Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych PC-2S-MOR
Tematyka wykładów:
1.Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań.
Metodyka pracy resocjalizacyjnej w systemie nauk o wychowaniu specjalnym jednostek nieprzystosowanych społecznie. Pojęcie metody i metodyki. Powiązanie metodyki z innymi dyscyplinami naukowymi.
2.Zasady, reguły i dyrektywy postępowania wychowawczego określające metodykę wychowania w zakładach resocjalizacyjnych dla nieletnich. Rodzaje metod i środków oddziaływania resocjalizacyjnego oraz ich charakterystyka - temat zrealizowany.
3.Zastosowanie ekonomii punktowej w resocjalizacji. Ogólne zasady stosowania ekonomii punktowej. Organizacyjne formy zastosowania ekonomii punktowej w resocjalizacji. Behawioralne ujęcie programów resocjalizacyjnych.
4.Rola edukacji w resocjalizacji. Miejsce nauczania i szkolenia zawodowego w procesie resocjalizacji jednostek nieprzystosowanych społecznie. Nauczanie w zakładach karnych. Szkoły w zakładach poprawczych. Motywacja więźniów oraz wychowanków do nauki. Przydatność wykształcenia. Funkcje kształcenia osób odbywających karę pozbawienia wolności. Centrum Kształcenia Ustawicznego jako przykład kompleksowej formy nauczania osób odbywających kare pozbawienia wolności.
5.Oddziaływanie przez pracę jako metoda resocjalizacji. Przykłady zastosowania metody (zatrudnianie osób odbywających karę pozbawienia wolności, wychowanków placówek dla nieletnich). Rola i znaczenie pracy w resocjalizacji niedostosowanych społecznie. Możliwości i warunki zatrudniania wychowanka w zakładzie poprawczym, skazanego podczas odbywania kary pozbawienia wolności.
6.Kulturotechnika jako metoda resocjalizacji. Resocjalizująca rola kultury w resocjalizacji. Działalność kulturalno-oświatowa w oddziaływaniach resocjalizacyjnych. Zastosowanie arteterapii w pracy z jednostkami nieprzystosowanymi społecznie. Resocjalizacyjna rola wychowania fizycznego i sportu w resocjalizacji nieletnich. Muzyka jako element wspierający proces resocjalizacji. Plastyka jako metoda wspomagająca proces resocjalizacji nieletnich.
7.Wykorzystanie psychodramy i socjodramy w resocjalizacji. Pojęcie psychodramy i socjodramy. Analiza procedury socjo- i psycho- dramatycznej. Przebieg zajęć socjo- i psychodramatycznych. Formy, elementy i techniki psychodramy.
Powtórzenie i podsumowanie materiału. Przedstawienie i omówienie zagadnień egzaminacyjnych
Tematyka ćwiczeń:
1.Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań. Analiza systemów stosowanych w resocjalizacji.
2.Omówienie zasad funkcjonowania oraz metod pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, instytucjach wychowania resocjalizującego.
3.Rola szkoły w zapobieganiu nieprzystosowania społecznego. Współpraca szkoły z różnymi instytucjami.
4.Mechanizmy resocjalizacji.
5.Nagrody i kary w resocjalizacji.
6.Najważniejsze metody resocjalizacji, ich podział oraz sposoby wykorzystywania.
7.Dostosowanie metod oddziaływania resocjalizacyjnego do cech wychowanka.
8.Metody pracy w środowisku otwartym (case-work, group-work i net-work).
9.Sport, plastyka, muzyka, teatr, wolontariat – metody oddziaływań.
10.Socjoterapia i biblioterapia – sposoby oddziaływań.
11.Rozpoznanie nieprzystosowania społecznego wychowanków - budowanie diagnozy resocjalizacyjnej - konstruowanie Indywidualnych Programów Resocjalizacji oraz Indywidualnych Planów Edukacyjno-Terapeutycznych
12.Rozpoznanie ważniejszych patologii w rodzinie i sposoby przeciwdziałania im.
W cyklu 2020Z:
WYKŁADY: 2.Zasady, reguły i dyrektywy postępowania wychowawczego określające metodykę wychowania w zakładach resocjalizacyjnych dla nieletnich. Rodzaje metod i środków oddziaływania resocjalizacyjnego oraz ich charakterystyka ĆWICZENIA: |
W cyklu 2020Zn:
WYKŁADY: 2.Zasady, reguły i dyrektywy postępowania wychowawczego określające metodykę wychowania w zakładach resocjalizacyjnych dla nieletnich. Rodzaje metod i środków oddziaływania resocjalizacyjnego oraz ich charakterystyka - temat zrealizowany 04.10.2020 3.Dostosowanie metod oddziaływania resocjalizacyjnego do cech psychicznych wychowanka. Zróżnicowanie „podatności” na resocjalizację ( teoria H.J. Eysencka ). Metody oddziaływań resocjalizacyjnych a cechy osobowości wychowanków. Zróżnicowanie oddziaływań resocjalizacyjnych w świetle typologii Herberta Quaya. ĆWICZENIA: |
W cyklu 2022Z:
Tematyka wykładów: Tematyka ćwiczeń: |
W cyklu 2022Zn:
Tematyka wykładów: Tematyka ćwiczeń: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje metodyki pracy resocjalizacyjnej.
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat systemu wsparcia osób opuszczających placówki resocjalizacyjne.
Zna sposoby udzielanie wsparcia osobom opuszczającym placówki resocjalizacyjne.
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności identyfikowania, przetwarzania i interpretowania informacji z zakresu problemów wychowawczych przy użyciu różnych źródeł i metod pracy.
Potrafi skonstruować indywidualny program resocjalizacji.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy.
Kryteria oceniania
1. Obecność i aktywność na zajęciach
2. Ocena umiejętności projektowania oddziaływań resocjalizacyjnych adekwatnych do określonych problemów wychowawczych
3. Ocena umiejętności weryfikacji oddziaływań resocjalizacyjnych
4. Sprawdzenie umiejętności dokonywania krytycznej analizy określonych i wybranych programów i metod resocjalizacyjnych
5. Sprawdzenie zrozumienia problemów osób nieprzystosowanych społecznie ora zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym
6. Ocena stopnia przygotowania i przyswojenia wiedzy na podstawie egzaminu końcowego (test jednokrotnego wyboru)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Górski S., Metodyka resocjalizacji, IWZZ, Warszawa 1985
Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998.
Urban B., Stanik J., M. (red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego. Wyd. Naukowe „Novum”, Płock, 2001
Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Warszawa 1978.
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji. PWN, Warszawa 2006.
Iwanicki H., Stosowanie środków leczniczo-wychowawczych, psychokorekcyjnych i odwykowych wobec osób odbywających karę pozbawienia wolności na podstawie danych CZSW, Zeszyty Naukowe, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie
Zeszyt 13, Seria Pedagogiczna, Numer Serii 7, Warszawa 2015.
Iwanicki H., Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego. [w:] Opieka, Wychowanie, Terapia, L. Pytka (red.) Nr 4 (40), Warszawa 1999.
Iwanicki H., Rola, znaczenie i zadania szkolnictwa przywięziennego. Szkoła Specjalna, Nr 1, 2004.
Iwanicki H., Rola pomocy postpenitencjarnej w readaptacji społecznej osób odbywających karę pozbawienia wolności. [w:] A.
Fidelus (red.) W stronę readaptacji społecznej, NWP, Piotrków Trybunalski.
Sawicka K., (red). Socjoterapia, CMPPP, Warszawa,1988.
Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2004.
W cyklu 2020Z:
Górski S., Metodyka resocjalizacji, IWZZ, Warszawa 1985 Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2020Zn:
Górski S., Metodyka resocjalizacji, IWZZ, Warszawa 1985 Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Na czas edukacji on-line realizacja zajęć, przekazywanie studentom zagadnień do samodzielnego opracowania, treści programowych oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzących zajęcia. Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail. Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teams. Zajęcia realizowane są zgodnie z planem studiów za pośrednictwem aplikacji Teams Link do zespołu: |
W cyklu 2020Zn:
Na czas edukacji on-line realizacja zajęć, przekazywanie studentom zagadnień do samodzielnego opracowania, treści programowych oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzących zajęcia. Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail. Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teams. Zajęcia realizowane są zgodnie z planem studiów za pośrednictwem aplikacji Teams |
W cyklu 2021Z:
Metody kształcenia stosowane podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint Metody kształcenia stosowane podczas ćwiczeń: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2021Zn:
Metody kształcenia stosowane podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint Metody kształcenia stosowane podczas ćwiczeń: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Z:
Metody kształcenia stosowane podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint, filmami i materiałami dydaktycznymi Metody kształcenia stosowane podczas ćwiczeń: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Zn:
Metody kształcenia stosowane podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint, filmami i materiałami dydaktycznymi Metody kształcenia stosowane podczas ćwiczeń: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: