Strategie rozwiązywania problemów społecznych PC-2S-SRP
TREŚCI PROGRAMOWE
- System pomocy społecznej w Polsce
- System opieki nad osobami niesamodzielnymi – powiatowe centrum pomocy rodzinie, dom pomocy społecznej
- System pomocy ofiarom przemocy w rodzinie
- System pomocy dziecku krzywdzonemu
- Interwencja kryzysowa
- System pomocy osobom bezrobotnym
- System pomocy osobom uzależnionym od alkoholu
- Wsparcie dziecka w problemach szkolnych (pedagog szkolny, poradnia psychologiczno-pedagogiczna)
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia mają wymiar praktyczno - teoretyczny i oscylują wokół zagadnień istotnych z punktu widzenia rozwiązywania wybranych problemów społecznych. |
W cyklu 2021Ln:
Zajęcia mają wymiar praktyczno-teoretyczny i oscylują wokół zagadnień istotnych z punktu widzenia rozwiązywania wybranych problemów społecznych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Identyfikuje najczęściej występujące w Polsce problemy społeczne.
Prezentuje uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o systemie rozwiązywania problemów społecznych i aktualnych zmianach następujących w tym systemie w związku z przemianami społecznymi gospodarczymi i politycznymi w naszym kraju.
Prezentuje pogłębioną wiedzę o prawnych podstawach funkcjonowania instytucji i organizacji tworzących system wsparcia społecznego.
Umiejętności
Wykorzystuje wiedzę psychologiczną, prawną, pedagogiczną i socjologiczną do analizy i rozwiązywania złożonych problemów społecznych
Kompetencje społeczne
Docenia znaczenie ciągłego poszerzania wiedzy i umiejętności zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z naukami humanistycznymi, społecznymi i medycznymi oraz budowania warsztatu pracy pedagoga specjalnego
Literatura
W cyklu 2020Ln:
Zalecana literatura: A. Chmielewska, Wspieranie czy interwencja? Kierunki działań wobec rodzin dotkniętych kryzysem [w] M. Szyszka (red) Dylematy życia rodzinnego. Diagnoza i wsparcie. Wydawnictwo KUL, Lublin 2016, s. 181 - 192, M. Chyła, Wobec uzależnienia. Teoria postaw w pracy socjalnej [w] K. Wasilewska - Ostrowska (red) Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014, s. 51 - 67, I. Dybalska, Trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego - między diagnozą a działanie. Publikacja powstała w ramach projektu "Koordynacja na rzecz aktywnej integracji" E.K. Flaszyńska, Długotrwale bezrobotny klient pomocy społecznej. Współpraca ośrodka pomocy społecznej z urzędem pracy - wybór czy konieczność? [w] M. Mikołajczyk (red) Pomoc społeczna i praca socjalna - różne oblicza i zadania. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2014, s. 54 - 61, Z. Kawczyńska - Butrym, Uzależnienia a rodzina [w] A. Kwak, E. Wyrwich - Hejduk (red) W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2012, s. 32 - 45, A. Kulczycki, Kryzys instytucji rodziny i jej przemiany w XX wieku [w] B.Szluz (red) Problemy i zagrożenia współczesnej rodziny. Teoria i badania. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2017, s. 11 - 21, A. Weissbrot - Koziarka, Poradnictwo socjalne dla rodzin ubogich [w] M. Czechowska - Bieluga, A. Kanios, L. Adamowska (red) Nowe przestrzenie działania w pracy socjalnej w wymiarze etyczno - prakseologicznym. Impuls, Kraków 2010, s. 101 - 108, Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U. 2004 Nr 64, poz. 593: |
W cyklu 2021Ln:
Zalecana literatura: |
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: dyskusja dydaktyczna, dyskusja akademicka, prezentacje multimedialne, przygotowanie i realizacja zadań dotyczących omawianych podczas zajęć kwestii. Punkty ECTS: 2 punkty Nakład pracy studenta: 18 godzin - godziny kontaktowe, Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad61555597afd412aa006e5ae41daf3ad%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3e912b39-4d3d-49a2-9ae3-30e79ff8c6e0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: dyskusja dydaktyczna, dyskusja akademicka, prezentacje multimedialne, przygotowanie i realizacja zadań dotyczących omawianych podczas zajęć kwestii. Punkty ECTS: 2 punkty Nakład pracy studenta: 18 godzin - godziny kontaktowe, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: