Metodyka pracy surdologopedycznej PC-2S-MSU
- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.
- Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej.
- Metody diagnozowania w surdologopedii.
- Prezentacja przygotowanych pomocy do ćwiczeń wstępnych.
- Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.
- Omówienie i prezentowanie rodzajów ćwiczeń słuchowych.
- Wychowanie słuchowe a trening słuchowy.
W cyklu 2020Zn:
- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. |
W cyklu 2021Z:
- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat metod rozwoju językowego dziecka z wadą słuchu sposobów oceny postępów
Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje metodyczne wychowania słuchowego dziecka z wadą słuchu oraz metody wspomagające jego rehabilitację.
Posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju mowy dziecka z wadą słuchu oraz czynników je warunkujących.
Ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych do niej narzędzi diagnostycznych.
Umiejętności
Potrafi zastosować w praktyce metodę audytywno-werbalną.
Potrafi przygotować prezentację z wykorzystaniem poszczególnych metod z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć oraz pomocami.
Potrafi wykorzystać w praktyce metodę verbotonalną.
Umie opracować program wychowania słuchowego dla danego dziecka z wadą słuchu.
Potrafi przeprowadzić diagnozę surdologopedyczną, opracować scenariusz zajęć surdologopedycznych, przeprowadzić je, przygotować właściwie dobrane, opracowane i wykonane pomoce do zajęć.
Kompetencje społeczne
Jest odpowiedzialny za przygotowanie się do zajęć i przeprowadzenie ich.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: podająca, problemowa
Nakład pracy studenta
Obowiązkowa obecność na zajęciach 9 godz. ćwiczeń;
9 godz. wykład
Opracowanie konspektu zajęć 10 godz
Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych 9 godz
Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej 9 godz
Przygotowanie do egzaminu 20 godz.
Sposoby pomiaru efektów kształcenia - egzamin ustny
Literatura
Gałkowski T. Jastrzębowska G (red.). Logopedia , Opole 1999
Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010.
Kurkowski Z.M. Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1996
Krakowiak K., Panasiuk M. Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992
Lowe A. Wychowanie słuchowe, PZWL Warszawa,1985.
Prożych A. Radziszewska –Konoka M. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, WWW.dzwiekimarzen.pl
Rodak H. Terapia dziecka z wada wymowy, PFZM, 1992.
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Nakład pracy studenta Opracowanie konspektu zajęć Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych. Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej. |
W cyklu 2021Z:
Obowiązkowa obecność na zajęciach również prowadzonych zdalnie. Opracowanie konspektu zajęć Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych. Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej. |
W cyklu 2021Zn:
Nakład pracy studenta Opracowanie konspektu zajęć 10 godz Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych. 10 godz Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej. 10godz Przygotowanie do egzaminu 10 godz |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania Obowiązkowa obecność na zajęciach Opracowanie konspektu zajęć Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych. Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej. |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: podająca, poglądowa, praktycznego działania Obowiązkowa obecność na zajęciach Opracowanie konspektu zajęć Przygotowanie po 4 pomocy do ćwiczeń oddechowych, głosowych, usprawniających narządy artykulacyjne, słuchowych. Przygotowanie domina logopedycznego lub gry dydaktycznej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: