Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych PC-2S-MRW
TREŚCI PROGRAMOWE
- Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością intelektualną
- Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością intelektualną.
- Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej.
- Znaczenie dotyku w terapii osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
- Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób ze złożoną głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
- Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością.
- Edukacja osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną – istota i złożoność zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- Charakterystyka funkcjonowania zespołów rewalidacyjno-wychowawczych
- Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych.
- Współpraca terapeutów z rodzicami osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
- Dorosłość osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
W cyklu 2020L:
1.Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 2. Istota procesu rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 4. Znaczenie dotyku w terapii osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina. 6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych. 7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. 8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym. |
W cyklu 2020Ln:
1. Głęboka niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza. 2. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Rehabilitacja i terapia osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną - cele, zasady, formy. 3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 4. Znaczenie dotyku i zachowań komunikacyjnych w terapii osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina, Stymulacja bazalna. 6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych, zachowania problemowe osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. 8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym. |
W cyklu 2021L:
1. Głęboka niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza. 2. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Rehabilitacja i terapia osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną - cele, zasady, formy. 3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 4. Znaczenie dotyku i zachowań komunikacyjnych w terapii osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina, Stymulacja bazalna. 6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych, zachowania problemowe osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. 8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym. |
W cyklu 2021Ln:
1. Głęboka niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza. 2. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Rehabilitacja i terapia osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną - cele, zasady, formy. 3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 4. Znaczenie dotyku i zachowań komunikacyjnych w terapii osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina, Stymulacja bazalna. 6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych, zachowania problemowe osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. 8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym. |
W cyklu 2022L:
1. Głęboka niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza. 2. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Rehabilitacja i terapia osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną - cele, zasady, formy. 3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 4. Znaczenie dotyku i zachowań komunikacyjnych w terapii osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina, Stymulacja bazalna. 6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych, zachowania problemowe osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. 8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym. |
W cyklu 2022Ln:
1. Głęboka niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza. 2. Charakterystyka funkcjonowania osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 3. Rehabilitacja i terapia osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną - cele, zasady, formy. 3. Charakterystyka faz rozwojowych poszczególnych sfer rozwoju w oparciu o teorię J. Piageta - istotnych w procesie diagnozy funkcjonalnej i planowania pracy rehabilitacyjnej. 4. Znaczenie dotyku i zachowań komunikacyjnych w terapii osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Istota czynności pielęgnacyjnych w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: strukturalizacja czynności („ kalendarze przedmiotowe”); stałość czasu, miejsca, osoby; treningi czynności codziennych: trening karmienia, trening ubierania i rozbierania, trening czynności higienicznych. 5. Metody wykorzystywane w rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną: program „Świadomość ciała, kontakt i komunikacja” M i Ch. Knillów (trening) oraz program „Dotyk i komunikacja” M. Ch. Knillów; stymulacja polisensoryczna- zasady i specyfika prowadzenia zajęć; metoda „Poranny Krąg, czyli stymulacja sensoryczna według pór roku” w opracowaniu J. Kielina, Stymulacja bazalna. 6. Metodyka postępowania wychowawczego w sytuacjach trudnych, zachowania problemowe osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. 7. Współpraca terapeutów z opiekunami dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. 8. Dorosłość osób z głęboką wieloraką niepełnosprawnością- złożoność problemów w postępowaniu terapeutycznym. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna cele, zasady, metody i formy zajęć rewalidacyjno - wychowawczych,
Umiejętności
Potrafi opracować scenariusz zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną oraz scenariusz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Potrafi skonstruować indywidualny program rewalidacyjno-wychowawczy
Potrafi dostosować proces rewalidacyjno – wychowawczy do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia
Kompetencje społeczne
Potrafi współpracować w grupie realizując zadania
Literatura
W cyklu 2020L:
1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP. 2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. 3.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszawa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”. 4.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS |
W cyklu 2020Ln:
1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP. 2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. 4.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszawa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”. 5.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS |
W cyklu 2021L:
1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP. 2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. 4.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszawa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”. 5.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS |
W cyklu 2021Ln:
1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP. 2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. 4.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszawa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”. 5.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS |
W cyklu 2022L:
1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP. 2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. 4.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszawa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”. 5.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS |
W cyklu 2022Ln:
1.Frohlich A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa: WSiP. 2.Kielin J. (2013). Rozwój daje radość. Gdańsk: GWP. 4.Kwiatkowska M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszawa: Oficyna Dziennikarzy i Literatów „Pod Wiatr”. 5.Marcinkowska B., Wołowicz A. (2010). Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: APS |
Uwagi
W cyklu 2020L:
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: wykład dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTA: liczba godzin kontaktowych: 30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 60 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 LINK DO ZESPOŁU W APLIKACJI MICROSOFT TEAMS |
W cyklu 2020Ln:
Metody: |
W cyklu 2021L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 15 Przygotowanie się do zajęć - 30 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Przygotowanie studiów przypadku-programów- 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 98 Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2021Ln:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 15 Przygotowanie się do zajęć - 30 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Przygotowanie studiów przypadku-programów- 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 98 Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2022L:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 15 Przygotowanie się do zajęć - 30 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Przygotowanie studiów przypadku-programów- 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 98 Liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2022Ln:
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 15 Przygotowanie się do zajęć - 30 Przygotowanie się do zaliczenia - 40 Przygotowanie studiów przypadku-programów- 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 98 Liczba punktów ECTS - 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: