Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem PC-2S-MWA
TREŚCI PROGRAMOWE
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z autyzmem- ustalenia terminologiczne.
- Funkcje i zasady wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem.
- Wczesne wykrywanie autyzmu i efekty wczesnej terapii.
- Wybrane metody pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu
- Metody wspomagania komunikacji u dzieci z autyzmem.
- Znaczenie terapii indywidualnej oraz grupowej w pracy z dzieckiem z autyzmem.
- Techniki pracy z grupą (diady, praca w grupach dzieci z autyzmem, praca z rówieśnikami neurotypowymi). Umiejętność nawiązywania kontaktów przez dzieci z autyzmem, budowanie relacji w grupie rówieśniczej, trudności pojawiające się w grupie: zachowania agresywne, odrzucanie. Dostosowanie środowiska terapeutycznego do potrzeb dzieci z autyzmem.
- Tworzenie programu autorskiego (opracowanie cyklu zajęć) dla dzieci z autyzmem.
W cyklu 2020Z:
- Specyfika funkcjonowania dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych. |
W cyklu 2021Z:
- Specyfika funkcjonowania dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych. |
W cyklu 2022Z:
- Specyfika funkcjonowania dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna cele i formy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem
Zna metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Zna potrzeby dziecka z autyzmem do 6 r.ż.
Umiejętności
Potrafi skonstruować indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na podatnie wyników diagnozy nozologicznej i funkcjonalnej
Potrafi opracować scenariusz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju
Potrafi dokonać krytycznej analizy zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem
Potrafi zaprojektować procedurę oceny skuteczności procesu wczesnego wspomagania rozwoju
Kompetencje społeczne
Ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem
Jest gotowy do współpracy ze specjalistami w zakresie planowania i realizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem
Literatura
W cyklu 2020Z:
1) Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2015) Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM) Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego |
W cyklu 2021Z:
1) Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2015) Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM) Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego |
W cyklu 2022Z:
1) Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2015) Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM) Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywanie zadań przez studentów na platformie Teams, realizowane zgodnie z planem KONTAKT Z PROWADZĄCYM DO PRZESYŁANIA PRAC: rpiotrowicz@aps.edu.pl SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA I REALIZACJA TREŚCI W FORMIE ZDALNEJ ZNAJDUJE SIĘ W INFORMACJACH DLA GRUPY oraz w zespole TEAMS |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: 1.Asymilacji wiedzy: pogadanka, praca z tekstem, dyskusja 2.Samodzielnego dochodzenia do wiedzy: metoda sytuacyjna, analiza przypadków 3.Praktyczna: inscenizacja, symulacja Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wyklad +ćwiczenia)- 20+10 Przygotowanie się do zajęć, lektury- 30 Przygotowanie się do kolokwium- 30 Przygotowanie prezentacji, referatu, scenariusza- 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS- 5 |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: 1.Asymilacji wiedzy: pogadanka, praca z tekstem, dyskusja 2.Samodzielnego dochodzenia do wiedzy: metoda sytuacyjna, analiza przypadków 3.Praktyczna: inscenizacja, symulacja Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wyklad +ćwiczenia)- 20+10 Przygotowanie się do zajęć, lektury- 30 Przygotowanie się do kolokwium- 30 Przygotowanie prezentacji, referatu, scenariusza- 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS- 5 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: