Metodyka wychowania przedszkolnego dziecka z wadą słuchu PC-2S-MWP
Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Realizacja celów rewalidacyjnym w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, ogólnodostępnym.
- Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu.
- Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu.
- Cele i zadania zabaw realizowanych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu z punktu widzenia ich
potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych.
- Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu specjalnym i integracyjnym (słuchowo -
werbalne, dwujęzyczne z wykorzystaniem PJM).
- Globalne czytanie w wychowaniu dzieci z wadą słuchu.
- Kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym
- Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki czytania i pisania.
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i Program Wychowania Przedszkolnego dzieci z
uszkodzonym narządem słuchu
- Organizacja pracy w specjalnych przedszkolach dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących oraz w
przedszkolach integracyjnych. Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci z wadą słuchu.
- Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla dziecka z wadą słuchu
w wieku przedszkolnym.
- Wady i zalety wychowania przedszkolnego segregacyjnego, integracyjnego i włączającego.
- Diagnoza przedszkolna dziecka z wadą słuchu.
- Rodzaje ćwiczeń wstępnych i ich znaczenie w procesie rewalidacji.
- Opracowanie konspektów zajęć przedszkolnych dla dzieci z wadą słuchu (realizacja celów
rewalidacyjnych).
- Samodzielne prowadzenie przez studentów zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu (specjalnym, integracyjnym).
W cyklu 2020Z:
Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. - Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. - Cele i zadania zabaw realizowanych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu z punktu widzenia ich potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych. - Globalne czytanie w wychowaniu dzieci z wadą słuchu. - Kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym - Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki czytania i pisania. - Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla dziecka z wadą słuchu, - Rodzaje ćwiczeń wstępnych i ich znaczenie w procesie rewalidacji. - Opracowanie konspektów zajęć przedszkolnych dla dzieci z wadą słuchu (realizacja celów rewalidacyjnych). |
W cyklu 2020Zn:
- Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. |
W cyklu 2021Z:
Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. - Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. - Cele i zadania zabaw realizowanych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu z punktu widzenia ich potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych. - Globalne czytanie w wychowaniu dzieci z wadą słuchu. - Kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym - Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki czytania i pisania. - Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla dziecka z wadą słuchu, - Rodzaje ćwiczeń wstępnych i ich znaczenie w procesie rewalidacji. - Opracowanie konspektów zajęć przedszkolnych dla dzieci z wadą słuchu (realizacja celów rewalidacyjnych). |
W cyklu 2021Zn:
Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. - Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. - Cele i zadania zabaw realizowanych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu z punktu widzenia ich potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych. - Globalne czytanie w wychowaniu dzieci z wadą słuchu. - Kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym - Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki czytania i pisania. - Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla dziecka z wadą słuchu, - Rodzaje ćwiczeń wstępnych i ich znaczenie w procesie rewalidacji. - Opracowanie konspektów zajęć przedszkolnych dla dzieci z wadą słuchu (realizacja celów rewalidacyjnych). |
W cyklu 2021L:
Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego. |
W cyklu 2022Z:
Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego. |
W cyklu 2022Zn:
Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawę programową kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących oraz realizowane programy nauczania w przedszkolach specjalnych oraz integracyjnych
Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat celów, metod i form pracy stosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci słabo słyszących/ niesłyszących na poziomie wychowania przedszkolnego
Ma podstawową wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej w odniesieniu do kształcenia dziecka słabo słyszącego oraz niesłyszącego w przedszkolach specjalnych i integracyjnych
Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania podczas opracowywania wybranych zagadnień treści kształcenia, określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie edukacji przedszkolnej dzieci słabo słyszących i niesłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie w języku migowym a także warunków dwujęzycznego nauczania oraz wykorzystywania w procesie porozumiewania się metod wspomagających (fonogesty)
zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania.
Umiejętności
Potrafi analizować zajęcia dydaktyczne z dziećmi niesłyszącymi i słabosłyszącymi, prowadzone przez surdopedagoga oraz studentów określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele, zastosowane metody, formy, środki dydaktyczne oraz etapy zajęć, dobór zabaw/ ćwiczeń/ zadań, poprawność toku metodycznego uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM
Potrafi formułować cele dydaktyczne, wychowawcze, rewalidacyjne w odniesieniu do konkretnej jednostki dydaktycznej (zajęcia przedszkolne)
Potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz/konspekt) zajęć dydaktyczno -wychowawczych dla dzieci słabo słyszących oraz niesłyszących, realizowanych na poziomie wychowania przedszkolnego biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowania dzieci z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z uczniami.
Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zajęć dydaktyczno-wychowawczych, oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci niesłyszących i słabo słyszących
potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia z dziećmi słabo słyszącymi/ niesłyszącymi w wybranej placówce edukacyjnej: specjalnej/integracyjnej na poziomie wychowania przedszkolnego, biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci z wadą słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, środki dydaktyczne, rodzaje zabaw/ ćwiczeń/ zadań; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się werbalnego oraz w SJM/PJM z dziećmi
Posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych, właściwych dla surdopedagogiki, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie metodyki nauczania i wychowania dzieci niesłyszących i słabosłyszących, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Kompetencje społeczne
Poddaje refleksji własne oraz obserwowane działania edukacyjne, wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności pedagogicznych.
Podejmuje odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczno-wychowawczą, poprawnie i kreatywnie prowadzi zajęcia z dziećmi z wadą słuchu, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji.
Przestrzega zasad moralnych i etycznych w pracy pedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga.
Umie zapewnić opiekę, wychowanie i uczenie się dzieciom z wadą słuchu w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa.
Kryteria oceniania
Ocena
przygotowanie się do zajęć , lektury udział w dyskusji
opracowanie scenariuszy zajęć
przygotowanie pomocy dydaktycznych
Praktyki zawodowe
Praktyka asystencko-pedagogiczna
Literatura
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r.
Eckert U. Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej , Warszawa, 1982.
Gałkowski T. , Stawowy-Wojnarowska I. Wychowanie dzieci głuchych w przedszkolu, Warszawa, 1990.
Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. WSiP Warszawa, 2005
Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Wyd. Nowa Era, 2012
Kosmalowa J.,O maluchach, zuchach i średniakach, które niesłyszą lub niedosłyszą. Mini poradnik dla nauczycieli i wychowawców przedszkoli, 2000
Barłóg K.,Dziecko z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym [w:] K. Barłóg, E. Kensy, A. Mach, M. Rorat, M. Zaborniak-Sobczak, Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 2011.
Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.
Smółka L., Zabawa w grupie integracyjnej, [w:] K. Duraj-Nowakowska, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998.
Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995.
Olczykowska D. Wskazówki metodyczne do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej Poradnik, LOGO-MED, Opole 2002r.
Góralówna M. B. Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, PZWL, Warszawa 1993
Csanyi Y.,1994,Słuchowo - werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSIP, Warszawa
W cyklu 2020Z:
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r. Eckert U. Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej , Warszawa, 1982. Gałkowski T. , Stawowy-Wojnarowska I. Wychowanie dzieci głuchych w przedszkolu, Warszawa, 1990. Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. WSiP Warszawa, 2005 Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Wyd. Nowa Era, 2012 Kosmalowa J.,O maluchach, zuchach i średniakach, które niesłyszą lub niedosłyszą. Mini poradnik dla nauczycieli i wychowawców przedszkoli, 2000 Barłóg K.,Dziecko z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym [w:] K. Barłóg, E. Kensy, A. Mach, M. Rorat, M. Zaborniak-Sobczak, Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 2011. Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006. Smółka L., Zabawa w grupie integracyjnej, [w:] K. Duraj-Nowakowska, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995. Olczykowska D. Wskazówki metodyczne do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej Poradnik, LOGO-MED, Opole 2002r. Góralówna M. B. Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, PZWL, Warszawa 1993 Csanyi Y.,1994,Słuchowo - werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSIP, Warszawa |
W cyklu 2020Zn:
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r. |
W cyklu 2021Z:
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r. Eckert U. Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej , Warszawa, 1982. Gałkowski T. , Stawowy-Wojnarowska I. Wychowanie dzieci głuchych w przedszkolu, Warszawa, 1990. Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. WSiP Warszawa, 2005 Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Wyd. Nowa Era, 2012 Kosmalowa J.,O maluchach, zuchach i średniakach, które niesłyszą lub niedosłyszą. Mini poradnik dla nauczycieli i wychowawców przedszkoli, 2000 Barłóg K.,Dziecko z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym [w:] K. Barłóg, E. Kensy, A. Mach, M. Rorat, M. Zaborniak-Sobczak, Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 2011. Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006. Smółka L., Zabawa w grupie integracyjnej, [w:] K. Duraj-Nowakowska, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995. Olczykowska D. Wskazówki metodyczne do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej Poradnik, LOGO-MED, Opole 2002r. Góralówna M. B. Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, PZWL, Warszawa 1993 Csanyi Y.,1994,Słuchowo - werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSIP, Warszawa |
W cyklu 2021Zn:
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r. Eckert U. Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej , Warszawa, 1982. Gałkowski T. , Stawowy-Wojnarowska I. Wychowanie dzieci głuchych w przedszkolu, Warszawa, 1990. Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. WSiP Warszawa, 2005 Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Wyd. Nowa Era, 2012 Kosmalowa J.,O maluchach, zuchach i średniakach, które niesłyszą lub niedosłyszą. Mini poradnik dla nauczycieli i wychowawców przedszkoli, 2000 Barłóg K.,Dziecko z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym [w:] K. Barłóg, E. Kensy, A. Mach, M. Rorat, M. Zaborniak-Sobczak, Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 2011. Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006. Smółka L., Zabawa w grupie integracyjnej, [w:] K. Duraj-Nowakowska, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995. Olczykowska D. Wskazówki metodyczne do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej Poradnik, LOGO-MED, Opole 2002r. Góralówna M. B. Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, PZWL, Warszawa 1993 Csanyi Y.,1994,Słuchowo - werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSIP, Warszawa |
W cyklu 2022Z:
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r. |
W cyklu 2022Zn:
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Godziny kontaktowe: wykł. 15, ćw. 15 przygotowanie się do zajęć , lektury 15 przygotowanie się do egzaminu 20 opracowanie scenariuszy zajęć 30 przygotowanie pomocy dydaktycznych 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2020Zn:
, |
W cyklu 2021Z:
Godziny kontaktowe: wykł. 15, ćw. 15 przygotowanie się do zajęć , lektury 10 przygotowanie się do egzaminu 15 opracowanie scenariuszy zajęć 30 przygotowanie pomocy dydaktycznych 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2021Zn:
Godziny kontaktowe: wykł. 15, ćw. 15 przygotowanie się do zajęć , lektury 10 przygotowanie się do egzaminu 15 opracowanie scenariuszy zajęć 30 przygotowanie pomocy dydaktycznych 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
W cyklu 2021L:
przygotowanie się do zajęć , lektury 15 |
W cyklu 2022Z:
Godziny kontaktowe: 15+ 15 |
W cyklu 2022Zn:
Godziny kontaktowe: 30 + 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: