Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną PC-2S-MTI
TREŚCI PROGRAMOWE
- Definiowanie niepełnosprawności oraz niepełnosprawności intelektualnej
- Charakterystyka funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną
- Charakterystyka funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną
- Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką sprzężoną niepełnosprawnością
- Przegląd wybranych metod wspomagających rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – zastosowanie metod w planowaniu pracy terapeutycznej i edukacyjnej dziecka:
- Metoda Porannego Kręgu
- Programy aktywności Knillów
- metoda „Kształtowania Rozumnego Działania” Felicity Affolter
- Metody behawioralne: Modyfikacja zachowań
- Metody oddziaływania na zaburzenia sensoryczne
- Metody grupowe: muzykoterapia, Metoda Dobrego Startu, Psychomotoryka, grupa Rozwijania Ruchowego metodą Weroniki Sherborne, GRUS.
- Radzenie sobie w sytuacjach trudnych - zakłócające zachowania dzieci i konstruktywne interwencje wychowawcze.
W cyklu 2020Zn:
Treści przedmiotu: 1. Definiowanie niepełnosprawności oraz niepełnosprawności intelektualnej (Światowa Organizacja Zdrowia, DSM-V, ICD 10) 2. Charakterystyka funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną.Charakterystyka funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką sprzężoną niepełnosprawnością 3. Przegląd wybranych metod wspomagających rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – zastosowanie metod w planowaniu pracy terapeutycznej i edukacyjnej dziecka: a. Metoda Ośrodków Pracy b. Metoda Porannego kręgu c. Programy aktywności Knillów d. Metoda F. Affolter. e. Metody oddziaływania na zaburzenia sensoryczne. SI, Snoezellen, MRR Sherborne. 4. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych - zakłócające zachowania dzieci i konstruktywne interwencje |
W cyklu 2021Zn:
Treści przedmiotu: |
W cyklu 2022Zn:
Treści przedmiotu: 1. Definiowanie niepełnosprawności oraz niepełnosprawności intelektualnej (Światowa Organizacja Zdrowia, DSM-V, ICD 10) 2. Charakterystyka funkcjonowania osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną.Charakterystyka funkcjonowania osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką sprzężoną niepełnosprawnością 3. Przegląd wybranych metod wspomagających rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – zastosowanie metod w planowaniu pracy terapeutycznej i edukacyjnej dziecka: a. Metoda Ośrodków Pracy b. Metoda Porannego kręgu c. Programy aktywności Knillów d. Metoda F. Affolter. e. Metody oddziaływania na zaburzenia sensoryczne. SI, Snoezellen, MRR Sherborne. 4. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych - zakłócające zachowania dzieci i konstruktywne interwencje |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna konsekwencje niepełnosprawności intelektualnej dla rozwoju umiejętności poznawczych i społecznych uczniów
Zna możliwości realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Zna przesłanki teoretyczne, rozwiązania metodyczne oraz efektywność konstruktywistycznych programów kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Umiejętności
Potrafi zaprojektować zajęcia edukacyjne z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie z wykorzystaniem odpowiedniej metody aktywizującej
Potrafi dostosować sprawdzian wiadomości i umiejętności do możliwości ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę zapewnienia dostępu do edukacji integracyjnej na wysokim poziomie uczniom z niepełnosprawnością intelektualną
Literatura
W cyklu 2020Zn:
Affolter, F. (1997). Spostrzeganie. Rzeczywistość. Język. Warszawa: WSiP Olechnowicz, H. (2012). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Programy i metody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (część 1). „Szkoła Specjalna”, nr 3, s. 215 – 223. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (część 2). „Szkoła Specjalna”, nr 4, s. 296 – 302. Uzupełniająca: Delacato, C. (1995). Dziwne, niepojęte, autystyczne dziecko. Warszawa: SYNAPSIS. Kielin, J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. Knill M.,Knill Ch. (1995). Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej, MEN. |
W cyklu 2021Zn:
Affolter, F. (1997). Spostrzeganie. Rzeczywistość. Język. Warszawa: WSiP |
W cyklu 2022Zn:
Affolter, F. (1997). Spostrzeganie. Rzeczywistość. Język. Warszawa: WSiP Olechnowicz, H. (2012). Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Programy i metody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (część 1). „Szkoła Specjalna”, nr 3, s. 215 – 223. Marcinkowska, B. (2011). Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną (część 2). „Szkoła Specjalna”, nr 4, s. 296 – 302. Uzupełniająca: Delacato, C. (1995). Dziwne, niepojęte, autystyczne dziecko. Warszawa: SYNAPSIS. Kielin, J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. Knill M.,Knill Ch. (1995). Programy aktywności. Świadomość ciała. Kontakt i komunikacja. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej, MEN. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
kod zespołu Teams laboratorium/warsztaty: amr8dhf wykład link do zespołu w Teams: ECTS:3 |
W cyklu 2021Zn:
ECTS:3 |
W cyklu 2022Zn:
ECTS:3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: