Metodyka pracy kuratora sądowego PC-2S-MPK
TREŚCI PROGRAMOWE
- Miejsce kurateli w polskim systemie prawnym. Rys historyczny kurateli sądowej;
- Ustawa o kuratorach sądowych (2001): organizacja służby kuratorskiej; rola i zadania kuratora sądowego (kuratorzy rodzinni oraz kuratorzy dla dorosłych); kwalifikacje, uprawnienia i obowiązki kuratorów zawodowych i społecznych; aktualna sytuacja kuratorów w Polsce – dane statystyczne;
- Kodeks etyki kuratora sądowego;
- Diagnoza i wywiady środowiskowe - podstawowe zadania kuratorów sądowych. Cele, rodzaje oraz przepisy regulujące przeprowadzanie wywiadów. Pierwszy kontakt z podopiecznym – symulacja;
- Metodyka pracy kuratorów sądowych.
- Współpraca ze środowiskiem, etapy i zasady pracy w nadzorze prowadzonym metodą casework;
- Kurator dla dorosłych jako instytucja systemu karnego. Rodzaje dozorów, cel i podstawy prawne;
- Nadzory w sprawach opiekuńczych – podstawowe zadania i dylematy moralne kuratorów rodzinnych. Tworzenie programów oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych. Sądowe kontakty rodziców z dzieckiem;
- Postępowanie z nieletnimi - metoda kontraktu, cele i zadania nadzoru. Konstruowanie programów oddziaływań profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Placówki wspierające działania kuratorów (m.in. Kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą);
- Nadzór nad osobami zobowiązanymi do leczenia odwykowego – zadania kuratorów. Procedura umieszczenia zobowiązanego w placówce stacjonarnej. Omówienie najczęstszych problemów, z jakimi stykają się kuratorzy prowadzący tego typu sprawy;
- Współpraca kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi (policja, ośrodki pomocy społecznej, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, instytucje resocjalizujące i socjoterapeutyczne, OZSS).
W cyklu 2020Z:
Treści: |
W cyklu 2020Zn:
Treści: |
W cyklu 2021Z:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z metodyką pracy kuratora sądowego w Polsce oraz przybliżenie zawodu kuratora sądowego w Polsce. |
W cyklu 2021Zn:
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z metodyką pracy kuratora sądowego w Polsce oraz przybliżenie zawodu kuratora sądowego w Polsce. |
W cyklu 2022Z:
Treści: |
W cyklu 2022Zn:
Treści: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Szeroko charakteryzuje najważniejsze elementy funkcjonowania systemu kurateli sądowej w Polsce, w tym podstawy prawne i instytucje wspierające, dostrzega różnice między działalnością kuratorów i innych grup pomocowych.
Różnicuje grupy podopiecznych, z którymi pracują kuratorzy sądowi, a także sposoby diagnozy ich problemów.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu analizy złożonych problemów podopiecznych kuratorów sądowych.
Rozróżnia potrzeby i możliwości rozwojowe podopiecznych kuratorów i potrafi dobrać do poszczególnych osób odpowiednie metody pracy.
Potrafi skonstruować program oddziaływań dla podopiecznego pozostającego pod nadzorem/dozorem kuratora, interpretując odpowiednio posiadane informacje.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Literatura
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Akty prawne: Literatura uzupełniająca: Jedynak T., Stasiak K. (2007) Funkcjonowanie polskiej kurateli sądowej w świetle regulacji prawnych: zadania kuratorów., Warszawa: Fundacja Prawo Europejskie Marzec-Holka K. (1994) Instytucja społecznych kuratorów sądowych w świetle badań. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP. Paszkiewicz A. (2006) Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum. Paszkiewicz A. (2010) Teoretyczny model wychowania resocjalizującego w środowisku otwartym. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej Porembska M. (2014) Współpraca ze środowiskiem lokalnym w działalności kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w: Marzec-Holka K., Mirosław-Nawrocka K., Moleda J. (red.) Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji. Warszawa: Wydawnictwo APS Porembska M. (2017). Konflikty okołorozwodowe a działania kuratorów sądowych ds. rodzinnych i nieletnich. W: Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.) „Resocjalizować, ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej”. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Porembska M. (2016) Formy oddziaływań wychowawczych kuratora sądowego w opinii nieletnich. W:Jůzl M., Jarosz E., Marková D., Neslušanová S. (red.) Sociální pedagogika 2016. Budoucnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů. Brno: Institut mezioborových studií. Witkowska-Paleń A. (2008) Instytucja społecznego kuratora sądowego w opinii osób pełniących funkcję kuratora. Stalowa Wola: Katolicki Uniwersytet Lubelski Wirkus Ł. (2015) Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls Wirkus Ł. (red.) (2017) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszalek Wysocka E. (2009) Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zinkiewicz B. red. (2006) Współczesna kuratela sądowa. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej. M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak (2016) Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Kraków: Wydawnictwo Impuls |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Akty prawne: Literatura uzupełniająca: Jedynak T., Stasiak K. (2007) Funkcjonowanie polskiej kurateli sądowej w świetle regulacji prawnych: zadania kuratorów., Warszawa: Fundacja Prawo Europejskie Marzec-Holka K. (1994) Instytucja społecznych kuratorów sądowych w świetle badań. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP. Paszkiewicz A. (2006) Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy rodzinnego kuratora sądowego, Lublin: Norbertinum. Paszkiewicz A. (2010) Teoretyczny model wychowania resocjalizującego w środowisku otwartym. Białystok: Wyższa Szkoła Administracji Publicznej Porembska M. (2014) Współpraca ze środowiskiem lokalnym w działalności kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w: Marzec-Holka K., Mirosław-Nawrocka K., Moleda J. (red.) Współczesne wzory i uwarunkowania procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji. Warszawa: Wydawnictwo APS Porembska M. (2017). Konflikty okołorozwodowe a działania kuratorów sądowych ds. rodzinnych i nieletnich. W: Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.) „Resocjalizować, ale jak we współczesnej rzeczywistości społecznej”. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW Porembska M. (2016) Formy oddziaływań wychowawczych kuratora sądowego w opinii nieletnich. W:Jůzl M., Jarosz E., Marková D., Neslušanová S. (red.) Sociální pedagogika 2016. Budoucnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů. Brno: Institut mezioborových studií. Witkowska-Paleń A. (2008) Instytucja społecznego kuratora sądowego w opinii osób pełniących funkcję kuratora. Stalowa Wola: Katolicki Uniwersytet Lubelski Wirkus Ł. (2015) Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Wydawnictwo Impuls Wirkus Ł. (red.) (2017) Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszalek Wysocka E. (2009) Diagnoza w resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zinkiewicz B. red. (2006) Współczesna kuratela sądowa. Mysłowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej. M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak (2016) Polska kuratela sądowa na przełomie wieków. Kraków: Wydawnictwo Impuls |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Zarys metodyki pracy kuratora sądowego. T. Jedynak, K. Stasiak (red). LexisNexis, Warszawa 2010, A. Chmielewska, Ochrona i wsparcie rodziny w pracy z osobami objętymi dozorem kuratora sądowego, Mado, Toruń 2014, A. Chmielewska, 100 - lecie kurateli sądowej w Polsce: wyzwania kuratora sądowego w kontekście współczesnych problemów społecznych [w] E. Grudziewska, M. Mikołajczyk, J. Zozula (red) Pomoc społeczna i praca socjalna w dobie dynamicznych przemian społecznych. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019, s.227 - 241 A. Janus - Dębska, M. Gronkiewicz - Ostaszewska, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badania ankietowego, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2016, Ł. Kwadrans, Metody pracy wychowawczo - resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich, Prawo karne i kryminologia, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2019 Akty prawne: Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020, poz. 167), Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 sierpnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania wywiadów środowiskowych o nieletnich (Dz.U. 2001, nr 90, poz. 1010), Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 roku w sprawie ośrodków kuratorskich (Dz.U. 2001, nr 120, poz. 1294), Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 roku w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (Dz.U.2014, poz. 989) |
W cyklu 2021Zn:
Literatura obowiązkowa: Zarys metodyki pracy kuratora sądowego. T. Jedynak, K. Stasiak (red). LexisNexis, Warszawa 2010, A. Chmielewska, Ochrona i wsparcie rodziny w pracy z osobami objętymi dozorem kuratora sądowego, Mado, Toruń 2014, A. Chmielewska, 100 - lecie kurateli sądowej w Polsce: wyzwania kuratora sądowego w kontekście współczesnych problemów społecznych [w] E. Grudziewska, M. Mikołajczyk, J. Zozula (red) Pomoc społeczna i praca socjalna w dobie dynamicznych przemian społecznych. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2019, s.227 - 241 A. Janus - Dębska, M. Gronkiewicz - Ostaszewska, Bezpieczeństwo kuratorów sądowych w świetle badania ankietowego, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2016, Ł. Kwadrans, Metody pracy wychowawczo - resocjalizacyjnej i profilaktycznej stosowane przez kuratorów sądowych wykonujących orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich, Prawo karne i kryminologia, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2019 Akty prawne: Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych (Dz.U. 2020, poz. 167), Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 sierpnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania wywiadów środowiskowych o nieletnich (Dz.U. 2001, nr 90, poz. 1010), Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 roku w sprawie ośrodków kuratorskich (Dz.U. 2001, nr 120, poz. 1294), Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2003 roku w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania uprawnień i obowiązków kuratorów sądowych (Dz.U.2014, poz. 989) |
W cyklu 2022Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusje, filmy, analiza sprawozdań kuratorskich, symulacja czynności kuratorskich. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15, przygotowanie się do zajęć, lektury - 10, przygotowanie się do zaliczenia: 10, praca własna studenta - 10 Liczba punktów ECTS: 5.0. |
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusje, filmy, analiza sprawozdań kuratorskich, symulacja czynności kuratorskich. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 20, przygotowanie się do zajęć, lektury - 15, przygotowanie się do zaliczenia: 15, praca własna studenta - 20 Liczba punktów ECTS: 5.0. |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia: dyskusja akademicka, prezentacje multimedialne, analiza wybranych tekstów źródłowych i aktów prawnych, analiza przypadku: planowanie czynności realizowanych przez kuratorów sądowych, prowadzenie dokumentacji, sporządzanie kart czynności oraz właściwych sprawozdań Nakład pracy studenta: 20 godzin kontaktowych, |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia: dyskusja akademicka, prezentacje multimedialne, analiza wybranych tekstów źródłowych i aktów prawnych, analiza przypadku: planowanie czynności realizowanych przez kuratorów sądowych, prowadzenie dokumentacji, sporządzanie kart czynności oraz właściwych sprawozdań Nakład pracy studenta: 20 godzin kontaktowych, |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusje, filmy, analiza sprawozdań kuratorskich, symulacja czynności kuratorskich. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15, przygotowanie się do zajęć, lektury - 15, przygotowanie się do zaliczenia: 15, praca własna studenta - 20 Liczba punktów ECTS: 5.0. |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia: prezentacje multimedialne, dyskusje, filmy, analiza sprawozdań kuratorskich, symulacja czynności kuratorskich. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 15, przygotowanie się do zajęć, lektury - 15, przygotowanie się do zaliczenia: 15, praca własna studenta - 20 Liczba punktów ECTS: 5.0. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: