Metodyka wspomagania osób głuchoniewidomych PC-2S-MOG
TREŚCI PROGRAMOWE
- Przyczyny, rodzaje i stopnie jednoczesnej dysfunkcji wzroku i słuchu; przedmiot metodyki nauczania osób głuchoniewidomych.
- Charakterystyka psychologiczno – pedagogiczna osób głuchoniewidomych; zróżnicowane możliwości i potrzeby.
- Krótki rys historyczny oraz obecna struktura organizacyjna systemu edukacji i rehabilitacji osób głuchoniewidomych w Polsce Cele edukacji i rehabilitacji osób głuchoniewidomych. Analiza podstawy programowej.
- Edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością -cele zadania, formy – rozwiązania krajowe i zagraniczne.
- Zasady oddziaływań rehabilitacyjno edukacyjnych wobec osób głuchoniewidomych.
- Wybrane metody i programy wspomagania rozwoju i kształcenia osób z głuchoniewidomych i kryteria ich doboru
- Rola warunków zewnętrznych w tym: środowiska lokalnego i rodzinnego w procesie wspomagania rozwoju osób głuchoniewidomych.
- Opracowanie Indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego dla konkretnej osoby głuchoniewidomej Opracowanie i prezentacja scenariuszy zajęć dla wybranej osoby głuchoniewidomej.
- Współpraca placówek edukacyjno – terapeutycznych ze środowiskiem lokalnym i z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców Możliwości integracji społecznej, zawodowej i edukacyjnej
- Organizacje pozarządowe działające na rzecz osób głuchoniewidomych
W cyklu 2020Ln:
BLOK I. 1. Rozwiązania techniczne wspomagające udział w procesie rehabilitacji i edukacji dziecka głuchoniewidomego. (Poz.1.) |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna przyczyny, rodzaje i stopnie jednoczesnej dysfunkcji wzroku i słuchu
Zna zasady dydaktyki specjalnej, które należy uwzględniać w pracy z uczniem głuchoniewidomym
Zna metody (w tym metody komunikacji), formy i środki wykorzystywane w pracy z uczniami głuchoniewidomymi
Umiejętności
Umie posługiwać się różnymi metodami komunikacji oraz dostosować metody, formy i środki pracy z uczniami głuchoniewidomymi adekwatnie do ich możliwości słuchowo-wzrokowych oraz psychofizycznych
W oparciu o diagnozę funkcjonalną umie sformułować cele pracy edukacyjno-terapeutycznej odpowiednie do możliwości i potrzeb osoby głuchoniewidomej
Umie dokonać oceny obserwowanych zajęć z dziećmi dzieckiem głuchoniewidomym pod względem merytorycznym, metodycznym i rewalidacyjnym
Umie dokonać krytycznej refleksji na temat zajęć obserwowanych podczas hospitacji zajęć realizowanych z uczniami głuchoniewidomymi
Potrafi prowadzić ukierunkowaną rozmowę z nauczycielem prowadzącym na temat hospitowanych zajęć z dzieckiem głuchoniewidomym
Kompetencje społeczne
Potrafi przyjmować aktywną postawę w czasie hospitowanych zajęć z dzieckiem głuchoniewidomym
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
LINK DO ZAJĘĆ W APLIKACJI TEAMS https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8c217956754342d6848d0ca594536a0e%40thread.tacv2/conversations?groupId=22cef42d-0780-406c-8d61-865396a06df7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody: Praca z tekstem, pokaz, prezentacje , dyskusja. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: