Pedagogika ulicy PC-2S-PUL
TREŚCI PROGRAMOWE
- Dzieci (na) ulicy, istota problemu, wyjaśnienie pojęć i ich geneza
- Skala zjawiska dzieci (na) ulicy na świecie, jego różnorodność i uwarunkowania
- Sytuacja dziecka i rodziny w Polsce w kontekście zmian demograficznych i patologii społecznych
- Uwarunkowania zjawiska dziecka na ulicy w Polsce
- Interakcyjne i systemowe ujęcie środowiska
- Determinanty rozwoju człowieka a życie dziecka na ulicy
- Perspektywa „innego”, przeciwko marginalizacji , stygmatyzacji i wykluczeniu w Polsce i na świecie
- Patologia vs. przystosowanie. Odkrywanie zasobów
- Pojęcie streetworkingu. Cechy metody streetworkingu.
- Pojęcie „dziecka na ulicy”. Charakterystyka dziecka na ulicy w kontekście jego funkcjonowania w rodzinie, w szkole i w grupie rówieśniczej
- Habitus – znaczenie pojęcia. Postępowanie zgodne z habitusem i strategia reprodukcji.
- Uwarunkowania zmiany habitusu
- Motywujące i rozwijające zasoby dzieci metody i kierunki pracy pedagogicznej
- Specyfika pedagogiki ulicy, przedmiot, cel i metody oddziaływań
- Rola pedagoga ulicy – etnograf czy klinicysta?
- Kierunki pracy pedagogów ulicy
- Etapy pracy pedagogów ulicy z daną grupą dzieci
- Warsztat pracy pedagoga ulicy
- Organizacja projektu pracy metodą streetworkingu z dziećmi i młodzieżą. Cele i zadania pedagogów ulicy. Tworzenie budżetu projektu.
- Możliwości pozyskiwania środków finansowych
- Wybrane przykłady projektów z zakresu pedagogiki ulicy
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom problematyki związanej z pedagogiką ulicy rozumianą jako szeroko pojęte działania skoncentrowane na pracy z dziećmi oraz z młodzieżą spędzającymi większość czasu w środowisku ulicy. Wyjaśnione zostaną najważniejsze pojęcia dotyczące przedmiotowych zagadnień: dzieci ulicy i dzieci na ulicy, streetworking, streetworkerzy, pedagodzy ulicy. Analizie poddane zostaną zadania realizowane wobec dzieci i młodzieży w środowisku ulicy i najważniejsze cele podejmowanych wobec nich oddziaływań. Omówione zostaną problemy doświadczane przez dzieci na ulicy i skutki związane z takim codziennym funkcjonowaniem. |
W cyklu 2021Ln:
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom problematyki związanej z pedagogiką ulicy rozumianą jako szeroko pojęte działania skoncentrowane na pracy z dziećmi oraz z młodzieżą spędzającymi większość czasu w środowisku ulicy. Wyjaśnione zostaną najważniejsze pojęcia dotyczące przedmiotowych zagadnień: dzieci ulicy i dzieci na ulicy, wykluczenie i marginalizacja, streetworking, streetworkerzy, pedagodzy ulicy. |
W cyklu 2022Ln:
-wyjaśnienie szczegółowe pojęć i ich geneza: pedagogika ulicy, streetworking, dzieci ulicy; |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna pojęcie streetworkingu jako metody pracy z osobami zagrożonymi marginalizacją.
Zna koncepcję teoretyczną habitusu i jej zastosowanie w pracy metodą streetworkingu z dziećmi i młodzieżą.
Potrafi objaśnić założenia czterech podstawowych kierunków pracy pedagogów ulicy.
Umiejętności
Potrafi zaplanować podstawowe formy działań oraz pozycji w budżecie projektu pracy metodą streetworkingu z dziećmi i młodzieżą
Literatura
W cyklu 2020Ln:
Zalecana literatura: P. Bunio - Mroczek, Wcześnie wykluczeni. Dzieci w rodzinach klientów pomocy społecznej [w] W. Warzywoda - Kruszyńska (red) Bieda dzieci. Zaniedbanie. Wykluczenie społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 71 - 87, M. Komenderska, Dzieci ulicy - skąd pochodzą i dokąd zmierzają? [w] M. Michel (red) Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011, s. 57 - 64, M. Konopczyński, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Impuls, Kraków 2015, M. Michel, Streetworking - teoretyczne podstawy profilaktyki i resocjalizacji w środowisku lokalnym [w] M. Michel (red) Streetworking. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011, s. 13 - 34, E. Subocz, Problem ubóstwa dzieci w Polsce i w Unii Europejskiej - skala, przyczyny, konsekwencje [w] M. Cywińska (red) Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 214, s. 69 - 85 M. Zahorska, Dzieci ze środowisk marginesu społecznego w szkole [w] Warzywoda - Kruszyńska (red) Bieda dzieci. Zaniedbanie. Wykluczenie społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 143 - 154, |
W cyklu 2021Ln:
Zalecana literatura: |
W cyklu 2022Ln:
Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, SCHOLAR, Warszawa 2021; |
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
Metody prowadzenia zajęć: Punkty ECTS: 1 punkt 15 godzin - godziny kontaktowe, Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab00efef308ea4dc2884d1b73daa8f213%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=834f7aed-a50e-4252-ac19-4d2a4a8b6b39&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Ln:
Metody prowadzenia zajęć: Forma zaliczenia: zaliczenie w formie ustnej, aktywność i obecność na zajęciach, przygotowanie pracy zaliczeniowej. Punkty ECTS: 1 punkt 15 godzin - godziny kontaktowe, |
W cyklu 2022Ln:
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: