Metody pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki PC-2S-MUM
TREŚCI PROGRAMOWE
- Przyczyny niepowodzeń szkolnych w uczeniu się matematyki. Psychopedagogiczna analiza trudności szkolnych.
- Zdolności matematyczne i ich zaburzenia. Dojrzałość do uczenia się matematyki i jej wyznaczniki:
• Świadomość, w jaki sposób należy liczyć przedmioty
• Odpowiedni poziom operacyjnego rozumowania;
• Zdolność do posługiwania się reprezentacją ikoniczną i symboliczną bez odwoływania się do manipulowania na przedmiotach;
• wysoki poziom odporności emocjonalnej:
• Należyta sprawność manualna, precyzja spostrzegania i koordynacja wzrokowo-ruchowa.
- Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki.
- Prezentacja wybranych metod wykorzystywanych w pracy terapeutycznej z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki. Zarys metodyki wprowadzania dzieci w sztukę konstruowania gier matematycznych.
- Omówienie postępowania terapeutycznego w pierwszym etapie terapii - do czasu osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Praktyczne omówienie ćwiczeń i pomocy dydaktycznych dotyczących metod konstruowania gier;
• orientacji przestrzennej, rytmów, liczenia;
• ustalenia równoliczności zbiorów, klasyfikacji;
• dodawanie i odejmowanie w zakresie 10;
• operacyjnego rozumowania w zakresie stałości ilości nieciągłych, układanie konsekwentnych serii;
• operacyjnego rozumowania w zakresie stałości, długości, masy, objętości płynów, wagi i ciężarów /geometria/.
- Charakterystyka postępowania terapeutycznego terapii – na drugim etapie terapii- rekonstrukcja systemu wiadomości i umiejętności matematycznych szkolnych w zakresie nauczania początkowego i w klasach IV-VI
- Praktyczne omówienie ćwiczeń i pomocy dydaktycznych dotyczących:
• dodawania i odejmowania w zakresie 10, 100, 1000.
• mnożenie i dzielenie;
• układania i rozwiązywania zadań tekstowych;
• dziesiętny system pozycyjny, kolejność wykonywania działań;
• algorytmy działań pisemnych, rozumienie pojęcia ułamka;
• zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych- ćwiczenia analizatora wzrokowego, słuchowego i ruchowego
- Konstruowanie scenariusza zajęć terapii pedagogicznej w zakresie matematyki dla dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki.
W cyklu 2020Z:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH |
W cyklu 2020Zn:
1. Dojrzałość szkolna. Strefa możliwości i najbliższych możliwości w zakresie prostych aktywności matematycznych. |
W cyklu 2021Z:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH |
W cyklu 2021Zn:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH |
W cyklu 2022Z:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH |
W cyklu 2022Zn:
OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną i usystematyzowaną wiedzę z zakresu prowadzenia zajęć z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
Wyjaśnia metodę postępowania z uczniem z trudnościami w uczeniu się matematyki korzystając z poszerzonej, uporządkowanej wiedzy
Ma uporządkowaną usystematyzowaną wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań w procesie terapeutycznym
Umiejętności
Ma pogłębione umiejętności obserwowania działalności dziecka w trakcie wykonywania zadań matematycznych w celu wskazania przyczyny trudności ucznia
Ma pogłębione umiejętności racjonalnego zaproponowania metod oraz pomocy dydaktycznych do prowadzonej działalności terapeutycznej podejmowanej w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
Ma pogłębione umiejętności zanalizowania przydatności wybranych metod i „dobrych praktyk” do realizacji działań terapeutycznych podejmowanych w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
Posiada pogłębione umiejętności zbudowania planu postępowania terapeutycznego wobec dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
Kompetencje społeczne
Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, projektuje działania pedagogiczne
Literatura
W cyklu 2020Z:
OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk – Kolczyńska (red.) (2009). Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Warszawa:Edukacja Polska Sp.z o.o. Literatura uzupełniająca: 1. Badura-Strzelczyk G. (2008). Pomóż mi policzyć to samemu. Matematyka w ujęciu Marii Montessori od 3 lat do klasy trzeciej. Opole: Wyd. Nowik. |
W cyklu 2021Z:
OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2021Zn:
OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2022Z:
OBOWIĄZKOWA: |
W cyklu 2022Zn:
OBOWIĄZKOWA: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: Link do Zespołu na Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac00c70eb3013461ea4aecb6f22b14924%40thread.tacv2/conversations?groupId=b9d7a896-c41a-46e6-a0e7-944342eed62e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: Grupa 2. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2021Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2021Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Z:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
W cyklu 2022Zn:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: