Metodyka terapii zajęciowej PC-2S-MTZ
TREŚCI PROGRAMOWE
- Pojęcie terapii zajęciowej i jej miejsce w systemie usprawniania osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Funkcje i zasady regulujące dobór metod terapii zajęciowej. Metody terapii zajęciowej: rewalidacja twórcza, zajęcia kreatywne, psychoterapia pozytywna, terapia dotykiem, psychodrama (teatr pedagogiczny), biblioterapia.
- Metodyka terapii zajęciowej w aspekcie rehabilitacji społecznej, zawodowej i lecznicze.
- Koncepcje terapeutyczne terapii zajęciowej: terapia skoncentrowana na kliencie-osobie; holistyczne podejście do człowieka, psychologia indywidualna, podejście humanistyczne.
- Diagnozowanie potrzeb uczestników warsztatów terapii zajęciowej z uwzględnieniem grup docelowych oraz osiągnięcia jak najlepszego przystosowania do życia osób z różnymi typami i stopniami niepełnosprawności.
- Czynniki warunkujące wybór odpowiednich metod, form, techniki i narzędzi terapeutycznych
- Teoretyczne założenia konstruowania programów, planów oraz konspektów zajęć terapeutycznych.
- Konstruowanie programów terapii zajęciowej z uwzględnieniem wybranej charakterystyki niepełnosprawności.
W cyklu 2021L:
(1) Wyjaśnienie pojęć: terapia zajęciowa, metoda terapii, rodzaj terapii, forma terapii, technika, narzędzie terapeutyczne. Cele i zadania terapii zajęciowej. |
W cyklu 2022L:
(1) Wyjaśnienie pojęć: terapia zajęciowa, metoda terapii, rodzaj terapii, forma terapii, technika, narzędzie terapeutyczne. Cele i zadania terapii zajęciowej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2021L: | W cyklu 2022L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna cele, zasady i metody terapii zajęciowej
Umiejętności
Potrafi planować działania terapeutyczne z wykorzystaniem metod terapii zajęciowej
Potrafi dostosować metody terapii zajęciowej do indywidualnych potrzeb osoby.
Potrafi zaprojektować procedurę oceny skuteczności stosowanych metod terapii zajęciowej
Kompetencje społeczne
Ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania terapeutyczne.
Literatura
W cyklu 2021L:
Bogucka M., Turaj A., Wyrażanie przez dzieci własnych uczuć i emocji : wykorzystanie wybranych technik arteterapii. (w:) Bogucka M., Polak K. (red.), Edukacja kulturalna w szkole, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004 |
W cyklu 2022L:
Bogucka M., Turaj A., Wyrażanie przez dzieci własnych uczuć i emocji : wykorzystanie wybranych technik arteterapii. (w:) Bogucka M., Polak K. (red.), Edukacja kulturalna w szkole, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: