Metodyka wspomagania rozwoju poznawczego w grupach integracyjnych PC-2S-MWG
TREŚCI PROGRAMOWE
- Rozwój poznawczy dziecka w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną oraz z innymi niepełnosprawnościami
- Podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej dotyczące spostrzegania, tworzenia wyobrażeń i wyobraźni, pamięci i uczenia się, uwagi, myślenia, rozumowania i rozwiązywania problemów, języka i twórczości
- Teoria umysłu
- Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka
- Metody wspomagające koncentrację uwagi
- Metody pomagające w ćwiczeniu pamięci oraz metody ułatwiające zapamiętywanie (mnemotechniki) i porządkowanie informacji
- Metody, pomagające rozwijać poprawne, logiczne myślenie dzieci i umiejętności językowe
- Metody wspomagające rozwijanie twórczego myślenia i wyobraźni dzieci
- Metody wspierające rozwój teorii umysłu
W cyklu 2020Ln:
Wykłady: Ćwiczenia: |
W cyklu 2021Ln:
Wykłady: Ćwiczenia: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna procesy poznawcze i potrafi je scharakteryzować na zaawansowanym poziomie
Potrafi dokonać charakterystyki rozwoju poznawczego dziecka w normie intelektualnej i dziecka z różnymi zaburzeniami rozwoju
Zna różne metody i programy pracy z dziećmi
Umiejętności
Potrafi zaprezentować program rozwijający wybrane umiejętności poznawcze, takie jak: pamięć, uwaga, spostrzegawczość, rozumowanie, i dokonać rzetelnej oceny jego przydatności do pracy z dziećmi z problemami rozwojowymi
Potrafi na forum grupy zaprezentować ćwiczenia, rozwijające wybrane umiejętności poznawcze
Potrafi samodzielnie stworzyć zarys programu rozwijania umiejętności poznawczych (w tym także przykładowych ćwiczeń dla uczestników) i przedstawić wyniki swojej pracy na forum grupy
Kompetencje społeczne
Docenia znaczenie wiedzy naukowej w rozwoju zawodowym
Kryteria oceniania
wykład: aktywne uczestnictwo, zadawanie pytań, rozwiązywanie problemów, prezentacja
Literatura
Lektura obowiązkowa
Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)
Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)
Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)
Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)
Lektura uzupełniająca
Bell, S., Harkness, S. (2006). Storyline – Promoting Language Across the Curriculum. UK: UKLA.
Dobry Start. Układam, opowiadam. Historyjki obrazkowe. Warszawa: PWN.
Dziamska, D. (2005). Edukacja przez ruch. Warszawa: WSiP.
Dziedziewicz, D., Karwowska, E., Gajda, A. (2010). Do góry nogami. Pomysłowy świat dwulatka i trzylatka. Gdańsk: Harmonia.
Frostig, M., Horne, D. (2007). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa: WSiP.
Helm, J. H., Katz, L. G. (2003). Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej. Warszawa: CODN.
Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2009). Zabawy z wyobraźnią. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Sikorska, I. (2010). Trening koncentracji. Jak rozwijać uwagę i pamięć dziecka. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże-Skarby-Przygoda. Białystok: Trans-Humana.
W cyklu 2020Ln:
Lektura obowiązkowa Lektura uzupełniająca |
W cyklu 2021Ln:
Lektura obowiązkowa Lektura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 10h+15h Zajęcia prowadzone są synchronicznie z planem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Link do zespołu: Link do zespołu: |
W cyklu 2021Ln:
Forma zaliczenia przedmiotu: Sposób pomiaru efektów kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: