. Łódź: Wyd. Naukowe WSEZ w Łodzi.
Brzezińska, A., Kaczan R., Smoczyńska, K.(red.) (2010). Diagnoza potrzeb i modele pomocy. Warszawa: Wydawnictwo SCHOLAR. (Wybrane fragmenty)
Przybylski, S.(1995). Sala Doświadczeń Świata jako forma i metoda stymulacji wielozmysłowej dzieci ze sprzężoną niesprawnością. W:
Twardowski, A. (red.) (2005). Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń. Poznań: Wyd. GEN. (Wybrane fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: