Podstawy audiologii i techniczne środki korekcyjne PC-2S-PAT
TREŚCI PROGRAMOWE
- Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu
- Charakterystyka uszkodzeń narządu słuchu ze względu na miejsce, czas i stopień uszkodzenia narządu słuchu
- Przyczyny uszkodzenia narządu słuchu. Grupa wysokiego ryzyka dla wady słuchu, zespoły wad skojarzonych z niedosłuchem
- System opieki i diagnozy nad dzieckiem z wadą słuchu w Polsce
- Diagnoza wady słuchu - Badania przesiewowe, badania orientacyjne
- Obiektywne i subiektywne badania słuchu
- Aparatura wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu - zasady kwalifikowania do wszczepienia systemów implantów ślimakowych
- Charakterystyka obiektywnych badań słuchu
- Charakterystyka subiektywnych badań słuchu
- Badanie szeptem i mową - opracowanie testu, analiza wyników badania
- Badanie audiometryczne - konstruowanie wykresu krzywych słyszenia
- Analiza danych z audiogramu
- Techniczne środki wspomagające słyszenie
W cyklu 2020Z:
Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu |
W cyklu 2020Zn:
Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu |
W cyklu 2021Z:
Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu |
W cyklu 2021Zn:
Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę na temat budowy i fizjologii narządu słuchu;
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn rodzajów i stopni uszkodzenia słuchu
Zna podstawową wskaźniki subiektywnych i obiektywnych metod badań słuchu
Ma podstawową wiedzę na temat różnić między testami diagnostycznymi a przesiewowymi badań słuchu
Ma wiedzę na temat budowy i zastosowanie implantów ślimakowych, a także zna zasady kwalifikowania pacjentów do wszczepu implantu ślimakowego
Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat środków technicznych wspomagających słyszenie – zna ich budowę, rodzaje i przeznaczenie
Umiejętności
Potrafi scharakteryzować uszkodzenie narządu słuchu uwzględniając przyczynę czas wystąpienia uszkodzenia, typ, stopień
Potrafi dokonać diagnozy audiologicznej uszkodzenia narządu słuchu - sporządzić wykres krzywych słyszenia (audiogram)
Umie zinterpretować dane z audiogramu i na tej podstawie scharakteryzować uszkodzenie narządu słuchu
Potrafi wykonać proste behawioralne badanie przesiewowe w celu ustalenia ewentualnej wady słuchu
Potrafi prawidłowo dobrać odpowiednią protezę słuchową do potrzeb osoby z wadą słuchu
Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno - rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka z wadą słuchu
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji w zakresie metod diagnozy i terapii dziecka z wadą słuchu
Wykazuje wrażliwość na potrzeby dziecka z wadą słuchu i jego rodziny jest chętny do niesienia pomocy w zakresie wczesnej opieki audiologicznej i pedagogicznej
Literatura
W cyklu 2020Z:
Góralówna M.: Dziecko z trwałym kalectwem słuchu, Wyd. PZWL, 1970 |
W cyklu 2020Zn:
Góralówna M.: Dziecko z trwałym kalectwem słuchu, Wyd. PZWL, 1970 |
W cyklu 2021Z:
Góralówna M.: Dziecko z trwałym kalectwem słuchu, Wyd. PZWL, 1970 |
W cyklu 2021Zn:
Góralówna M.: Dziecko z trwałym kalectwem słuchu, Wyd. PZWL, 1970 |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2cb945443a6a41f0b929afc7b2fe70e6%40thread.tacv2/conversations?groupId=ea40f41d-aabf-4c9f-9886-f683eb79c0b8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Zn:
link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a51e2dff4b7ff46d384ed71b7302a63be%40thread.tacv2/conversations?groupId=9834d645-36bf-45d6-a8ce-fd34b3b364f6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2021Z:
Godziny kontaktowe np. wykład - 15, ćwiczenia 15 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aW8E1YSRmN3dPBLT8DcaC3yZC0E6nCmPSaCftNIprcg01%40thread.tacv2/conversations?groupId=c908e8ca-81d4-4051-9952-6b866c6fa968&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kontakt z wykładowcą: kwereszka@aps.edu.pl, poprzez apilkację TEAMS w godzinach dyżurów |
W cyklu 2021Zn:
Godziny kontaktowe np. wykład - 15, ćwiczenia 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: