Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym PC-2S-MTN
TREŚCI PROGRAMOWE
- Podstawy teoretyczne niedostosowania społecznego - wyjaśnienie terminów: metodyka, dydaktyka, resocjalizacja, socjalizacja, niedostosowanie społeczne, zagrożenie niedostosowaniem społecznym, profilaktyka społeczna
- Rozpoznawanie teoretyczne niedostosowania społecznego z uwzględnieniem stanu osobowościowego, psychologicznego, socjologicznego, behawioralnego - różnice między poszczególnymi terminami i zagadnieniami dotyczącymi niedostosowania społecznego: zwichnięta socjalizacja, demoralizacja, socjalizacja podkulturowa; asocjalność i demoralizacja, Mechanizmy psychospołeczne niedostosowania społecznego
- Uwarunkowań niedostosowania społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem czynników środowiskowych i biologicznych, sposoby diagnozowania niedostosowania społecznego; przyczyn niedostosowania społecznego z uwzględnieniem poszczególnych czynników biologicznych oraz środowiskowych
- Diagnostyka niedostosowania społecznego
- Objawy i przyczyny niedostosowania społecznego
- Wybrane metody pracy z uczniem niedostosowanym społecznie: resocjalizacja przez sport, drama, muzykoterapia, plastyka, ekonomia punktowa,
- Specyfika doboru metod oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych z uwzględnieniem osobowość wychowanka; Czynniki dojrzałości interpersonalnej wychowanka jako różnicującego w podejmowaniu działań resocjalizacyjnych, edukacyjnych i profilaktycznych.
- Analiza indywidualnych przypadków pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym, problemowe zachowania uczniów, metody oddziaływania na uczniów oraz procedury postępowania:
• zachowania lękowe
• zachowania bierne
• zachowania nerwowe
• zachowania agresywne
• zachowania negatywistyczne
• zachowania autodestrukcyjne
• problemowe zachowania seksualne
W cyklu 2020Zn:
Celem zajęć jest stworzenie podstaw do zrozumienia i stosowania rozmaitych strategii i procedur profilaktycznych, wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych realizowanych podczas pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Ad. 1 |
W cyklu 2021Zn:
Celem zajęć jest stworzenie podstaw do zrozumienia i stosowania rozmaitych strategii i procedur profilaktycznych, wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych realizowanych podczas pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Ad. 1 |
W cyklu 2022Zn:
Celem zajęć jest stworzenie podstaw do zrozumienia i stosowania rozmaitych strategii i procedur profilaktycznych, wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych realizowanych podczas pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Ad. 1 |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna specyfikę psychicznego, społecznego i edukacyjnego funkcjonowania uczniów z niedostosowaniem społecznym i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Zna sposoby dostosowania procesu kształcenia do indywidualnych, specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niedostosowaniem społecznym i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Zna zasady tworzenia i metody socjoterapii
Umiejętności
Potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z niedostosowaniem społecznym i zagrożonego niedostosowaniem społecznym
Potrafi, na podstawie orzeczenia oraz WOPFU, określić cele terapeutyczne w odniesieniu do uczniów z niedostosowaniem społecznym i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Potrafi przeprowadzić rozmowę z rodzicami/opiekunami ucznia z niedostosowaniem społecznym lub zagrożonego niedostosowaniem społecznym
Zna dylematy etyczne związane z integracyjnym kształceniem uczniów niesłyszących
Literatura
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Praca na odległość: ink- wykład |
W cyklu 2021Zn:
Godziny kontaktowe: ćwiczenia + wykład 20 |
W cyklu 2022Zn:
Godziny kontaktowe: ćwiczenia + wykład 20 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: