Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem PC-2S-RSA
TREŚCI PROGRAMOWE
- Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji.
- Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej. Organizacje pozarządowe im pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia) podstawy prawne zadania działalność.
- Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej.
- Instytucje działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej.
- Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej.
- Poradnictwo zawodowe a zatrudnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem na otwartym i chronionym rynku pracy.
- Formy i metody rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem. Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych z niepełnosprawnością i ich rodzin. Kompleksowe programy rehabilitacji społeczno-zawodowej.
W cyklu 2020Z:
Wykład 1.Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. 2.Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej. 3.Organizacje pozarządowe im pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia,) podstawy prawne, zadania, działalność. Ćwiczenia Poradnictwo zawodowe a zatrudnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem na otwartym i chronionym rynku pracy. |
W cyklu 2021Z:
Wykład 1.Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. 2.Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej. 3.Organizacje pozarządowe im pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia,) podstawy prawne, zadania, działalność. Ćwiczenia Poradnictwo zawodowe a zatrudnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem na otwartym i chronionym rynku pracy. |
W cyklu 2022Z:
Wykład 1.Cele, zadania i cechy oraz zasady procesu kompleksowej rehabilitacji. 2.Ustawodawstwo w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej. 3.Organizacje pozarządowe im pozarządowe działające na rzecz osób dorosłych z niepełnosprawnością (fundacje, stowarzyszenia,) podstawy prawne, zadania, działalność. 4. Wybrane zagadnienia dorosłości osób z niepełnosprawnością: ubezwłasnowolnienie i jego prawne i funkcjonalne konsekwencje. 5. Bariery w rehabilitacji społecznej i zawodowej. 6. Instytucje działające w obszarze rehabilitacji społecznej i zawodowej. 7.Etyczne aspekty w procesie rehabilitacji społecznej i zawodowej. Ćwiczenia Poradnictwo zawodowe a zatrudnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem na otwartym i chronionym rynku pracy. Formy i metody rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem. Praktyczne działania na rzecz wsparcia psychologiczno-socjalnego osób dorosłych z niepełnosprawnością i ich rodzin. Kompleksowe programy rehabilitacji społeczno-zawodowej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje rehabilitacji i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
Ma poszerzoną widzę o uczestnikach rehabilitacji, ich potrzebach i możliwościach oraz ograniczeniach
Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem
Umiejętności
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu rehabilitacji w celu analizy problemów aktywizacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem
Umie rozpoznawać możliwości i ograniczenia osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem
Kompetencje społeczne
Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy
Jest gotowy do współpracy z otoczeniem
Literatura
W cyklu 2020Z:
1. Głodkowska J., Giryński A., (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualna- od bierności do aktywności, Wyd. Naukowe AKAPIT, Warszawa, 2006 |
W cyklu 2021Z:
1. Głodkowska J., Giryński A., (red.), Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualna- od bierności do aktywności, Wyd. Naukowe AKAPIT, Warszawa, 2006 |
W cyklu 2022Z:
1. Antosz, W., Kruk-Lasocka, J. (2018). Koszula i krawat. Obrazki wyłaniającej się dorosłości, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa. 3. Gajdzica Z.(2007). (red.). Problemy edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych: konteksty edukacyjne i prawne. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls. 4. Głodkowska, J., Giryński, A.(2006).(red.).Rehabilitacja społeczna i zawodowa- od bierności do aktywności. Kraków. Wyd. Naukowe AKAPIT. 5. Żuraw, H.(2008). Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Warszawa. Wyd. Żak. 6. Kowalik S.: Psychologia rehabilitacji. Warszawa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007 *Dodatkowo materiały udostępniane bezpośrednio na zajęciach. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: analiza literatury, działania praktyczne, dyskusja, Nakład pracy studenta: przygotowanie się do egzaminu - 25 h (1 ECTS) Link do zespołu (wykłady): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa00de8c9626c4ca493be25d67642c4e2%40thread.tacv2/conversations?groupId=583a68fd-47af-403d-8593-473a369d2fb8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu (ćwiczenia): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a267af4221b6a4dd2989166018c19d603%40thread.tacv2/conversations?groupId=06ec7508-ef72-44bf-842f-c20a480dfa9a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: analiza literatury, działania praktyczne, dyskusja, Nakład pracy studenta: przygotowanie się do egzaminu - 25 h (1 ECTS) |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: analiza literatury, działania praktyczne, dyskusja, symulacja. Nakład pracy studenta: udział w zajęciach dydaktycznych - 30 h (1 ECTS); przygotowanie się do ćwiczeń - 25 h (1 ECTS); opracowanie projektu kompleksowego programu rehabilitacji społeczno-zawodowej 25 h (1ECTS); przygotowanie się do egzaminu - 25 h (1 ECTS) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: