Wczesna interwencja logopedyczna PC-2S-WIL
Opis:
1. zadania i cele wczesnej interwencji logopedycznej
2. warunki prawidłowego rozwoju mowy
3. czynniki ryzyka (okres prenatalny, perinatalny i postnatalny)
4. wczesne uwarunkowania rozwoju twarzoczaszki i narządu żucia w kontekście rozwoju czynności prymarnych
5. odruchowe reakcje oralne
6. rozwój funkcji pokarmowych aparatu oralnego, dobór akcesoriów do karmienia
7. trudności w karmieniu małego dziecka (neofobia, wyborczość i awersja pokarmowa)
8. nadwrażliwość orofacjalna
9. wady anatomiczne układu oralnego
10. rozwój dzieci urodzonych przedwcześnie
11. wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka na oddziale neonatologicznym
12. wczesna interwencja logopedyczna w jąkaniu
W cyklu 2020L:
Treści: Ćwiczenia: Warsztaty: |
W cyklu 2020Ln:
Treści: Ćwiczenia: Warsztaty: |
W cyklu 2021L:
Opis: 1. zadania i cele wczesnej interwencji logopedycznej 2. warunki prawidłowego rozwoju mowy 3. czynniki ryzyka (okres prenatalny, perinatalny i postnatalny) 4. wczesne uwarunkowania rozwoju twarzoczaszki i narządu żucia w kontekście rozwoju czynności prymarnych 5. odruchowe reakcje oralne 6. rozwój funkcji pokarmowych aparatu oralnego, dobór akcesoriów do karmienia 7. trudności w karmieniu małego dziecka (neofobia, wyborczość i awersja pokarmowa) 8. nadwrażliwość orofacjalna 9. wady anatomiczne układu oralnego 10. rozwój dzieci urodzonych przedwcześnie 11. wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka na oddziale neonatologicznym 12. wczesna interwencja logopedyczna w jąkaniu |
W cyklu 2022L:
1. zadania i cele wczesnej interwencji logopedycznej 2. warunki prawidłowego rozwoju mowy 3. czynniki ryzyka (okres prenatalny, perinatalny i postnatalny) 4. wczesne uwarunkowania rozwoju twarzoczaszki i narządu żucia w kontekście rozwoju czynności prymarnych 5. odruchowe reakcje oralne 6. rozwój funkcji pokarmowych aparatu oralnego, dobór akcesoriów do karmienia 7. trudności w karmieniu małego dziecka (neofobia, wybiórczość i awersja pokarmowa) 8. nadwrażliwość orofacjalna 9. wady anatomiczne układu oralnego 10. rozwój dzieci urodzonych przedwcześnie 11. wczesna interwencja i stymulacja rozwoju dziecka na oddziale neonatologicznym 12. wczesna interwencja logopedyczna w jąkaniu |
W cyklu 2022Ln:
1. zadania i cele wczesnej interwencji logopedycznej |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Charakteryzuje główne problemy w sferze zagrożeń dla rozwoju mowy
Potrafi opisać i wyjaśnić patomechanizm zaburzeń rozwojowych w przypadku noworodków i niemowląt
Rozumie znaczenie zasad terapii noworodków i niemowląt
Umiejętności
Poddaje trafnej analizie objawy wczesnych zagrożeń dla rozwoju mowy
Potrafi przygotować plan postępowania profilaktycznego w przypadku zagrożenia nieprawidłowego rozwoju mowy
Potrafi przygotować plan postępowania terapeutycznego w przypadku wczesnych symptomów zaburzenia rozwoju mowy
Umie elastycznie dostosowywać formy interakcji z rodzicami pacjentów
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby pacjentów z grupy ryzyka zaburzeń oraz ich rodzin
Literatura
W cyklu 2020L:
Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk. + linki do filmów dostarczane na bieżaco w czasie wykładów |
W cyklu 2020Ln:
Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk. + linki do filmów dostarczane na bieżaco w czasie wkładu |
W cyklu 2021L:
Literatura (dodałam jeden na końcu): - Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk. - Cieszyńska J., Korendo M.,2008, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne. Kraków. Literatura uzupełniająca: - Cytowska B., Winczura B., 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Impuls. Kraków. Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków. - Winnicka-Makulec E., 2012, Niskie napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym W: Interwencja logopedyczna: zagadnienia ogólne i praktyk. Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. (red.). Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. - Jakóbiak A., Lorens G. "Rola wczesnej interwencji logopedycznej w zminimalizowaniu lub zapobieganiu nadwrażliwości oralnej u dzieci przedwcześnie urodzonych."[w:] Błeszyński J.J., Baczała D. red., "Wczesna interwencja w logopedii", Gdańsk 2015
|
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: - Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk. Literatura uzupełniająca: - Cytowska B., Winczura B., 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Impuls. Kraków. |
W cyklu 2022L:
- Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk. - Cieszyńska J., Korendo M.,2008, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne. Kraków. Literatura uzupełniająca: - Cytowska B., Winczura B., 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Impuls. Kraków. Kaczan T., Śmigiel R.(red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Impuls. Kraków. - Winnicka-Makulec E., 2012, Niskie napięcie mięśniowe u noworodków i niemowląt w aspekcie logopedycznym W: Interwencja logopedyczna: zagadnienia ogólne i praktyk. Porayski-Pomsta J., Przybysz-Piwko M. (red.). Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa. - Jakóbiak A., Lorens G. "Rola wczesnej interwencji logopedycznej w zminimalizowaniu lub zapobieganiu nadwrażliwości oralnej u dzieci przedwcześnie urodzonych."[w:] Błeszyński J.J., Baczała D. red., "Wczesna interwencja w logopedii", Gdańsk 2015 |
W cyklu 2022Ln:
- Kaczorowska - Bray K., 2012, Diagnoza we wczesnej interwencji terapeutycznej [w:] Czaplewska E., Milewski S. (red.) Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki. GWP. Gdańsk. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Przedmiot realizowany jest synchronicznie na platformie teams Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 |
W cyklu 2020Ln:
Przedmiot realizowany jest synchronicznie na platformie teams Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021L:
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 |
W cyklu 2021Ln:
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 |
W cyklu 2022L:
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 (15 + 10 + 5) |
W cyklu 2022Ln:
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 (15 + 10 + 5) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: