Praca profilaktyczna z dziećmi i młodzieżą PC-2S-PDM
TREŚCI PROGRAMOWE
- Pojęcie, zakres i cele profilaktyki. Profilaktyka I, II i III rzędowa.
- Strategii profilaktycznych.
- Konstruowanie programów profilaktycznych.
- Agresja i formy jej zapobiegania.
- Opiekuńcza, profilaktyczna i resocjalizacyjna rola pedagoga szkolnego
- Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Działalność profilaktyczna wybranych placówek opiekuńczo-wychowawczych i innych instytucji.
- Metodyka pracy kuratora sądowego. Zakres pracy i obowiązków kuratora rodzinnego i karnego.
- Przestępczość i demoralizacja nieletnich – charakterystyka zjawiska, rodzaje przestępstw, omówienie przejawów demoralizacji, resocjalizacja nieletnich przestępców.
- Działania profilaktyczne podejmowane wobec dzieci z objawami niedostosowania społecznego.
- Schemat procedury profilaktycznej: diagnoza zagrożenia, diagnoza społecznego środowiska zagrożonego
W cyklu 2021Ln:
1. Rola i zadania instytucji realizujących programy profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą ze szczególnym uwzględnieniem roli szkoły i pedagoga szkolnego - analiza szkolnych programów profilaktyki |
W cyklu 2022Ln:
1. Rola i zadania instytucji realizujących programy profilaktyczne w pracy z dziećmi i młodzieżą ze szczególnym uwzględnieniem roli szkoły i pedagoga szkolnego - analiza szkolnych programów profilaktyki |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna charakterystyczne cechy młodzieży jako specyficznej grupy adresatów oddziaływań profilaktycznych
Opisuje koncepcje teoretyczne, cele, poziomy i strategie oddziaływań profilaktycznych
Umiejętności
Potrafi zaprojektować model prostych działań profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę działań profilaktycznych na różnych poziomach oddziaływań
Literatura
W cyklu 2021Ln:
1. Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, |
W cyklu 2022Ln:
1. Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, |
Uwagi
W cyklu 2021Ln:
Nakład pracy studenta - ćwiczenia: |
W cyklu 2022Ln:
Nakład pracy studenta - ćwiczenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: