Pedagogika resocjalizacyjna PC-2S-PER
Tematyka wykładów:
1. Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Działalność resocjalizująca aktualnie. Przypomnienie pojęcia socjalizacji i wychowania oraz omówienie istoty tych procesów; wyjaśnienie pojęcia resocjalizacji oraz wychowania resocjalizującego; specyfika resocjalizacji aktualnej.
2. Współczesna pedagogika resocjalizacyjna. Rzeczywistość wychowawcza a problemy resocjalizacyjne; cele i granice kontroli społecznej; ideał i cele wychowania a cele resocjalizacji; granice resocjalizacji; resocjalizacja jako powtórna socjalizacja i „kanalizowanie instynktów”; wsparcie dla resocjalizacji ze strony nauk humanistycznych i medycznych.
3. Nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży. Pojęcie nieprzystosowania społecznego; przegląd wybranych definicji nieprzystosowania społecznego: definicje objawowe, teoretyczne, operacyjne i administracyjne.
4. Zadania wychowania resocjalizującego: likwidowanie przyczyn, usuwanie negatywnych zmian osobowości, utrwalanie uzyskanych rezultatów, wdrażanie do samowychowania.
5. Podstawy diagnostyki w resocjalizacji. Definicja, specyfika diagnozy resocjalizacyjnej; przedmiot, podmiot, funkcje i cele diagnozy resocjalizacyjnej; etapy procesu diagnozowania; kryteria oceny w procesie diagnozowania; uwarunkowania przebiegu procesu diagnostycznego; czynniki determinujące jakość i przebieg procesu diagnostycznego.
6. Opieka nad osobami nieprzystosowanymi w Polsce. Trzy płaszczyzny socjalizacji reedukacyjnej na których realizowana jest opieka intencjonalna: profilaktyka dewiacji społecznych, resocjalizacja niedostosowanych społecznie; opieka postpenitencjarna.
Powtórzenie i podsumowanie materiału. Przedstawienie i omówienie zagadnień egzaminacyjnych.
Tematyka ćwiczeń:
1. Etapy i typologia nieprzystosowania społecznego. Analiza przebiegu procesu wykolejenia społecznego wg koncepcji Cz. Czapówa; typologia nieprzystosowania społecznego ze względu na trzy różne czynniki etiologiczne zjawiska Cz. Czapówa oraz typologia wg C.E. Sullivana i M.Q. Granta.
2. Analiza przebiegu procesu resocjalizacji. Charakterystyka czterech etapów procesu oddziaływania resocjalizacyjnego.
3. Zasady obowiązujące w procesie resocjalizacji. Niekonwencjonalność zasad w oddziaływaniu wychowawczym na niedostosowanych społecznie; charakterystyka oraz omówienie zasad oddziaływań obowiązujących w procesie resocjalizacji niedostosowanych społecznie – typologia wg Cz. Czapówa i O. Lipkowskiego
4. Resocjalizacja w środowisku otwartym. Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy; zadania i rola kuratora sądowego dla nieletnich; działalność profilaktyczno-wychowawcza pedagoga szkolnego; kurator oraz kuratorski ośrodek pracy z młodzieżą jako jedna z podstawowych instytucji resocjalizacyjnych o charakterze otwartym; ogniska wychowawcze; przykładowe środowiskowe programy pedagogiczne
5. Resocjalizacja nieletnich w placówkach zamkniętych (zakład poprawczy i schronisko dla nieletnich). Specyfika i charakter zakładu poprawczego; kryteria kierowania do placówki; rodzaje i typy zakładów poprawczych; zadania zakładu; organizacja i zasady pobytu nieletniego
w zakładzie; środki i metody wychowawcze stosowane w zakładzie. Zasady umieszczania nieletnich w schroniskach; podział schronisk dla nieletnich (zwykłe i interwencyjne); prawa i obowiązki wychowanka przebywającego w schronisku; realizacja zadań wychowawczych i dydaktycznych w schronisku; funkcja diagnostyczna schroniska.
6. Resocjalizacja w środowisku otwartym. Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy; zadania i rola kuratora sądowego dla nieletnich; działalność profilaktyczno-wychowawcza pedagoga szkolnego; kurator oraz kuratorski ośrodek pracy z młodzieżą jako jedna z podstawowych instytucji resocjalizacyjnych o charakterze otwartym; ogniska wychowawcze; przykładowe środowiskowe programy pedagogiczne .
7. Instytucjonalna resocjalizacja osób dorosłych. Zakład karny jako instytucja resocjalizacyjna. Problemy wychowawcze instytucji więziennej. Czynniki zakłócające przebieg procesu resocjalizacji
w zakładach karnych.
W cyklu 2020Z:
WYKŁAD ĆWICZENIA |
W cyklu 2020Zn:
WYKŁAD ĆWICZENIA |
W cyklu 2021Z:
WYKŁAD ĆWICZENIA |
W cyklu 2021Zn:
Tematyka wykładów: Tematyka ćwiczeń: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Wyjaśnia podstawowe terminy używane w pedagogice resocjalizacyjnej, wyjaśnia jej podstawy teoretyczne oraz streszcza założenia metodyczne procesu wychowania resocjalizacyjnego oraz postępowania z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie.
Objaśnia koncepcję teoretyczną, cele, przebieg i zadania procesu resocjalizacji.
Umiejętności
Rozpoznaje, interpretuje i prognozuje główne zaburzenia zachowania osób mających problemy z adaptacją społeczną.
Wykorzystuje zdobytą wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów resocjalizacyjnych w pracy z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie.
Kompetencje społeczne
Podejmuje wyzwania zawodowe pedagoga resocjalizacyjnego i docenia sens, wartość i potrzebę podejmowania działań resocjalizacyjnych.
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu pedagoga resocjalizacyjnego.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność studenta na zajęciach
- ocena przygotowanej na ćwiczenia prezentacji w PowerPoint dotyczącej wybranego tematu z dwóch różnych bloków tematycznych oraz zaprezentowanie go podczas zajęć
- ocena umiejętności weryfikacji odpowiednich oddziaływań resocjalizacyjnych do potrzeb i sytuacji wychowanków
- sprawdzenie umiejętności dokonania analizy prawidłowo przeprowadzonego oddziaływania resocjalizacyjnego
- sprawdzenie zrozumienia uwarunkowań nieprzystosowania społecznego
- sprawdzenie oceny i analizy problemów osób nieprzystosowanych społecznie oraz zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 8 zmienione i rozszerzone. APS, Warszawa 2008
Czapów Cz, Wychowanie resocjalizujące, PWN, Warszawa 1978
Lipkowski O., Resocjalizacja, WSiP, Warszawa 1987
Literatura uzupełniająca:
Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego, NOVUM, Płock 2001
Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, IMPULS, Kraków 2015
Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, PWN, Warszawa 1994
Mudrecka I., Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2004
Pospiszyl K., Resocjalizacja, Wyd. Akadem. „ŻAK”, Warszawa 1998
Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1985
Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja. Tom I i II, PWN, Warszawa 2007
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Wykłady: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w Power point Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Zn:
Wykłady: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w Power point Na czas edukacji on-line realizacja zajęć, przekazywanie studentom zagadnień do samodzielnego opracowania, treści programowych oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzących zajęcia. Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail. Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teams. Zajęcia realizowane są zgodnie z planem studiów za pośrednictwem aplikacji Teams Link do zespołu: |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia stosowane podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia stosowane podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia stosowane podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: