Teoretyczne podstawy diagnozy i terapii autyzmu PC-2S-TPA
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Z:
Współczesna definicja i klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (1992) oraz DSM-V (2013). Epidemiologia. Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu. Psychologiczna charakterystyka osób ze spektrum autyzmu (interakcje społeczne i społeczne komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowania). Funkcjonowanie poznawcze (teoria umysłu, teoria centralnej koherencji, teoria funkcji wykonawczych). Trudności diagnostyczne z pomiarem inteligencji. Diagnozowanie zaburzeń autystycznych – narzędzia diagnostyczne (CHAT, M-CHAT, Q-CHAT, PEP-R, obserwacja kliniczna, wywiad ). Rozwój dziecka z autyzmem. Prognozy rozwojowe. Metody terapii i edukacji osób z autyzmem. |
W cyklu 2021Z:
Współczesna definicja i klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (1992) oraz DSM-V (2013). Epidemiologia. Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu. Psychologiczna charakterystyka osób ze spektrum autyzmu (interakcje społeczne i społeczne komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowania). Funkcjonowanie poznawcze (teoria umysłu, teoria centralnej koherencji, teoria funkcji wykonawczych). Trudności diagnostyczne z pomiarem inteligencji. Diagnozowanie zaburzeń autystycznych – narzędzia diagnostyczne (CHAT, M-CHAT, Q-CHAT, PEP-R, obserwacja kliniczna, wywiad ). Rozwój dziecka z autyzmem. Prognozy rozwojowe. Metody terapii i edukacji osób z autyzmem. |
W cyklu 2022Z:
Współczesna definicja i klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne wg ICD-10 (1992) oraz DSM-V (2013). Epidemiologia. Przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu. Psychologiczna charakterystyka osób ze spektrum autyzmu (interakcje społeczne i społeczne komunikowanie się, ograniczone wzorce zachowania). Funkcjonowanie poznawcze (teoria umysłu, teoria centralnej koherencji, teoria funkcji wykonawczych). Trudności diagnostyczne z pomiarem inteligencji. Diagnozowanie zaburzeń autystycznych – narzędzia diagnostyczne (CHAT, M-CHAT, Q-CHAT, PEP-R, obserwacja kliniczna, wywiad ). Rozwój dziecka z autyzmem. Prognozy rozwojowe. Metody terapii i edukacji osób z autyzmem. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna epidemiologię autyzmu
Zna symptomy autyzmu
Zna koncepcje autyzmu
Zna terminologię używaną w diagnozie nozologicznej autyzmu
Zna kryteria diagnostyczne autyzmu (ICD, DSM, CHAT, CARS)
Zna metody badań diagnostycznych
Umiejętności
Potrafi scharakteryzować procesy poznawcze osób z autyzmem (modele funkcjonowania intelektualnego osób z autyzmem, deficyty poznawcze, uzdolnienia)
Potrafi scharakteryzować problemy biomedyczne, neurologiczne i sensoryczne występujące u osób z autyzmem (autyzm a upośledzenie umysłowe, padaczka, zaburzenia psychiczne i inne)
Potrafi określić trudności i ograniczenia w diagnozie autyzmu
Potrafi wskazać sposoby wykorzystania wyników diagnozy w postępowaniu edukacyjny i terapeutycznym
Kompetencje społeczne
Ma świadomość konieczności zachowania zasad etyki w procesie diagnozy
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia zdalne realizujemy zgodnie z planem zajęć, z użyciem platformy MS Teams. Link do zespołu w MS Teams: |
W cyklu 2021Z:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Z:
Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: