Metodyka pracy z uczniem w grupie zróżnicowanej PC-2S-MPG
TREŚCI PROGRAMOWE
- Grupa, jako zbiorowość jednostek, jej prawa w społeczeństwie w kwestii przyjmowania pewnych pozycji i zależności jednostek. Role w grupie. Wielokierunkowe porozumiewanie się w grupie. Trudności / wady pracy grupowej: Praca w grupach – organizacja zespołów oraz ich ocena.
- Etapy uczenia się w klasie w małych grupach, organizacja klasy, kierowanie małymi grupami. Tutoring rówieśniczy jako forma wsparcia dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Praca w małych grupach i uczenie się kooperacyjne jako strategia dialogowej edukacji, aranżacja przestrzeni do pracy w grupach.
- Ocenianie włączające i ocenianie kształtujące w grupie zróżnicowanej.
- Analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych pod kątem dostosowania zawartych w niej treści do zróżnicowanych potrzeb uczniów.
- Analiza przykładowego programu nauczania (jego celów lub planowanych efektów) pod kątem trudności w jego realizacji przez uczniów o specjalnych bądź specyficznych potrzebach edukacyjnych.
- Zadania nauczyciela w kształceniu włączającym. Zespół wspierający i zasady dobrej współpracy. Współpraca z rodzicami.
- Organizacja klasy w kształceniu włączającym z uwzględnieniem klimatu klasy. Elastyczność doboru i stosowania metod w kształceniu włączającym.
- Omówienie wybranych metod aktywizujących krąg praca w małych grupach (zasady doboru par i grup oraz różne techniki pracy grupowej) rysunek, linia czasu. gry i zabawy dydaktyczne, burza mózgów, dyskusja, za i przeciw”, drama, metoda projektów, mapa pojęciowa, meta plan, piramida priorytetów.
- Rola współpracy i wsparcia rówieśniczego w kształceniu włączającym. Dostosowanie form i warunków sprawdzania wiedzy i umiejętności do zdiagnozowanych u uczniów zaburzeń.
- Ocenianie i motywowanie uczniów, umiejętne stosowanie pochwał.
W cyklu 2020Ln:
Wykład: |
W cyklu 2021Ln:
Wykład: |
W cyklu 2022Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2021Ln: | W cyklu 2022Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zasady uniwersalnego projektowania zajęć edukacyjnych
Zna podstawowe cechy koncepcji nauczania otwartego
Zna programy tutoringu rówieśniczego
Zna podstawę programową kształcenia ogólnego i jej zastosowania w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zna zadania nauczyciela wspierającego (nauczyciela ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym) pracującego w klasie integracyjnej
Umiejętności
Potrafi zmodyfikować karty pracy do specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia
Umie stosować poznane metody aktywne i umiejętnie dobierać je do zaistniałej na lekcji sytuacji
Opracowuje scenariusz zajęć w klasach integracyjnych z uwzględnieniem możliwości ich indywidualizacji w konwencji nauczania otwartego
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę doskonalenia sposobów kształcenia w Polsce w celu lepszego dostosowania nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów
Literatura
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: 1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: 1. Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Oficyna E.Brudnik, A.Moszyńska, B.Owczarska Wydawnicza G&P, Poznań 2000."Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS Kielce 2000. |
W cyklu 2021Ln:
Literatura obowiązkowa: 1. Al-Khamisy D., Edukacja włączająca edukacją dialogu. W poszukiwaniu modelu edukacji dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym,. Wyd. APS, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: 1. Rau K., Ziętkiewicz E.: Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji. Oficyna E.Brudnik, A.Moszyńska, B.Owczarska Wydawnicza G&P, Poznań 2000."Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie" Zakład Wydawniczy SFS Kielce 2000. |
W cyklu 2022Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
Nakład pracy studenta: Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w aplikacji Teams. Linki do zespołów: GR. ĆWI II ZU/PC-EIWw1 GR. WYKŁADOWA II ZU/PC-EIW |
W cyklu 2021Ln:
Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Ln:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: