Współczesne koncepcje profilaktyki społecznej i resocjalizacji sądowej PC-2S-WKS
WYKŁAD
1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Specyfika oddziaływań resocjalizacyjnych wg koncepcji behawioralnej.
2. Resocjalizacja w podejściu interakcyjnym.
3. Wielodyscyplinowe (wielowymiarowe) podejście do resocjalizacji.
4. Koncepcja poznawcza resocjalizacji.
5. Resocjalizacja jako proces swoistej naprawy moralnej i obyczajowej.
6. Resocjalizacja jako idea kształtowania poczucia odpowiedzialności.
7. Koncepcja resilience (oporu - elastyczności)
8. Koncepcja „twórczej resocjalizacji”.
9. Resocjalizacja jako reintegracja społeczna jednostki
10. Powtórzenie i podsumowanie materiału. Przedstawienie i omówienie zagadnień egzaminacyjnych.
ĆWICZENIA
1.Wprowadzenie w terminologię zajęć, wskazanie ram programowych oraz bibliografii.
2. Idea probacji jako sprawiedliwości naprawczej.
3.System Dozoru Elektronicznego jako alternatywa dla wykonywania kary pozbawienia wolności.
4. Mediacje w sprawach karnych.
5. Rodzinne domy terapeutyczne jako propozycja systemu opieki i wychowania osób nieprzystosowanych społecznie.
6. Sposoby zabezpieczenia społeczeństwa przed przestępcami seksualnymi. Wykonywanie kary pozbawienia wolności wobec sprawców przestępstw seksualnych.
7. Terapia sprawców przemocy seksualnej.
8. Środowiskowe hostele kontynuacją procesu resocjalizacji.
9. Postępowanie z przestępcami chorymi psychicznie. Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzającymi zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób.
10. Nowelizacja kodeksu karnego z 13.07.2017r.
11. Nowoczesne rozwiązania w resocjalizacji więźniów w wybranych państwach w Europie.
12. Alternatywne metody terapii i resocjalizacji w pracy środowiskowej z młodzieżą nieprzystosowaną społecznie i zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym.
13. Terapia osób uzależnionych tymczasowo aresztowanych i odbywających karę pozbawienia wolności.
14. Resocjalizacja poprzez aktywizację zawodową skazanych. Program "Praca dla więźniów" realizowany przez Służbę Więzienną i Ministerstwo Sprawiedliwości, wspierający readaptację społeczną osób odbywających karę pozbawienia wolności i tymczasowo aresztowanych.
15. Podsumowanie zajęć.
W cyklu 2021Zn:
WYKŁAD |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat źródeł i teoretycznych podstaw profilaktyki społecznej, polityki społecznej a także współczesne koncepcje pomocy społecznej
Potrafi scharakteryzować poglądy pedagogów i socjologów na temat strategii profilaktyki społecznej i polityki społecznej w kontekście uwarunkowań społecznych.
Ma pogłębiona i poszerzona wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji realizujących profilaktykę społeczną i politykę społeczną.
Umiejętności
Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedze teoretyczna z zakresu profilaktyki społecznej w celu analizy złożonych problemów pedagogiczno – formalnoprawnych
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na problemy z obszaru patologii społecznych i gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi na rzecz profilaktyki społecznej.
Literatura
W cyklu 2020Zn:
M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006 |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021Zn:
Wykłady: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w Power point Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 24 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: