Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołami genetycznymi PC-2S-WDG
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych
- Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi
- Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych
- Rola rodzica w terapii dziecka
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2020Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE |
W cyklu 2021Z:
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych - Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych - Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi - Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych - Rola rodzica w terapii dziecka |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych - Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych - Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi - Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych - Rola rodzica w terapii dziecka |
W cyklu 2022Z:
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych - Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych - Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi - Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych - Rola rodzica w terapii dziecka |
W cyklu 2022Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych - Omówienie wybranych rzeadkich chorób genetycznych - Wspomaganie rozwoju dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi - Wczesna opieka logopedyczna dzieci w przypadku wybranych zespołów genetycznych - Rola rodzica w terapii dziecka |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna definicję, podział i etiologię zaburzeń rozwojowych
Zna zasady diagnostyki dymorficznej zaburzeń rozwojowych w zespołach genetycznych
Zna etiologię, charakterystykę i rozwój dzieci z wybranymi zespołami genetycznymi
Umiejętności
Potrafi sformułować diagnozę funkcjonalną dzieci z zespołami genetycznymi
Umie stworzyć plan wczesnej opieki logopedycznej z omówionymi zespołami genetycznymi przypadku dzieci
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na indywidualne potrzeby pacjenta z zespołami genetycznymi
Literatura
W cyklu 2020Z:
1. T.A. Brown,, Genomy” PWN, 2009 http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/ |
W cyklu 2020Zn:
1. T.A. Brown,, Genomy” PWN, 2009 http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/ |
W cyklu 2021Z:
1. T.A. Brown,, Genomy” PWN, 2009 2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005 3. J. M. Connor, M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, Warszawa 1991 1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków; 2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin; 3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków; 4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa; 5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa; 6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań; 10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań. http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/ Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html |
W cyklu 2021Zn:
1. T.A. Brown,, Genomy” PWN, 2009 2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005 3. J. M. Connor, M. A. Ferguson-Smith, Podstawy genetyki medycznej, Warszawa 1991 1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków; 2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin; 3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków; 4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa; 5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa; 6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań; 10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań. http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/ Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html |
W cyklu 2022Z:
1. Śmigiel R., Szczałuba K. Genetycznie Uwarunkowane Zaburzenia Rozwoju u Dzieci, PZWL, 2021 2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005 3. Śmigiel r., Szczałuba K. (red.), 2021 Genetyczne Uwarunkowanie Zaburzenia Rozwoju u dzieci, PZWL; 1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków; 2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin; 3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków; 4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa; 5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa; 6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań; 10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań. http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/ Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html |
W cyklu 2022Zn:
1. Śmigiel R., Szczałuba K. Genetycznie Uwarunkowane Zaburzenia Rozwoju u Dzieci, PZWL, 2021 2. P.C. Winter, G. I. Hickey, H. L. Fletcher „Genetyka” — krótkie wykłady, PWN, 2005 3. Śmigiel r., Szczałuba K. (red.), 2021 Genetyczne Uwarunkowanie Zaburzenia Rozwoju u dzieci, PZWL; 1. Kaczan T., Śmigiel R. (red.), 2012, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Oficyna Wydawnicza .Impuls, Kraków; 2. Cieszyńska Rożek J., Sobolewski P., Grzesiak-Witek D. (red.), 2018, Zaburzenia mowy w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie, Wydawnictwo CZELEJ, Lublin; 3. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), 2008, Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza .Impuls Kraków; 4. Cunningham C. ,1992, Dzieci z zespołem Downa. Poradnik dla rodziców, WSiP, Warszawa; 5. Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz.II Usprawnianie ruchowe, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa; 6. Cytowska B., Winczura B., (red.), 2008, Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 7. Kaczmarek B.B., 2008, Wspomaganie rozwoju dzieci z zspołem Downa – teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 8. Michilewicz S., (red.), 2010, Dziecko z trudnościami w rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków; 9. Lowe A., 1999, Każde dziecko może nauczyć się mówić, Media Rodzina, Poznań; 10. Twardowski A. (red.), 2005, Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań. http://www.e-biotechnologia.pl/artykuly/choroby-genetyczne/ Zachowanie dzieci z zespołem Williamsa Fragment książki pt.: „Zespół Williamsa” (rozdział 1.5. Zachowanie) https://parenting.pl/zachowanie-dzieci-z-zespolem-williamsa http://www.zespoldowna.info/rehabilitacja.html |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (glorens@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z choroba genetyczną, prezentacja nagrania szczegółowej diagnozy pacjenta z rzadką chorobą genetyczną. Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams z wykorzystaniem filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia (glorens@aps.edu.pl) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w Teamsach (kod generowany przez Teamsy) został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail oraz na czacie w zespole na TEAMS. |
W cyklu 2020Zn:
Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. (glorens@aps.edu.pl). Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ćwiczenia w aplikacji Teams - prezentacje narzędzi do badań pacjentów z choroba genetyczną, prezentacja nagrania szczegółowej diagnozy pacjenta z rzadką chorobą genetyczną. Warsztaty z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams z wykorzystaniem filmów z pacjentami z rzadką chorobą genetyczną. Kontakt z prowadzącym ćwiczenia (glorens@aps.edu.pl) odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącymi z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w Teamsach (kod generowany przez Teamsy) został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail oraz na czacie w zespole na TEAMS. |
W cyklu 2021Z:
ćwiczenia w sali - omówienie rzadkich zespołów genetycznych oraz metod pracy warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (łączenie ze studentami przez aplikacje Teams ze szpitala) Nakład pracy studenta |
W cyklu 2021Zn:
ćwiczenia w sali - omówienie rzadkich zespołów genetycznych oraz metod pracy warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (łączenie ze studentami przez aplikacje Teams ze szpitala) Nakład pracy studenta |
W cyklu 2022Z:
ćwiczenia w sali - omówienie rzadkich zespołów genetycznych oraz metod pracy warsztaty (w małych podgrupach) odbywające się w gabinecie logopedycznym w szpitalu (łączenie ze studentami przez aplikacje Teams ze szpitala) Nakład pracy studenta |
W cyklu 2022Zn:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: