Metody współpracy z rodziną PC-2S-MWR
TREŚCI PROGRAMOWE
- Współpraca a pomoc rodzinie. Systemowe i społeczne wyznaczniki ciążące na konstruowanych umowach dotyczących współpracy.
- Perspektywa potrzeb nauczyciela i rodziny.
- Granice i warunki udzielania pomocy rodzinie.
- Obszar kompetencji specjalistów w relacjach z rodziną.
- Prawidłowe i nieprawidłowe postawy rodziców: charakterystyka i możliwości współdziałania.
- Informowanie rodziców o zaburzeniach dziecka.
W cyklu 2021Ln:
1. Rodzina jako instytucja społeczna – definicje, funkcje, typologia rodzin. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zasady, na których powinna się opierać współpraca z rodzicami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Zna prawa rodziców w szkole
Zna formy współpracy nauczycieli z rodzicami
Umiejętności
Potrafi przekazywać rodzicom jasne komunikaty na temat postępów dziecka
Kompetencje społeczne
Jest gotów przestrzegać zasad etyki zawodowej w relacjach z rodziną dziecka
Świadomie podejmuje zobowiązania pracy da dobra rodziny i dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Kryteria oceniania
Wymagania - zaliczenie na ocenę:
- obowiązkowa praca zaliczeniowa
- obecność na zajęciach obowiązkowa
- bieżąca ocena zaangażowania w dyskusję podczas zajęć
- udział w zadaniu grupowym
Literatura
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002.
Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa 1999.
Gordon T., Pacjent jako partner, WSiP, Warszawa 1997.
Konieczna A., Szkoła wobec rodziców dziecka źle funkcjonującego w roli ucznia, APS, Warszawa 2010.
Konieczna A., Komunikacja pisemna i dokumentacja w sferze kontaktów szkoły z rodziną i jej normatywno-dyrektywne aspekty, Wydawnictwo APS, Warszawa 2010.
Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, GWP, Gdańsk 2004
Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami – inaczej, ciekawiej, skuteczniej, WSiP, Warszawa 2004
Badora S., Marzec D., Kosmala J., Komunikacja i podmiotowość w relacjach szkolnych, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie, Częstochowa 2000-2001
E.Reczek, Wideotreining Komunikacji w pracy z rodziną z dysfunkcjami w pełnieniu funkcji rodzicielskiej. 2016. w: I.Krasiejko, M.Ciczkowska-Giedziun (red.) Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji, Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych
Miś L., Z teoretycznych i metodologicznych zagadnień wideotreningu komunikacji, Instytut Socjologii UJ: Fundacja na Rzecz Dzieci ze Środowisk Zagrożonych PLUS, Kraków 2001
W cyklu 2020Ln:
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, WSiP, Warszawa 2002. |
W cyklu 2021Ln:
Literatura podstawowa: Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 10 godzin W sumie: 1 punkt ECTS |
W cyklu 2021Ln:
Metody kształcenia: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 10 godzin W sumie: 1 punkt ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: