Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z dysfunkcją wzroku PC-2S-MTW
- Najczęściej spotykane przyczyny uszkodzenia wzroku, ich następstwa funkcjonalne oraz konsekwencje fizyczno-zdrowotne, psychiczne i społeczne dysfunkcji wzroku
- Podstawowe definicje niewidzenia i słabowzroczności, populacja osób z dysfunkcją wzroku
- Mity i stereotypy związane z osobami z dysfunkcją wzroku
- Jak zachowywać się w obecności osoby z dysfunkcją wzroku
- Techniki poruszania się z przewodnikiem widzącym
- Ocena i modyfikacja otoczenia pod kątem potrzeb i możliwości osób z dysfunkcją wzroku
- Dostosowanie pomocy i materiałów dydaktycznych do potrzeb ucznia niewidomego i słabowidzącego
- Uczeń słabowidzący w klasie
- Pomoce, instytucje i organizacje wspomagające funkcjonowanie osób z dysfunkcją wzroku.
W cyklu 2020Zn:
Treści programowe realizowane odpowiednio na wykładzie i warsztatach Wykład WARSZTATY |
W cyklu 2021Zn:
Treści programowe realizowane odpowiednio na wykładzie i warsztatach Wykład WARSZTATY |
W cyklu 2022Zn:
Treści programowe realizowane odpowiednio na wykładzie i warsztatach Wykład WARSZTATY |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna konsekwencje wad wzroku oraz ich wpływ na proces uczenia się na sposób szkolny, rozwój społeczny i nabywanie umiejętności praktycznych
Rozumie znacznie zasady poglądowości w kształceniu uczniów z wadami wzroku
Zna środki dydaktyczne stosowane w kształceniu uczniów z wadami wzroku
Umiejętności
Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia służące poznaniu pojęć przez uczniów z wadami wzroku
Potrafi dokonać adaptacji scenariusza lekcji do potrzeb ucznia z wadą wzroku
Zna dylematy etyczne związane z integracyjnym kształceniem uczniów niesłyszących
Literatura
W cyklu 2020Zn:
Adamowicz-Hummel A. (2000), Jak zachować się w obecności osoby niewidomej lub słabowidzącej? Jak jej pomóc? W: Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo widzących. Rozdz. 2. Red. A.Adamowicz-Hummel i H.Guzowska. AWARE Europe, Warszawa; http://www.idn.org.pl/aware-europe Adamowicz-Hummel A. (2001) Posługiwanie się wzrokiem przez dzieci słabo widzące. Rozdział 2 w: Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi. MEN, Warszawa. Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa Miler-Zdanowska, K. (2010). Orientacja przestrzenna dzieci z dysfunkcją wzroku - droga do niezależności. W: J.Witczak-Nowotna (red.) Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Warszawa: BON UW. Miler-Zdanowska, K. (2015). Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z dysfunkcją wzroku. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa, Paplińska M. (2012) Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla. Przewodniki dla rodziców i nauczycieli. Trakt, Warszawa Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28 Paplińska M. (2017) Edukacja graficzna uczniów z niepełnosprawnością wzroku odzwierciedlona w IPETach – ważny czy pomijany obszar wsparcia. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.). Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji (s. 205-229). Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89 Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Indywidualny Plan Wsparcia ucznia niewidomego, jego rodziców i nauczycieli – studium przypadku W: M. Wójcik, B. Antoszewska (red.) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. UWM, Olsztyn, s. 161-182. Paplińska M. (red.) (2008) Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa; Paplińska M. (2008): Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły - przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: Gorajewska D. (red.) Wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, s 132-141 Paplińska M. (2005). ,,Zanurzanie dzieci w brajlu'' jako element holistycznej nauki języka - rozwiązania stosowane w Stanach Zjednoczonych. Szkoła Specjalna nr 4, Warszawa, Wydawnictwo APS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA www.braille.pl Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Mangold S. S. (2000), MANGOLD - Rozwojowy Program Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich, PZN Warszawa. Miler-Zdanowska, K. (2018) Edukacja uczniów z niepełnosprawnością wzroku w Polsce – szanse, zagrożenia, wyzwania. W: Zacharuk, T., Pytka, L. (red.), Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, s. 39-53 Paplińska M. (2017). Wykorzystanie polisensorycznej metody nauki czytania wypukłej grafiki w przezwyciężaniu skutków zaniedbań w edukacji niewidomej uczennicy – studium przypadku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 147-170). Warszawa: APS. Paplińska M. (2015), Młode pokolenie osób z niepełnosprawnością wzroku w paradoksie informacyjno-komunikacyjnym. W: Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494 Paplińska M. (red.) (2016) Pismo Braille’a. Z tradycją w nowoczesność. Fundacja Polskich Niewidomych „Trakt”, Warszawa. Paplińska M. (2009), Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS, Warszawa Wdówik P. (2008), Adaptacja materiałów dydaktycznych dla uczniów i studentów niewidomych i słabowidzących. W: Paplińska M. (red.), Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa Witczak-Nowotna J. (2009). Uczeń słabowidzący w klasie – wskazówki praktyczne dla nauczycieli. http://www.trakt.org.pl/viewpage.php?page_id=145 |
W cyklu 2021Zn:
Adamowicz-Hummel A. (2000), Jak zachować się w obecności osoby niewidomej lub słabowidzącej? Jak jej pomóc? W: Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo widzących. Rozdz. 2. Red. A.Adamowicz-Hummel i H.Guzowska. AWARE Europe, Warszawa; http://www.idn.org.pl/aware-europe Adamowicz-Hummel A. (2001) Posługiwanie się wzrokiem przez dzieci słabo widzące. Rozdział 2 w: Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi. MEN, Warszawa. Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa Miler-Zdanowska, K. (2010). Orientacja przestrzenna dzieci z dysfunkcją wzroku - droga do niezależności. W: J.Witczak-Nowotna (red.) Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Warszawa: BON UW. Miler-Zdanowska, K. (2015). Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z dysfunkcją wzroku. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa, Paplińska M. (2012) Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla. Przewodniki dla rodziców i nauczycieli. Trakt, Warszawa Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28 Paplińska M. (2017) Edukacja graficzna uczniów z niepełnosprawnością wzroku odzwierciedlona w IPETach – ważny czy pomijany obszar wsparcia. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.). Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji (s. 205-229). Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89 Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Indywidualny Plan Wsparcia ucznia niewidomego, jego rodziców i nauczycieli – studium przypadku W: M. Wójcik, B. Antoszewska (red.) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. UWM, Olsztyn, s. 161-182. Paplińska M. (red.) (2008) Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa; Paplińska M. (2008): Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły - przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: Gorajewska D. (red.) Wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, s 132-141 Paplińska M. (2005). ,,Zanurzanie dzieci w brajlu'' jako element holistycznej nauki języka - rozwiązania stosowane w Stanach Zjednoczonych. Szkoła Specjalna nr 4, Warszawa, Wydawnictwo APS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA www.braille.pl Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Mangold S. S. (2000), MANGOLD - Rozwojowy Program Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich, PZN Warszawa. Miler-Zdanowska, K. (2018) Edukacja uczniów z niepełnosprawnością wzroku w Polsce – szanse, zagrożenia, wyzwania. W: Zacharuk, T., Pytka, L. (red.), Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, s. 39-53 Paplińska M. (2017). Wykorzystanie polisensorycznej metody nauki czytania wypukłej grafiki w przezwyciężaniu skutków zaniedbań w edukacji niewidomej uczennicy – studium przypadku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 147-170). Warszawa: APS. Paplińska M. (2015), Młode pokolenie osób z niepełnosprawnością wzroku w paradoksie informacyjno-komunikacyjnym. W: Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494 Paplińska M. (red.) (2016) Pismo Braille’a. Z tradycją w nowoczesność. Fundacja Polskich Niewidomych „Trakt”, Warszawa. Paplińska M. (2009), Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS, Warszawa Wdówik P. (2008), Adaptacja materiałów dydaktycznych dla uczniów i studentów niewidomych i słabowidzących. W: Paplińska M. (red.), Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa Witczak-Nowotna J. (2009). Uczeń słabowidzący w klasie – wskazówki praktyczne dla nauczycieli. http://www.trakt.org.pl/viewpage.php?page_id=145 |
W cyklu 2022Zn:
Adamowicz-Hummel A. (2000), Jak zachować się w obecności osoby niewidomej lub słabowidzącej? Jak jej pomóc? W: Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo widzących. Rozdz. 2. Red. A.Adamowicz-Hummel i H.Guzowska. AWARE Europe, Warszawa; http://www.idn.org.pl/aware-europe Adamowicz-Hummel A. (2001) Posługiwanie się wzrokiem przez dzieci słabo widzące. Rozdział 2 w: Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi. MEN, Warszawa. Kończyk D. (red.) (2011) Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących. BON Uniwersytet Warszawski, Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa Miler-Zdanowska, K. (2010). Orientacja przestrzenna dzieci z dysfunkcją wzroku - droga do niezależności. W: J.Witczak-Nowotna (red.) Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Warszawa: BON UW. Miler-Zdanowska, K. (2015). Czynniki warunkujące nauczanie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się osób z dysfunkcją wzroku. W: Czerwińska, K., Paplińska, M., Walkiewicz-Krutak, M. (red.)., Tyflopedagogika we współczesnej przestrzeni edukacyjno - rehabilitacyjnej, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Warszawa, Paplińska M. (2012) Jak przygotować niewidome dziecko do nauki brajla. Przewodniki dla rodziców i nauczycieli. Trakt, Warszawa Paplińska M. (2008) Niepełnosprawność wzrokowa i jej psychospołeczna specyfika. W: Czerwińska M. (red.) Niewidomi w kulturze - od terapii do sztuki wybrane zagadnienia. Przegląd tyflologiczny Nr 1-2 (38-39). PZN, Warszawa, s. 12-28 Paplińska M. (2017) Edukacja graficzna uczniów z niepełnosprawnością wzroku odzwierciedlona w IPETach – ważny czy pomijany obszar wsparcia. W: B. Antoszewska, I. Myśliwczyk (red.). Jest człowiek z niepełnosprawnością. Pola refleksji (s. 205-229). Poznań: Wydawnictwo Naukowe SILVA RERUM Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Kompleksowa diagnoza dziecka niewidomego, jego sytuacji w domu i szkole – studium przypadku. W: B. Antoszewska, M. Wójcik (red.) Diagnoza i metody wspomagania rozwoju. UWM, Olsztyn, s. 71-89 Paplińska M. Witczak-Nowotna J. (2015) Indywidualny Plan Wsparcia ucznia niewidomego, jego rodziców i nauczycieli – studium przypadku W: M. Wójcik, B. Antoszewska (red.) Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. UWM, Olsztyn, s. 161-182. Paplińska M. (red.) (2008) Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa; Paplińska M. (2008): Dziecko z niepełnosprawnością wzrokową na progu szkoły - przygotowania, możliwości i realne wsparcie. W: Gorajewska D. (red.) Wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, s 132-141 Paplińska M. (2005). ,,Zanurzanie dzieci w brajlu'' jako element holistycznej nauki języka - rozwiązania stosowane w Stanach Zjednoczonych. Szkoła Specjalna nr 4, Warszawa, Wydawnictwo APS LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA www.braille.pl Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Mangold S. S. (2000), MANGOLD - Rozwojowy Program Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich, PZN Warszawa. Miler-Zdanowska, K. (2018) Edukacja uczniów z niepełnosprawnością wzroku w Polsce – szanse, zagrożenia, wyzwania. W: Zacharuk, T., Pytka, L. (red.), Możliwości i ograniczenia edukacji inkluzyjnej. Egzemplifikacje, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, s. 39-53 Paplińska M. (2017). Wykorzystanie polisensorycznej metody nauki czytania wypukłej grafiki w przezwyciężaniu skutków zaniedbań w edukacji niewidomej uczennicy – studium przypadku. W: K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska (red.), Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych (s. 147-170). Warszawa: APS. Paplińska M. (2015), Młode pokolenie osób z niepełnosprawnością wzroku w paradoksie informacyjno-komunikacyjnym. W: Czerwińska K., Paplińska M., Walkiewicz-Krutak M. (red.) (2015) Tyflopedagogika wobec współczesnych przemian w przestrzenni edukacyjno-rehabilitacyjnej. APS, Warszawa Paplińska M. (2007) Możliwości i zakres adaptacji zadań testowych dla niewidomych uczniów (w): Pedagogika specjalna - koncepcje i rzeczywistość, T. Żółkowska (red). Uniwersytet Szczeciński, Szczecin s. 489-494 Paplińska M. (red.) (2016) Pismo Braille’a. Z tradycją w nowoczesność. Fundacja Polskich Niewidomych „Trakt”, Warszawa. Paplińska M. (2009), Nauka brajla w weekend. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli, wykładowców pracujących z niewidomym uczniem i studentem. APS, Warszawa Wdówik P. (2008), Adaptacja materiałów dydaktycznych dla uczniów i studentów niewidomych i słabowidzących. W: Paplińska M. (red.), Uczeń i student z dysfunkcją wzroku – nowe podejście, nowe możliwości. Uniwersytet Warszawski, Warszawa Witczak-Nowotna J. (2009). Uczeń słabowidzący w klasie – wskazówki praktyczne dla nauczycieli. http://www.trakt.org.pl/viewpage.php?page_id=145 |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Link do wykładu Link do warsztatów gr 1 Link do warsztatów gr 2 Metody kształcenia: ECTS 3 |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: ECTS 3 |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: ECTS 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: