Prawa nieletnich w procesie wychowania i resocjalizacji PC-2S-PNP1
TREŚCI PROGRAMOWE
- Geneza i rozwój opieki nad osobami nieprzystosowanymi społecznie (zemsta i odwet- do końca XVI wieku, pierwsze zakłady i instytucje wychowawczo-poprawcze w XVI-XIX wieku, reorganizacja opieki zakładowej- druga połowa XIX wieku- wybuch I wojny światowej, dynamiczny rozwój teorii i praktyki opiekuńczo-wychowawczej nad osobami nieprzystosowanymi w okresie międzywojennym, , przewaga form zapobiegawczych nad penitencjarnymi od czasu zakończenia II wojny
- Prawa człowieka - Międzynarodowe gwarancje praw i wolności człowieka: rys historyczny, podstawowe pojęcia: prawa człowieka, godność, równość, wolność, granice władzy.
- Podstawowe międzynarodowe dokumenty o prawach człowieka, międzynarodowe i krajowe instytucje ochrony praw człowieka, prawa człowieka, prawa dziecka, prawa nieletnich – analiza porównawcza
- Postępowanie w sprawach dzieci i nieletnich w świetle regulacji międzynarodowych - krótka historia krzywdzenia dzieci, międzynarodowe standardy praw dziecka
- Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o postępowaniu w sprawach nieletnich a prawa nieletnich
- Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia.
- Prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, Prawa dziecka – pacjenta Prawa dzieci niepełnosprawnych. Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości
- Prawa dziecka w szkole - prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym: prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych,
- Dziecko przed organami wymiaru sprawiedliwości
- Wskazania Narodów Zjednoczonych dot. Zapobiegania Przestępczości Nieletnich (tzw. Wskazania Rijadzkie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/112 z dnia 14.12.1990 r
- Wzorcowe Reguły Minimalne dotyczące Wymiaru Sprawiedliwości wobec Nieletnich (tzw. Reguły Pekińskie) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 40/33 z dnia 29.11.1985 r.;
- Reguły Minimalne dotyczące Traktowania Nieletnich Pozbawionych Wolności (Reguły JDL) – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego 45/113 z dnia 14.12.1990 r.
- Prawa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej
- Prawa nieletnich objętych resocjalizacją otwartą
- Prawa nieletnich w zakładach poprawczych
- Prawa nieletnich a readaptacja społeczna
- Stan przestrzegania praw nieletnich w Polsce
W cyklu 2020Z:
Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy. Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, |
W cyklu 2020Zn:
Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy. Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, |
W cyklu 2021Z:
Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy. Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, |
W cyklu 2021Zn:
Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy. Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, |
W cyklu 2022Z:
Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy. Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, |
W cyklu 2022Zn:
Co to są prawa i wolności człowieka? Definicja i podział praw człowieka Podstawowe pojęcia: godność, równość, wolność, granice władzy. Prawa dziecka w rodzinie - prawo do tożsamości, adopcja i rodziny zastępcze, prawo do wyrażania własnej woli i podejmowania decyzji, prawo do życia bez przemocy, prawo do uzyskania informacji, prawo do odpowiedniego standardu życia. Prawa dziecka w szkole - Prawa ucznia określone w Konwencji o prawach dziecka, prawa ucznia w polskim systemie prawnym prawo do edukacji, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do swobody wypowiedzi i informacji, zakaz naruszania godności ucznia przez przyjęte w szkole reguły dyscypliny, prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu, prawo do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, prawo do wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, prawo do uznania i zachowania tożsamości narodowej, prawo do swobody myśli oraz przekonań światopoglądowych i religijnych, |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną, rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu źródeł i teoretycznych podstaw praw człowieka, praw dziecka i praw nieletnich
Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o prawnych i społecznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z przestrzeganiem praw dziecka i praw nieletnich
Umiejętności
Potrafi dokonać diagnozy formalnego łamania praw nieletniego w wychowaniu i resocjalizacji.
Posiada umiejętność wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej z zakresu przestrzegania praw dziecka i nieletniego w celu analizy złożonych problemów pedagogicznych i formalnoprawnych.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy i znaczenia w tej pracy przestrzegania praw nieletnich.
Jest wrażliwy na problemy z obszaru sposobu traktowania dzieci nieletnich i gotowy na komunikowanie się i współprace z organami działającymi wobec nieletnich a także powołanymi do kontroli przestrzegania praw dzieci i nieletnich.
Literatura
W cyklu 2020Z:
Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. |
W cyklu 2020Zn:
ińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. |
W cyklu 2021Z:
Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. |
W cyklu 2021Zn:
Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. |
W cyklu 2022Z:
Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. |
W cyklu 2022Zn:
Bińczycka J. /red/ Prawa dziecka. deklaracje i rzeczywistość, Warszawa 1993. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a7c93adeec9f9489482e1ba485b3fd96a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=dd2ed410-7a18-4e84-aaa6-516034ca01ae&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 liczba godzin kontaktowych 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 10 |
W cyklu 2020Zn:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aedb6d33a825248f783d0df1660e3eb8f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7af18f08-f167-423e-9810-9a2949572851&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 liczba godzin kontaktowych 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 10 |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 liczba godzin kontaktowych 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 10 |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 liczba godzin kontaktowych 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 10 |
W cyklu 2022Zn:
wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 liczba godzin kontaktowych 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 10 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: