Psychologia kliniczna osób z niepełnosprawnością intelektualną PC-2S-PKI
Zagadnienia:
1. Rys historyczny, kryteria rozpoznawania niepełnosprawności intelektualnej, epidemiologia.
2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej, rola diagnozy w pracy pedagoga specjalnego.
3. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim.
4. Przebieg procesów poznawczych: uwaga, pamięć, myślenie.
5. Etiologia i patogeneza NI.
6. Genetyczne przyczyny niepełnosprawności intelektualnej.
7. Wybrane jednostki chorobowe, przebiegające z NI.
8. Zdrowie somatyczne osób z NI.
9. Adolescencja osób z NI.
10. Seksualność osób z NI.
11. Funkcjonowanie rodziny z osobą z NI.
12. Podmiotowość i autonomia osób z niepełnosprawnością intelektualną.
W cyklu 2020Z:
I – Kształtowanie się psychologii osób z niepełnosprawnością intelektualną |
W cyklu 2020Zn:
I – Kształtowanie się psychologii osób z niepełnosprawnością intelektualną |
W cyklu 2021Z:
I – Kształtowanie się psychologii osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna pojęcie niepełnosprawności intelektualnej z uwzględnieniem współczesnych koncepcji psychologii
Zna teorie oraz stan dotychczasowych badań nad osobowością, temperamentem, obrazem siebie i samooceną osób z niepełnosprawnością intelektualną
Umiejętności
Potrafi wymienić charakterystyczne cechy procesów poznawczych osób z niepełnosprawnością intelektualną i wskazać różnice w odniesieniu do osób o prawidłowym rozwoju
Posiada umiejętności interpretowania i wykorzystywania aktualnych teorii psychologicznych w procesie tworzenia procedur rehabilitacyjno-edukacyjnych
Posiada umiejętność analizy materiałów naukowych na temat niepełnosprawności intelektualnej
Umie rozpoznawać i analizować możliwości oraz potrzeby osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin
Kompetencje społeczne
Przejawia wrażliwość na potrzeby osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia - egzamin:
51 - 60 % dst
61 - 70 % dst +
71 - 80% db
81 - 90% db+
91% bdb
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław: Continuo.
Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa: Wydawnictwo HARMONIA.
Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin: Wyd. KUL.
Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.
Zasępa, E. (2011). Zaburzenia behawioralne i emocjonalne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe APS.
Literatura dodatkowa:
Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL.
Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław: Wyd. WTN.
Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN
Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa: Wydawnictwo PZWL
Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Difin.
Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
W cyklu 2020Z:
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. |
W cyklu 2020Zn:
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. |
W cyklu 2021Z:
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad817ee27bd4e4a61958e02d294e33e81%40thread.tacv2/conversations?groupId=9a10f2fe-5474-4568-bd6e-1a77a0e1fc32&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Zn:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae802a53c3e5e47fa9ce97d539afaf7ef%40thread.tacv2/conversations?groupId=6b0c932f-6bb1-4137-886a-e9c05017b0d0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: Wykład, prezentacje multimedialne, dyskusja, metoda przypadków, filmy szkoleniowe. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Zn:
Link do zespołu na platformie MS Teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: